2025-03-14, 10:29
Medlem
sista-vagen-uts avatar
Barn borde ha Nokia 3310, inget annat.
Citera
2025-03-14, 10:53
Medlem
En självklarhet att inte ha mobiler på lektionerna. Eleverna är väl i skolan för att lära sig och inte för att fördummas av TikTok.
Citera
2025-03-14, 11:05
Medlem
Mobilförbud finns ju redan och varför är inte rektorer kapabla att hålla i ordningsregler på just sin skola? Känns som att politikerna mest vill visa att dom gör något utan att det kostar eller ens gör skillnad. Man vi mäta bättre resultat nästa år då tror ni?
Citera
2025-03-14, 11:30
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Mobilerna borde inte tas till skolan ö.h.t. Det är ett onödigt extra projekt att stå för insamlingen, utdelningen och ansvaret. Vad händer om någon tar någon annans för att jävlas? Ska läraren veta vilken mobil som hör till vilket barn? Ska skolan stå för skador/förlust som kan ske vid insamling och utdelning?

Bra förslag oavsett. Självklart ska barnen inte ha mobilen på rasten heller.
Det är ganska praktiskt att barnen har mobiler före och efter skolan så att man kan samordna om man behöver hämta dem eller något sådant.

På mina barns skola har de en låda med ett uppmärkt fack för varje mobil, det tar max någon sekund att lägga mobilen i lådan på vägen in i klassrummet första lektionen och lika lång tid att hämta den ur lådan på vägen ut. Jag antar att skolans försäkring gäller om klassrummet skulle till exempel brinna ner och alla mobilerna förstöras. Jag ser inte riktigt problemet.
Citera
2025-03-14, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det är ganska praktiskt att barnen har mobiler före och efter skolan så att man kan samordna om man behöver hämta dem eller något sådant.

På mina barns skola har de en låda med ett uppmärkt fack för varje mobil, det tar max någon sekund att lägga mobilen i lådan på vägen in i klassrummet första lektionen och lika lång tid att hämta den ur lådan på vägen ut. Jag antar att skolans försäkring gäller om klassrummet skulle till exempel brinna ner och alla mobilerna förstöras. Jag ser inte riktigt problemet.
Ja, tänk vad svårt alla föräldrar hade innan vi hade mobiltelefon. Hur har människan klarat sig i två miljoner år utan mobil? Jag använder min mobil att ringa med och att betala räkningar med. I övrigt när jag ringer upp någon eller någon ringer mig. Det är allt. GenX skulle inte klara att gå på toaletten utan mobil.
Citera
2025-03-14, 11:49
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Ja, tänk vad svårt alla föräldrar hade innan vi hade mobiltelefon. Hur har människan klarat sig i två miljoner år utan mobil? Jag använder min mobil att ringa med och att betala räkningar med. I övrigt när jag ringer upp någon eller någon ringer mig. Det är allt. GenX skulle inte klara att gå på toaletten utan mobil.
Farbror måste vara rätt unik i åsikten att det inte är smidigt att ha en mobil med sig så att man kan ringa någon utan att ha en fast telefon. Det är klart att man klarade sig utan mobil innan. Vi klarade oss också utan bilar, flygplan, datorer och så vidare. Men det är ju betydligt enklare att leva efter att de kom.
Citera
2025-03-14, 11:55
Medlem
santos_devilles avatar
Lärare vågar ju knappt be ungar ta av sig kepsarna, hur fan ska dom våga be ungarna lämna in telefonen.

Bra idé men kommer inte efterlevas
Citera
2025-03-14, 11:59
Medlem
HomoDeuss avatar
Värdelöst. Gör det NU!
Citera
2025-03-14, 12:00
Medlem
Att ungarna använder mobil alldeles för mycket är de flesta överrens om.

Däremot tycker jag egentligen inte att regeringen och myndigheter ska detaljstyra exakt när man får använda sin mobil. Det blir alltid fyrkantigt byråkratiskt och overreach.

Såhär tänker jag:

Barn på lågstadiet borde nog inte ha mobil alls. Inte hemma heller.
På mellanstadiet tveksamt. Man behöver inte ta med den till skolan i vart fall. Telefoner finns på skolan om man behöver nå föräldrar.

På högstadiet borde det kunna vara lite friare. T.ex på lunchraster borde man kunna ha tillgång till mobil, en del äter väl på donken el. Max när skolmaten är äcklig. Är väl inget krav att äta i skolmatsalen.

På gymnasiet borde man få ha med sig mobil på raster. Alla vill inte "leka" och umgås hela tiden i den åldern och introverta kanske vill dra sig undan lite för att orka med skoldagen.

Jag förutsätter att lagstiftningen gäller främst grundskolan. Och att vuxna elever på universitet och komvux får använda mobil och förmodligen även på gymnasiet.

Förresten så används väl bärbara datorer, varför är inte detta ett problem? Är tiktok och sånt spärrat där? Hittar de inte sätt att komma runt det med ex.vis vpn ?
Citera
2025-03-14, 12:01
Medlem
Ganonitos avatar
Att de inte får ha mobilen på lektionerna är en sak, men på rasterna borde de få göra vad de vill.
Citera
2025-03-14, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sista-vagen-ut
Barn borde ha Nokia 3310, inget annat.
Gamla goda tiden! Särkilt de gulliga ”bilderna” man kunde skicka
Citera
2025-03-14, 12:25
Medlem
skalman1973s avatar
Egentligen skulle ett totalt mobilförbud för minderåriga införas . Samt omöjliggör tillgång till sociala medier för minderåriga. Minderåriga ska inte ens kunna spela spel med någon form av socialt nätverkande öht utan att målsman är straffrättsligt ansvarig . Samt har ett strikt föräldraansvar ( varken mobiltelefonen surfplattan eller datorn är en barnvakt eller uppfostrar barnen )

Utopisk dröm jag vet . Men det är nog så drakoniska åtgärder som krävs för att fixa problemen .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in