2025-03-16, 17:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Du kan aldrig rita en plattjordskarta som stämmer med de uppmätta avstånden. Det är så jag vet att jorden inte är platt, du får inte ihop avstånden på kartan med avstånden i verkligheten om jorden skulle vara platt. På en plattjordskarta är avståndet mellan Sydamerika och Australien mycket större än det är i verkligheten.

Jag pratar om vekligheten nu, inte om kartritning, Wille skrev förövrigt att kartor inte stämmer överens med vekligheten.

Så, om man seglar mellan Sydamerika och Australien och mäter ett visst avstånd, så är ju det de verkliga avståndet, vad är det med detta faktiska avstånd som övertygar dig om att jorden är sfärisk?
Citera
2025-03-16, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
En platt jord kan också ha en cirkulär sträcka på 4000 mil.

Ja men då är dess radie bara 636 mil. Men vi ju att avståndet från nordpolen till ekvatorn är 1000 mil.

Hur du än vrider och vänder på det är de kända avstånden inte förenliga med en platt jord.
Citera
2025-03-16, 17:17
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Jag pratar om vekligheten nu, inte om kartritning, Wille skrev förövrigt att kartor inte stämmer överens med vekligheten.

Så, om man seglar mellan Sydamerika och Australien och mäter ett visst avstånd, så är ju det de verkliga avståndet, vad är det med detta faktiska avstånd som övertygar dig om att jorden är sfärisk?
Jag har redan svarat på det, om jorden hade varit platt så hade det avståndet varit mycket större än vad det är i verkligheten.
Citera
2025-03-16, 17:19
Medlem
Citat:

Är du trög? Det faktum att en grad utefter S30 är kortare än en grad utefter S0 visar att jorden inte är platt. På en platt jord skulle latituderna bli längre ju längre söderut du kommer.
Citera
2025-03-16, 17:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ja men då är dess radie bara 636 mil. Men vi ju att avståndet från nordpolen till ekvatorn är 1000 mil.

Hur du än vrider och vänder på det är de kända avstånden inte förenliga med en platt jord.

Nu konverterar du, vilket blir fel då du påstår att man mha avstånd kan bestämma om jorden är platt eller sfärisk. Om du inte utgår från att jorden är sfärisk, vad i dessa faktiska mått bevisar att jorden är sfärisk?
Citera
2025-03-16, 17:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Jag har redan svarat på det, om jorden hade varit platt så hade det avståndet varit mycket större än vad det är i verkligheten.

Då utgår du i så fall att jorden skulle vara sfärisk redan innan.

Men om du inte utgår från att du vet att jorden är sfärisk, vad i så fall bevisar avståndet mellan Sydamerika och Australien att jorden är sfärisk?
Citera
2025-03-16, 17:23
Avstängd
Citat:
Nu konverterar du, vilket blir fel då du påstår att man mha avstånd kan bestämma om jorden är platt eller sfärisk. Om du inte utgår från att jorden är sfärisk, vad i dessa faktiska mått bevisar att jorden är sfärisk?
VISA OSS HUR DIN VÄRLDSKARTA SER UT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Citera
2025-03-16, 17:24
Medlem
Citat:
Nu konverterar du, vilket blir fel...

Konverterar? Vad yrar du om?

Citat:
Om du inte utgår från att jorden är sfärisk, vad i dessa faktiska mått bevisar att jorden är sfärisk?

Då tar vi det igen: det kända avståndet nordpolen - ekvatorn (1) i kombination med ekvatorn längd (4) bevisar att jorden inte är platt. Och tar du samtliga kända avstånd passar de bara in på en enda form: En ellipsoid.
Citera
2025-03-16, 17:24
Avslutad
Citat:
Är du trög? Det faktum att en grad utefter S30 är kortare än en grad utefter S0 visar att jorden inte är platt. På en platt jord skulle latituderna bli längre ju längre söderut du kommer.

Om du kan läsa så handlade inte min och hans diskussion om latitud, börjar du bli förvirrad?

I alla fall, latitud är fortfarande ett påhittat och konstruerat system som fungerar även på en platt jord.
Citera
2025-03-16, 17:25
Medlem
Citat:
Om du kan läsa så handlade inte min och hans diskussion om latitud, börjar du bli förvirrad?

I alla fall, latitud är fortfarande ett påhittat och konstruerat system som fungerar även på en platt jord.

Hur förklarar du att en grad utefter S30 är kortare än en grad utefter S0?

Citat:
... latitud är fortfarande ett påhittat och konstruerat system som fungerar även på en platt jord.

Nej. Det faktum att ingen kan rita en korrekt karta bevisar att det inte passar in på en platt jord.
Citera
2025-03-16, 17:27
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Då utgår du i så fall att jorden skulle vara sfärisk redan innan.

Men om du inte utgår från att du vet att jorden är sfärisk, vad i så fall bevisar avståndet mellan Sydamerika och Australien att jorden är sfärisk?
Avståndet mellan Sydamerika och Australien är för kort i verkligheten för att jorden skulle vara platt. De ligger mycket närmare varandra än vad de hade gjort om jorden var platt, alltså är inte jorden platt.
Citera
2025-03-16, 17:27
Avslutad
Citat:
Hur förklarar du att en grad utefter S30 är kortare än en grad utefter S0?

Förändring av grader kan fortfarande ske även vid avståndsförändring på en platt jord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in