2025-03-12, 12:31
Medlem
GretaFfetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Fast hur skulle du känna när någon spelar ut "skuldkänslor" Samtidigt som du vill leva ditt liv. Eller som en polare fick till sig när han berättade att han och hans ex gjort slut för sin mamma och hon svarar "men mina barnbarn hur ska de gå med dem om du nu blir singel, tänk om jag inte får några!"

Inte det mitt inlägg syftade till utan snarare fördelarna med om båda saker går ihop dvs att man vill ha barn och ens föräldrar vill ha barnbarn.
Senast redigerad av GretaFfeta 2025-03-12 kl. 12:38.
Citera
2025-03-12, 12:35
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Fast hur skulle du känna när någon spelar ut "skuldkänslor" Samtidigt som du vill leva ditt liv. Eller som en polare fick till sig när han berättade att han och hans ex gjort slut för sin mamma och hon svarar "men mina barnbarn hur ska de gå med dem om du nu blir singel, tänk om jag inte får några!"

Jag tycker mig inte se någon i tråden som förfäktar att föräldrar ska tjata och ställa krav på att barnen ska skänka dem barnbarn. Däremot är det flera som tycker det är OK med uppmuntran och att uttrycka längtan och önskemål därom.

Du argumenterar mot halmgubbar.
Citera
2025-03-12, 12:36
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Fast om du uppfostrar dina barn på det sättet du beskriver så uppfostrar du ju inte dina barn till självständiga individer utar präglar dem på dig själv. Jag som fått en "merkantil" uppfostran skulle närmast beskriva ditt sätt att uppfostrar som WT, på samma sätt som de inflyttade ungarna från Hisingen när jag var barn.

"Merkantil uppfostran, det som Torgny Segerstedt (har jag för mig) beskrev när nan beskrev hur den övre borgarklassen pratade med sina barn på samma stt som med vuxna istället för att prata med dem som barn.

Angående vad man förtjänar så skulle jag säga att barn förtjänar vettiga vuxna kring sig vilket är viktigare än en mamma och pappa, krävs ju en by för att uppfostra en unge...
Ingen uppfostrar i så fall sina barn till självständiga individer. Alla är färgade av sin uppväxtmiljö och alla föräldrar lär sina barn det de tror är rätt. Det handlar om allt ifrån att man ska se sig om innan man går över gatan till hur man behandlar sig själv och andra människor. Varje liten grej man lär barnet är en del av uppfostran.
En sak som jag tycker är viktigt att lära min dotter är just att tänka kriktiskt och söka sanning. Det var en sak som mina föräldrar också höll högt. Så jag är väldigt färgd av min uppväxt, mina föräldrar har helt klart gjort mig till den jag är och det har inneburit att jag tagit deras ideal till mig och hittat min väg som är färgat av dem, men resultatet är något helt eget. Vi står exempelvis fruuuktansvärt långt ifrån varandra politiskt och jag är religiös medan de är ateister. Det är ändå de och deras värderingar som resulterat i mig.
Du är otroligt enkelspårig om du tror att ett barn blir sin egen utan någon som helst inverkan från omgivningen.
Citera
2025-03-12, 12:41
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Vad är släkte? Är det blodsband eller är det minnet? Tänk ett finskt krigsbarn som blev kvar i Sverige exempelvis, som bara kände sina svenska föräldrar och förde deras minne vidare men inte ders blodsband, har då de föräldrana fött ut eller lever de vidare?

