Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-03-14, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Om man skulle koka ner det Engström faktiskt gör första månaderna efter mordet till fåtal meningar ....

Så skulle det bli såhär :

Signalement kan spreta och rörelsemönster på GM kan avvika...

MEN...

Om signalementet eller rörelsemönster skulle träffa Engström som efterspelsvittne så menar han själv på att det handlar om förväxling, eftersom han som vittne inte var mördaren!!

Det är en förtydligad förenkling av Engströms taktik som efterspelsvittne!

(Jag lade till det fetade för att få det ännu tydligare.)

Ja det är samma taktik...

Men vad är din förklaring på varför Engström vill vara detta "efterspelsvittne" när han inte behöver !?

Han har väl enligt dig sett LJ i gränden och behöver ju inte vara ett "efterspelsvittne" ?
Citera
2025-03-14, 22:25
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är en lucka på ungefär 10 sekunder från det att mannen med kepsen lämnar krönet, och mannen med handledsväskan blir synlig för YN. Det tar ungefär 30 sekunder för YN att gå fram till trappen, från den punkt där GM korsar hennes väg, och ungefär 30 sekunder för LJ att ta sig upp, från sin position. Sannolikheten att en ytterligare jagad och suspekt man skulle dyka upp inom samma tidsrymd är ...

Alldeles för liten.

Nu är jag inget "fan" av tider, men med din tidsanalys så är nog polis på plats lite väl tidigt. (Räkna på det. Piketen kom efter Söderström, dröjde och sprang sedan in)

Det är vidare uppenbart hur du plockar dina körsbär.

Och... jag säger inte att du har fel. Bara att du inte ser alternativen...
Ditt alternativ här har redan med sig LJ's huvudbonad som inte Yvonne ser... och en väska som Yvonne ser, men som inte LJ sett. Vidare så talar LJ om jacka och Yvonne om rock.

Och oavsett så talar inte detta emot varken SE eller en annan GM med rock eller kvartslång jacka.. Kanske vapenfodral, o.s.v.

Jag tror i.a.f. som dig att den "jagade personen" som YN såg var GM. (Men håller det för öppet att det mot förmodan skulle kunna vara nån annan... men nej)
Citera
2025-03-14, 22:29
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ja det är samma taktik...

Men vad är din förklaring på varför Engström vill vara detta "efterspelsvittne" när han inte behöver !?

Han har väl enligt dig sett LJ i gränden och behöver ju inte vara ett "efterspelsvittne" ?

Som jag tolkar det så vill SE vara ett "riktigt" vittne, inte ett efterspelsvittne.

Därför drar han lite på sanningen och "uppfinner" klocktittandet för att förklara att han inte såg GM.

Ska vi roa oss med att kritisera polisen kan man ifrågasätta varför SE aldrig fick frågan om han såg LOP bara fem meter framför sig. Varför ställdes aldrig den frågan?

Att efterspelsvittnet SE såg LJ i gränden är trovärdigt i mina ögon och inget att hetsa upp sig över.

Efterspelsvittnet SE är inget mysterium.
Citera
2025-03-14, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Som jag tolkar det så vill SE vara ett "riktigt" vittne, inte ett efterspelsvittne.

Därför drar han lite på sanningen och "uppfinner" klocktittandet för att förklara att han inte såg GM.

Ska vi roa oss med att kritisera polisen kan man ifrågasätta varför SE aldrig fick frågan om han såg LOP bara fem meter framför sig. Varför ställdes aldrig den frågan?

Att efterspelsvittnet SE såg LJ i gränden är trovärdigt i mina ögon och inget att hetsa upp sig över.

Efterspelsvittnet SE är inget mysterium.

Vad jag menar är att om han är ett nära vittne och faktiskt såg LJ I gränden så betyder det att han inte behöver ljuga !

Han behöver inte hitta på ett supervittne som beskriver hans signalement eller springa i gränden efter poliser..

Om man inte isåfall vill hävda att han faktiskt ville bli förväxlad med GM
Citera
2025-03-14, 22:35
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nu är jag inget "fan" av tider, men med din tidsanalys så är nog polis på plats lite väl tidigt. (Räkna på det. Piketen kom efter Söderström, dröjde och sprang sedan in)

Det är vidare uppenbart hur du plockar dina körsbär.

Och... jag säger inte att du har fel. Bara att du inte ser alternativen...
Ditt alternativ här har redan med sig LJ's huvudbonad som inte Yvonne ser... och en väska som Yvonne ser, men som inte LJ sett. Vidare så talar LJ om jacka och Yvonne om rock.

Och oavsett så talar inte detta emot varken SE eller en annan GM med rock eller kvartslång jacka.. Kanske vapenfodral, o.s.v.

Jag tror i.a.f. som dig att den "jagade personen" som YN såg var GM. (Men håller det för öppet att det mot förmodan skulle kunna vara nån annan... men nej)

Tycker det stämmer ganska bra!

Grovt räknat:

GM är uppe vid krönet senast 23:22:30. Han möter YN/AZ senast 23:22:50. De möter LJ runt 23:23:20.

Med tanke på ett visst alkoholintag tar YN/AZ det sakta nedför trappen. De är vid baracken senast 23:24:20?

GS/IW är nästan vid Sveavägen när larmet går ut kl. 23:23. De svänger in på mordplatsen cirka 23:23:20.

Piketen ställer sig bakom en 15 sekunder senare (vilket SE missar). Var inte LP fram och knackade på?

Befälet går ut och skaffar sig en bild av läget. Briefar sedan mannarna under 10-15 sekunder.

Piketen börjar springa runt 23:24:20 och sammanstrålar med YN/AZ vid baracken.

