2025-03-15, 11:53
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Självklart ska barn uppfostras, men de ska uppfostras enligt bildnings ideal till upplysta självständiga individer som fattar infotmerade självständigs beslut och våga gå sina egna vägar. Fostras till starka ansvarstagande individer helt enkelt.

Att lära sin unge "allt jag kan" och prägla dem på sina egna värderingar är i mitt tycke egoism från föräldrarna
Och närmast barnmisshandel och något jag mest kopplar till Banjo musik.

Citat:
Fast om det där med uppmuntran och uttryck om längtan uppfattas om tjat? Vad är då föräldern för skitstövel?

Var med om en "festlig" sak på en resturang för ett par år sedan. En nybliven pappa lunchade med sin mamma. Den ömma välmenande morden gjorde exakt vad du skriver uttryckte längtan och uppmuntran om hur barnbarnet skulle fostras. Efter ett flertal fina vinkar från sonen och nu den nyblivna fadern sa han högt nog att inte vara diskret "nu får du fan ge dig, jag är så trött på ditt tjat och att du ska lägga dig i allt. Jag är klar med dig" sedan reste han sig tog barnet och vagnen och gick. Mamman/farmorden sat bara där och gapade. Innan hon lätt chockad betalade och gick.

Ja, varken du eller jag har sett vad som föregått den lunchen med barn, far och farmor. Det brukar sägas att i varje konflikt finns det (minst) tre sanningar, din, min och de som ser det hela utifrån.

Citat:
Nu låter du som Leif G.W. Persson när han beskrev uppvaknandet när han för sig själv berömt sig för hur fritt han uppfostrat sina barn och barnen svarade att de under hela sin uppväxt fått veta (i handling) att inget annat än minst en högskoleexamen dög

I detta inlägg argumenterar du i stort sett emot dig själv i första inlägget här ovan, dvs: hur fritt och förutsättningslöst man än tycker sig fostra sina barn kommer de påverkas av en, bäst är att göra så gott man tror sig kunna.
Citera
2025-03-15, 12:57
Medlem
Det är väl klart att föräldrar gärna ser sina gener föras vidare. Annars har ju allt deras tidigare arbete varit för intet.
Det är bara i Sverige man tror att ens föräldrar gjort en massa uppoffringar för att man ska kunna leka bort sitt liv.
Citera
2025-03-15, 13:26
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Att jag är här just nu är enbart en slump, en tillfällighet inte ett resultat av "föreningar". Då allt är berodde av slumpen ser jag inte heller någon anledning till att inte låta slumpen få styra om det blir nya generationer eller ej.

Är för övrigt uppvuxen på landet och haft bra relation med släktingar som vuxit upp som självhushåll utan el, vatten eller antibiotika. Så jo jag kan föreställa mig och ja jag skulle till och med kunna leva så, men att vara småbrukare lockar inte då jag inte får tillfredsställelse av den typ av dagsverke.

Har inte läst samtliga svar då finns viktgare saker än FB, men kan titta på #77
Det är självklart ingen slump. Exakt alla som haft ihop det innan dig måste ha haft ihop det för att just du ska vara här. Att det är en slump att de blev gravida vid ett visst tillfälle och inte vid ett annat ät en annan sak.

Men snälla, din uppväxt är ingenting jämfört med hur historien sätt ut. Men då vet vi i all fall att du är historiskt okunnig.
Citera
2025-03-15, 13:29
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Nu låter du som Leif G.W. Persson när han beskrev uppvaknandet när han för sig själv berömt sig för hur fritt han uppfostrat sina barn och barnen svarade att de under hela sin uppväxt fått veta (i handling) att inget annat än minst en högskoleexamen dög
Eh....hur då? När mina föräldrar lärt mig att just tänka för mig själv? För övrigt är "fri uppfostran" inte samm sak som att lära sina barn att tänka kritiskt.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in