2025-03-14, 12:32
Medlem
Stark-Senaps avatar
Kan någon förklara varför man skulle behöva en mobil på lektionen.
Citera
2025-03-14, 12:53
Medlem
trillians avatar
BORT med mobilerna helt och hållet från skolan för helvete.
Bara för att skärmen är liten så betyder det inte att "problemet" är litet.
I skolan ska man vara för att lära sig saker av läraren. Helt otänkbart att jag skulle släpa med min dator och sitta å spela CS på lektionerna. Lika otänkbart är det att unga tjejer ska sitta å scrolla på TikTok under lektionstid.

På rasterna ska de öva på det sociala. Det är också en del av skolan. Inga mobiler på rasterna heller.
BORT med helvetet helt och hållet.
Citera
2025-03-14, 13:16
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Nej det kan ingen göra. Helt enkelt för att man inte behöver det.
Citera
2025-03-14, 13:19
Medlem
Jag har aldrig haft några Tiktokbekymmer under min lärargärning, däremot så var det otroligt många killar som spelade SC på arbetsdatorerna när de skulle skriva uppsatser odyl och många satt även med datorn i högsta hugg under håltimmarna.

När mobilerna ska bort så ställs det höga krav på rastvakter på högstadiet samt trivsamma uppehållsrum och små kiosker, men så lär det ju knappast bli. Att bara förbjuda saker rakt av utan att fundera över negativa konsekvenser är nuvarande regering väldigt bra på.

Citat:
Ursprungligen postat av trillian
BORT med mobilerna helt och hållet från skolan för helvete.
Bara för att skärmen är liten så betyder det inte att "problemet" är litet.
I skolan ska man vara för att lära sig saker av läraren. Helt otänkbart att jag skulle släpa med min dator och sitta å spela CS på lektionerna. Lika otänkbart är det att unga tjejer ska sitta å scrolla på TikTok under lektionstid.

På rasterna ska de öva på det sociala. Det är också en del av skolan. Inga mobiler på rasterna heller.
BORT med helvetet helt och hållet.
Citera
2025-03-14, 13:22
Medlem
Citat:

När jag jobbade i skolan, så var jag rätt liberal gällande att lägga mobilen i lådan, helt enkelt därför att mobiltelefonerna inte användes under lektionstid, utan de åkte upp ur fickan när lektionstiden var slut och då slapp man lägga tid på att alla skulle lägga ned telefonen i lådan vareviga lektion. Vid några tillfällen så användes dock mobilerna för att filma redovisningar odyl och det var ju väldigt smidigt.
Senast redigerad av Florman 2025-03-14 kl. 13:25.
Citera
2025-03-14, 13:38
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
Nej det kan ingen göra. Helt enkelt för att man inte behöver det.

Citat:
Ursprungligen postat av Florman
När jag jobbade i skolan, så var jag rätt liberal gällande att lägga mobilen i lådan, helt enkelt därför att mobiltelefonerna inte användes under lektionstid, utan de åkte upp ur fickan när lektionstiden var slut och då slapp man lägga tid på att alla skulle lägga ned telefonen i lådan vareviga lektion. Vid några tillfällen så användes dock mobilerna för att filma redovisningar odyl och det var ju väldigt smidigt.

Så vad är problemet? Jag fattar det verkligen inte.
Detta är ett konstruerat problem som vi fått genom slapphet. Ungar skall veta hut! Och att dagens elever dessutom är ”kunder” hjälper säkert inte på saken.
Citera
2025-03-14, 13:41
Medlem
Banditas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TierraDelFuego
Att ungarna använder mobil alldeles för mycket är de flesta överrens om.

Däremot tycker jag egentligen inte att regeringen och myndigheter ska detaljstyra exakt när man får använda sin mobil. Det blir alltid fyrkantigt byråkratiskt och overreach.