GM har ungefär 3 minuters försprång ...
Senast redigerad av Dalulven 2025-03-14 kl. 22:42.
Citera
2025-03-14, 22:36
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
1 Jag skrev ju bara dom signalement som han är besvärad av..

Vilja att ta in andra alternativ?

Här pratar jag om Engström, men jag kan visst tänka mig andra alternativ men är inte så insatt

Nu argumenterade jag för att Engström som oskyldig skulle hitta på att bli förväxlad och sen berätta detta i media är märkligt...

?
1 Ja, och jag förklarade just var dessa signalement kom ifrån. (Men faktiskt inte "när", vilket borde vara intressant för en GM)

I övrigt vet jag inte vart du vill komma.

Att SE som vittne skulle vilja ljuga om en förväxling? Det är det väl ingen ens som påstått?
Antingen är han GM, eller så är han ett vittne som uppfattat sig som förväxlad.

"... inte så insatt"? Du borde sätta dig in i SE som oskyldig (om du nu inte är för sent? Byt ut SE mot CP så kanske det blir lättare?)
Citera
2025-03-14, 22:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Vad jag menar är att om han är ett nära vittne och faktiskt såg LJ I gränden så betyder det att han inte behöver ljuga !

Han behöver inte hitta på ett supervittne som beskriver hans signalement eller springa i gränden efter poliser..

Om man inte isåfall vill hävda att han faktiskt ville bli förväxlad med GM

Enligt SvD hörde SE av sig och ville vara med i tidningen flera gånger, men SvD tyckte inte att han hade något att tillföra.

Efterspelsvittnet SE grunnade lite på detta och trodde nog på riktigt att det "felaktiga" signalementet faktiskt avsåg honom. SE hade redan hört LP säga att GM hade mörkblå täckjacka på mordplatsen.

Efter framträdandet i Rapport hörde tidningarna av sig och eftersom SE inte hade så mycket att berätta om själva mordet, som skedde när han talade med två väktare inne på Skandia, lade han tyngdpunkten på förväxlingen istället.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-03-14 kl. 22:41.
Citera
2025-03-14, 22:40
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Grovt räknat:

GM är uppe vid krönet senast 23:22:30. Han möter YN/AZ senast 23:22:50. De möter LJ 23:23:20.

Med tanke på ett visst alkoholintag tar YN/AZ det sakta nedför trappen. De är vid baracken senast 23:24:20?

GS/IW är nästan vid Sveavägen när larmet går ut kl. 23:23. De svänger in på mordplatsen cirka 23:23:20.

Piketen ställer sig bakom cirka 15 sekunder senare (vilket SE missar). Var inte LP fram och knackade på?

Befälet går ut och skaffar sig en bild av läget. Briefar sedan mannarna under 10-15 sekunder.

piketen börjar springa ca 23:24:20 och sammanstrålar med YN/AZ vid baracken.

Ja, det stämmer i princip med hur jag ser förloppet. (får dubbelkolla tiderna sen).

Och/men med tanke på vem du är, så vad i detta "blir besvärande" eller "omöjliggör" SE som vittne?
Citera
2025-03-14, 22:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Grovt räknat:

GM är uppe vid krönet senast 23:22:30. Han möter YN/AZ senast 23:22:50. De möter LJ runt 23:23:20.

Piketen ställer sig bakom en 15 sekunder senare (vilket SE missar). Var inte LP fram och knackade på?

Piketen börjar springa runt 23:24:20 och sammanstrålar med YN/AZ vid baracken.

"Piketen börjar springa runt 23:24:20 och sammanstrålar med YN/AZ vid baracken."
Med normal läsförståelse sammanstrålar polisen med YN/AZ vid trappfoten. Det som kan se ut som en barack där är en provisorisk vägg runt en container som hörde till det pågående bygget och inte en barack.
Citera
2025-03-14, 22:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Hehe. Ja, tänk om Irvells anteckningar i själva verket bara innehåller samma tre ord, sida upp och sida ner:

"Skandiamannen är mördaren. SkANDiamANNen är MÖRDaren. Skndimanen rä mödare." O.s.v.

https://youtu.be/CyC1GPSgTh4?t=41

Varför skulle Borgnäs inte märkt det menar du?

Borgnäs kan nog både läsa och förstå skriven text.
Citera
2025-03-14, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
?
1 Ja, och jag förklarade just var dessa signalement kom ifrån. (Men faktiskt inte "när", vilket borde vara intressant för en GM)

I övrigt vet jag inte vart du vill komma.

Att SE som vittne skulle vilja ljuga om en förväxling? Det är det väl ingen ens som påstått?
Antingen är han GM, eller så är han ett vittne som uppfattat sig som förväxlad.

"... inte så insatt"? Du borde sätta dig in i SE som oskyldig (om du nu inte är för sent? Byt ut SE mot CP så kanske det blir lättare?)

Ingen som påstått att han ljuger som vittne för att känna sig förväxlad?

Tja även du har ju skrivit i tråden att språngmarschen kan vara ett påhitt som vittne !

Är språngmarschen ett påhitt så är det ju kopplat till överhöringen som leder till känslan av att vara förväxlad...

Japp jag menar att det finns en stor chans att han ljuger om hela den grejen
Citera
2025-03-15, 01:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ingen som påstått att han ljuger som vittne för att känna sig förväxlad?

Tja även du har ju skrivit i tråden att språngmarschen kan vara ett påhitt som vittne !

Är språngmarschen ett påhitt så är det ju kopplat till överhöringen som leder till känslan av att vara förväxlad...

Japp jag menar att det finns en stor chans att han ljuger om hela den grejen

Det finns väl också uppgifter i media om signalementet som efterspelsvittnet SE kan ha läst?

Menar du att det räcker att spekulera om att efterspelsvittnet SE ljuger för att göra honom till GM?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in