Men gör att gå till baka varför ska en generations hockups på blodsband projekterar på nästa?
Släktet är alla de tusen och åter tusen föreningar som resulterat i just dig. En evighetskedja som får från mänsklighetens gryning till nu. Så stort är det att just du finns och majoriteten av människorna som du är ett resultat av kämpade under förfärliga förhållanden så att just du finns. Blir du den sista har de slitit för ingenting.
Sedan kn man såklart ha en social familj också. Det kan vara finfint, men den är inte kopplad till din evighetslånga historia.
Citera
2025-03-13, 07:07
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Släktet är alla de tusen och åter tusen föreningar som resulterat i just dig. En evighetskedja som får från mänsklighetens gryning till nu. Så stort är det att just du finns och majoriteten av människorna som du är ett resultat av kämpade under förfärliga förhållanden så att just du finns. Blir du den sista har de slitit för ingenting.
Sedan kn man såklart ha en social familj också. Det kan vara finfint, men den är inte kopplad till din evighetslånga historia.

Nja då inavlade sedan 1500 talet minst och de "möten" du beskriver bara varit sysslingar på granngården så vete fan. Att de kämpat så hårt skulle jag inte heller säga vist de jobbade en hel del för sitt bröd men verkar ha levt ett rätt gott liv ändå med förhållande vis många barn som överlevde och själva dog de dryga 70 år gamla om de inte fick bröstcancer (smärta och klölar i bröstet som de står på flera då braca genen finns i området)

Så som jag ser det är vi som grupp mest ett flöde mer än en skapelses krona och då kräva av en individ att reproducera sig är ju som att hetsa en vattenmolekyl i en flod att ströma snabbare...
Citera
2025-03-13, 13:48
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Nja då inavlade sedan 1500 talet minst och de "möten" du beskriver bara varit sysslingar på granngården så vete fan. Att de kämpat så hårt skulle jag inte heller säga vist de jobbade en hel del för sitt bröd men verkar ha levt ett rätt gott liv ändå med förhållande vis många barn som överlevde och själva dog de dryga 70 år gamla om de inte fick bröstcancer (smärta och klölar i bröstet som de står på flera då braca genen finns i området)

Så som jag ser det är vi som grupp mest ett flöde mer än en skapelses krona och då kräva av en individ att reproducera sig är ju som att hetsa en vattenmolekyl i en flod att ströma snabbare...
Du lägger värderingar i föreningarna som har resulterat i just dig till den grad att du glömmer bort själva föreningen. Det är ett under att just du står här. Och tror du inte att majoriteten av dina föregångare levt under förhållanden du knappt kan föreställa dig är du både naiv och historiskt.

För övrigt noterar jag att du slutar svara flertalet föräldrar i tråden så fort du inte kan ge ett "edgy"(vilket det inte är) svar. Till exempel inget svar på Kenneths vettiga inlägg #77 eller mitt senaste inlägg om uppfostran.
Senast redigerad av Incendio 2025-03-13 kl. 13:53.
Citera
2025-03-13, 14:42
Bannlyst
Jag har hört talas om föräldrar som säger tvärtom. De vill inte ha fler barnbarn, eller att deras barn skaffar barn.
Citera
2025-03-15, 09:11
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Du lägger värderingar i föreningarna som har resulterat i just dig till den grad att du glömmer bort själva föreningen. Det är ett under att just du står här. Och tror du inte att majoriteten av dina föregångare levt under förhållanden du knappt kan föreställa dig är du både naiv och historiskt.

För övrigt noterar jag att du slutar svara flertalet föräldrar i tråden så fort du inte kan ge ett "edgy"(vilket det inte är) svar. Till exempel inget svar på Kenneths vettiga inlägg #77 eller mitt senaste inlägg om uppfostran.

Att jag är här just nu är enbart en slump, en tillfällighet inte ett resultat av "föreningar". Då allt är berodde av slumpen ser jag inte heller någon anledning till att inte låta slumpen få styra om det blir nya generationer eller ej.

Är för övrigt uppvuxen på landet och haft bra relation med släktingar som vuxit upp som självhushåll utan el, vatten eller antibiotika. Så jo jag kan föreställa mig och ja jag skulle till och med kunna leva så, men att vara småbrukare lockar inte då jag inte får tillfredsställelse av den typ av dagsverke.

