2025-03-11, 12:48
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
På vilket sätt är det "en naturlig önskan"? Du har ju gjort din del genom att reproducera dig. Önskan om barnbarn är som jag ser det mest en sociala konstruktion sprungen ur önska att maximera oss själva genom "strategi spel" exempelvis makt genom fullbordat äktenskap mellan min unge och granngården unge så jag får tillgång till granngården sandtäckt och vattentäkt
Släktet överlever ju inte om ens barn förblir barnlösa. Det är väl det som är grejen med barnlösa(och varför jag inte litar på barnlösa politiker) - när ni är döda så är ni och hela historien bakom er borta. Medans jag bryr mig om hur det ska gå för efterkommande som föds långt efter att jag själv lämnat jordelivet.
Att uppfostra en lyckad individ är att se till att denne kan göra samma sak för son egen avkomma och så vidare och så vidare.
Citera
2025-03-11, 13:03
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husmusen7
Du är ju bra egoistisk som pratar om barnbarn med dina två döttrar i nedre tonåren. Låt dom få vara tonåringar! Dom är inte ens 18 år.
Det är inte alls egoistiskt att försöka ge sina barn de värderingar man tror är bra för dem och för samhället. Uppfostran sker under barndomen och inte när barnet är 27. Det innebär inte att man försöker få barnet att göra vuxenprejer mär de fortfarande är barn, utan helt enkelt att man lägger grunden för framtiden. Kenneths fru gör ju samma sak - hon uppmuntrar döttrarna att,i framtiden, göra något som hon tror är bra för dem.
Citera
2025-03-11, 21:39
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Släktet överlever ju inte om ens barn förblir barnlösa. Det är väl det som är grejen med barnlösa(och varför jag inte litar på barnlösa politiker) - när ni är döda så är ni och hela historien bakom er borta. Medans jag bryr mig om hur det ska gå för efterkommande som föds långt efter att jag själv lämnat jordelivet.
Att uppfostra en lyckad individ är att se till att denne kan göra samma sak för son egen avkomma och så vidare och så vidare.

Fast för att uppfostra en lyckad individ behöver man ju inte reproducera sig, jag har lyckats med 2 killar och kommer från en "trasig familj" så finns good case i generationer bakåt...
Citera
2025-03-11, 21:42
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Det är inte alls egoistiskt att försöka ge sina barn de värderingar man tror är bra för dem och för samhället. Uppfostran sker under barndomen och inte när barnet är 27. Det innebär inte att man försöker få barnet att göra vuxenprejer mär de fortfarande är barn, utan helt enkelt att man lägger grunden för framtiden. Kenneths fru gör ju samma sak - hon uppmuntrar döttrarna att,i framtiden, göra något som hon tror är bra för dem.

Jo det är egoistisk,låt dem fatta sina egna beslut och tänk om en av dem är flata, ska hon känna sig tvingad att åka till Danmark bara för att göra dig nöjd?
Citera
2025-03-11, 22:24
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Jo det är egoistisk,låt dem fatta sina egna beslut och tänk om en av dem är flata, ska hon känna sig tvingad att åka till Danmark bara för att göra dig nöjd?

Så man ska inte fostra sina barn alls?

Barnen ska ligga i en spjälsäng och få sina mest grundläggande behov av näring och hygien uppfyllda, men ingen mer interaktion med föräldrarna, sedan är de helt kapabla att ta välgrundade beslut, den fria viljan är oändlig och kommer leda till kloka individer som gör kloka val.

Allt annat är egoism från föräldrarna, förstår jag dig rätt?
Citera
2025-03-11, 22:41
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Fast för att uppfostra en lyckad individ behöver man ju inte reproducera sig, jag har lyckats med 2 killar och kommer från en "trasig familj" så finns good case i generationer bakåt...
Jo, man behöver reproducera sig för att föra sitt släkte vidare genom lyckade individer. Duh.
Man kan såklart uppfostra/stödja barn som inte är ens egna och det kan ju vara något väldigt fint, men det för inte vidare ens eget släkte.
Citera
2025-03-11, 22:44
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Man uppfostrar sina barn för att de ska kunna fatta beslut man tror är bra. Sedan fattar de beslut själva när de blur äldre/vuxna. Det finns en anledning till att strulpellar oftast inte haft några närvarande föräldrar.
Klart att en flata inte ska åka till Danmark. Ett barn förtjänar en mamma och en pappa.
Citera
2025-03-12, 05:18
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Man uppfostrar sina barn för att de ska kunna fatta beslut man tror är bra. Sedan fattar de beslut själva när de blur äldre/vuxna. Det finns en anledning till att strulpellar oftast inte haft några närvarande föräldrar.
Klart att en flata inte ska åka till Danmark. Ett barn förtjänar en mamma och en pappa.