Såhär tänker jag:

Barn på lågstadiet borde nog inte ha mobil alls. Inte hemma heller.
På mellanstadiet tveksamt. Man behöver inte ta med den till skolan i vart fall. Telefoner finns på skolan om man behöver nå föräldrar.

På högstadiet borde det kunna vara lite friare. T.ex på lunchraster borde man kunna ha tillgång till mobil, en del äter väl på donken el. Max när skolmaten är äcklig. Är väl inget krav att äta i skolmatsalen.

På gymnasiet borde man få ha med sig mobil på raster. Alla vill inte "leka" och umgås hela tiden i den åldern och introverta kanske vill dra sig undan lite för att orka med skoldagen.

Jag förutsätter att lagstiftningen gäller främst grundskolan. Och att vuxna elever på universitet och komvux får använda mobil och förmodligen även på gymnasiet.

Förresten så används väl bärbara datorer, varför är inte detta ett problem? Är tiktok och sånt spärrat där? Hittar de inte sätt att komma runt det med ex.vis vpn ?

Mitt lågstadiebarn har mobil. Det händer att hon är ensam hemma en stund ibland, och då behöver hon ju kunna ringa oss om det skulle vara något. Hon får även ha med sig telefonen till skolan om hon skulle behöva ringa oss föräldrar vid skoldagens slut, men under hela skoldagen är telefonen inlämnad till läraren och inlåst i ett skåp. Det tycker jag är bra, ungarna klarar sig finfint i skolan utan telefoner.
Citera
2025-03-14, 13:54
Medlem
Citat:
Så vad är problemet? Jag fattar det verkligen inte.
Detta är ett konstruerat problem som vi fått genom slapphet. Ungar skall veta hut! Och att dagens elever dessutom är ”kunder” hjälper säkert inte på saken.

Att lägga fokus på någon lag om telefoner i skolan är dock sjukt när det finns andra problem som är gigantiska! Dessa problem lär dessutom öka när socialt inkompetenta elever lever rövare i skolbyggnaden, istället för att scrolla på telefonen. Inför gärna en lag om bemannade uppehållsrum i skolorna också tycker jag, för högsradieungdomar leker inte med varandra på samma sätt som yngre barn gör
Citera
2025-03-14, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandita
Mitt lågstadiebarn har mobil. Det händer att hon är ensam hemma en stund ibland, och då behöver hon ju kunna ringa oss om det skulle vara något. Hon får även ha med sig telefonen till skolan om hon skulle behöva ringa oss föräldrar vid skoldagens slut, men under hela skoldagen är telefonen inlämnad till läraren och inlåst i ett skåp. Det tycker jag är bra, ungarna klarar sig finfint i skolan utan telefoner.

På låg- och mellanstadiet så leker barnen med varandra, men ofta blir det tuffare i åk 6 när de hamnar på en tom skolgård och i korridorer med bänkar. Inte särskilt mycket att göra alltså. Säger inte att telefonerna ska vara leksaker för äldre barn, men ingen verkar reflektera över vad de ska syssla med istället.
Citera
2025-03-14, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Mobilförbud finns ju redan och varför är inte rektorer kapabla att hålla i ordningsregler på just sin skola? Känns som att politikerna mest vill visa att dom gör något utan att det kostar eller ens gör skillnad. Man vi mäta bättre resultat nästa år då tror ni?

Prepare for incoming shitstorm från resten av tråden som inte fattar detta.
Citera
2025-03-14, 14:18
Medlem
100% för
Citera
2025-03-14, 14:43
Medlem
Incendios avatar
Jättebra. Min dotter har haft en mobilfri skoltid(hon går i sexan)och det har alla föräldrar och de flesta barn varit nöjda med. De leker på rasterna och alla dessa "snap-bråk" som var ett problem under en period(dock inte för mitt barn, inget snappande eller tiktokande här)kunde pausas under skoltid.
Mpnga högstadium tillåter telefoner, men skolan min dotter ska börja på har telefonförbud(och skoförbud, yes ). Det känns bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in