Har inte läst samtliga svar då finns viktgare saker än FB, men kan titta på #77
Citera
2025-03-15, 09:19
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Så man ska inte fostra sina barn alls?

Barnen ska ligga i en spjälsäng och få sina mest grundläggande behov av näring och hygien uppfyllda, men ingen mer interaktion med föräldrarna, sedan är de helt kapabla att ta välgrundade beslut, den fria viljan är oändlig och kommer leda till kloka individer som gör kloka val.

Allt annat är egoism från föräldrarna, förstår jag dig rätt?

Självklart ska barn uppfostras, men de ska uppfostras enligt bildnings ideal till upplysta självständiga individer som fattar infotmerade självständigs beslut och våga gå sina egna vägar. Fostras till starka ansvarstagande individer helt enkelt.

Att lära sin unge "allt jag kan" och prägla dem på sina egna värderingar är i mitt tycke egoism från föräldrarna
Och närmast barnmisshandel och något jag mest kopplar till Banjo musik.
Citera
2025-03-15, 09:27
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag tycker mig inte se någon i tråden som förfäktar att föräldrar ska tjata och ställa krav på att barnen ska skänka dem barnbarn. Däremot är det flera som tycker det är OK med uppmuntran och att uttrycka längtan och önskemål därom.

Du argumenterar mot halmgubbar.

Fast om det där med uppmuntran och uttryck om längtan uppfattas om tjat? Vad är då föräldern för skitstövel?

Var med om en "festlig" sak på en resturang för ett par år sedan. En nybliven pappa lunchade med sin mamma. Den ömma välmenande morden gjorde exakt vad du skriver uttryckte längtan och uppmuntran om hur barnbarnet skulle fostras. Efter ett flertal fina vinkar från sonen och nu den nyblivna fadern sa han högt nog att inte vara diskret "nu får du fan ge dig, jag är så trött på ditt tjat och att du ska lägga dig i allt. Jag är klar med dig" sedan reste han sig tog barnet och vagnen och gick. Mamman/farmorden sat bara där och gapade. Innan hon lätt chockad betalade och gick.
Citera
2025-03-15, 09:30
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaFfeta
Inte det mitt inlägg syftade till utan snarare fördelarna med om båda saker går ihop dvs att man vill ha barn och ens föräldrar vill ha barnbarn.

Utmaningen är ju att fler föräldrar vill ha barnbarn än människor som vill ha barn och dessa föräldrar har inte förstånd att "zipp it" i frågan. Utan håller på att "diskret" (vad de tror) prata om sin längtan och där med skapa skuld.
Citera
2025-03-15, 09:39
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ingen uppfostrar i så fall sina barn till självständiga individer. Alla är färgade av sin uppväxtmiljö och alla föräldrar lär sina barn det de tror är rätt. Det handlar om allt ifrån att man ska se sig om innan man går över gatan till hur man behandlar sig själv och andra människor. Varje liten grej man lär barnet är en del av uppfostran.
En sak som jag tycker är viktigt att lära min dotter är just att tänka kriktiskt och söka sanning. Det var en sak som mina föräldrar också höll högt. Så jag är väldigt färgd av min uppväxt, mina föräldrar har helt klart gjort mig till den jag är och det har inneburit att jag tagit deras ideal till mig och hittat min väg som är färgat av dem, men resultatet är något helt eget. Vi står exempelvis fruuuktansvärt långt ifrån varandra politiskt och jag är religiös medan de är ateister. Det är ändå de och deras värderingar som resulterat i mig.
Du är otroligt enkelspårig om du tror att ett barn blir sin egen utan någon som helst inverkan från omgivningen.

Nu låter du som Leif G.W. Persson när han beskrev uppvaknandet när han för sig själv berömt sig för hur fritt han uppfostrat sina barn och barnen svarade att de under hela sin uppväxt fått veta (i handling) att inget annat än minst en högskoleexamen dög
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in