Fast om du uppfostrar dina barn på det sättet du beskriver så uppfostrar du ju inte dina barn till självständiga individer utar präglar dem på dig själv. Jag som fått en "merkantil" uppfostran skulle närmast beskriva ditt sätt att uppfostrar som WT, på samma sätt som de inflyttade ungarna från Hisingen när jag var barn.

"Merkantil uppfostran, det som Torgny Segerstedt (har jag för mig) beskrev när nan beskrev hur den övre borgarklassen pratade med sina barn på samma stt som med vuxna istället för att prata med dem som barn.

Angående vad man förtjänar så skulle jag säga att barn förtjänar vettiga vuxna kring sig vilket är viktigare än en mamma och pappa, krävs ju en by för att uppfostra en unge...
Citera
2025-03-12, 05:24
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Jo, man behöver reproducera sig för att föra sitt släkte vidare genom lyckade individer. Duh.
Man kan såklart uppfostra/stödja barn som inte är ens egna och det kan ju vara något väldigt fint, men det för inte vidare ens eget släkte.

Vad är släkte? Är det blodsband eller är det minnet? Tänk ett finskt krigsbarn som blev kvar i Sverige exempelvis, som bara kände sina svenska föräldrar och förde deras minne vidare men inte ders blodsband, har då de föräldrana fött ut eller lever de vidare?

Men gör att gå till baka varför ska en generations hockups på blodsband projekterar på nästa?
Citera
2025-03-12, 07:57
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Ens egna barn blir ju inte riktigt vuxna innan de skaffar egna barn. Inte själsligt i alla fall. Man vill ju att ens son skall bli en vuxen man som tar anvar över världen och nästa generation, och kanske har nån som kan ta hand om honom när han blir gammal och man själv inte finns längre.

Fast är ditt eller hans ansvar? Det beskriver låter för mig mest som en omvänd version av "klipp naveln strängen"
Citera
2025-03-12, 08:42
Medlem
GretaFfetas avatar
Citat:
Har hört om det tidigare, föräldrar som hetsar och tjatar hål i huvudet på bekanta om barnbarn. Nu på morgonen såg jag även en artikel i SvD på ämnet.
Har själv inte barn då bög och frågan har där med aldrig kommit upp mellan mig och mina föräldrar. Men hur tänker egentligen hetrod föräldrar och hur kan de bete sig så här? Bara exemplet i artikeln där föräldrarna "stulit" vissa av sina barns tillhörigheter för att spara i en barnbarns låda

I min familj är standard att man håller sig borta när det städas och görs om hemma hos föräldrarna för att slippa få med sig flyttlådor med gamla saker.

Ni som är äldre hur tänker ni kring att få barnbar? Är ni laid back eller mer som Prins Carl Philip som apparently "kött, kött mer kött"

Ni som är yngre hur tänker ni kring föräldrars krav om barnbarn? Hur talar ni dem och vad känner ni in för att enbart betraktas som produktionsmedel för "livets efterrätt"

Diskussionen om att skaffa eller inte skaffa barn spar vi till snnan tråd, här fokuserar vi enbart på hur föräldrar som kräver barnbarn är funtade.

Länk till artikel
https://www.svd.se/a/JbwPlP/barnafodande-i-sverige-minskar-manga-svenskar-far-aldrig-barnbarn

Vill man inte a barn så kan jag förstå att det blir irriterande men tänker man skaffa det i framtiden så är det ju utmärkt. Då lär de ställa upp som barnvakt någon helg här och där när du och din sambo inte har fått över 5 timmar sammanhängande sömn det senaste halvåret.

Angående hur de är funtade så är det väl en basinstinkt att vilja ha mer avkommor oavsett kön? Vissa känner det starkare och andra svagare.
Senast redigerad av GretaFfeta 2025-03-12 kl. 08:45.
Citera
2025-03-12, 12:19
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaFfeta
Vill man inte a barn så kan jag förstå att det blir irriterande men tänker man skaffa det i framtiden så är det ju utmärkt. Då lär de ställa upp som barnvakt någon helg här och där när du och din sambo inte har fått över 5 timmar sammanhängande sömn det senaste halvåret.

Angående hur de är funtade så är det väl en basinstinkt att vilja ha mer avkommor oavsett kön? Vissa känner det starkare och andra svagare.

Fast hur skulle du känna när någon spelar ut "skuldkänslor" Samtidigt som du vill leva ditt liv. Eller som en polare fick till sig när han berättade att han och hans ex gjort slut för sin mamma och hon svarar "men mina barnbarn hur ska de gå med dem om du nu blir singel, tänk om jag inte får några!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in