2025-03-13, 18:37
Avslutad
Att fasta 24 timmer gör underverk. Inte för att tala om 3 dygn. Mycket enklare än man skulle kunna tro.
Citera
2025-03-13, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _b0
Har sen flera månader tillbaka fått svullen mage efter jag äter mat. Jag känner mig jätte fet och ville inte äta när det känns såhär. Jag är utbildad dietist och PT, har tränat i över 20 år så kan allt med kosten. Jag väger allt min mat och äter ett stort sett bara bra mat. Magen blir svullrn och uppblåst efter precis vad som helst jag intar som mat.

Någon som haft samma problem och hittat en lösning? Nägon annan som vet vad det kan vara eller tips på vad man kan göra?

Börja är Probimage. Du kan ha knas med tarmbakterierna.
Jag hade exakt som du. Gjorde gastroskopi för att kolla gluten. Rapade som fan, började med probimage och allt försvann direkt
Citera
2025-03-13, 18:50
Medlem
Citat:
Antar att det är magsäcken som svullnar, med det menar jag magen. Har ingen stress.
Citat:
Jag äter keso, Kvarg, pasta, ris, kött, Knäckebröd, mjukt bröd, special k flingor, mjölk, proteinpulver osv. Dricker cola zero eller light saft. Ibland bubbelvatten, men inte så ofta.

Kan inte påstå att jag är mer gasig eller rapig sen innan det blev såhär.
Det var en hel del mjölkprotein, direkt och indirekt (proteinpulver är ofta baserade på vassle och kasein). Om man har blivit känslig mot det kan man definitivt bli uppkörd i magen. Också av stora mängder.
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Mjölk proukter säkert vet jag
Enig. TS borde minska det intaget.
Citat:
Ursprungligen postat av Jesus144
Att fasta 24 timmer gör underverk. Inte för att tala om 3 dygn. Mycket enklare än man skulle kunna tro.
Fast fasta är ingen långsiktig lösning, man behöver mat.
Citera
2025-03-13, 18:50
Medlem
Citat:
Antar att det är magsäcken som svullnar, med det menar jag magen. Har ingen stress.

Magen fylls ut när man äter, inte så konstigt

Har du anorexia?

du väger allt och tränar och käkar nyttigt
men klagar på "utfylld mage"

Låter som anorexia i mina öron
Citera
2025-03-13, 18:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bayeux
Fast fasta är ingen långsiktig lösning, man behöver mat.

Fasta hjälper kroppen återhämta sig utan att bli uppbackad av att behöva lägga energi på att bryta ner mat. Istället lägger kroppen energi på att bryta ner det ohälsosammaste som finns i kroppen och använder det till bränsle. Men det predikar ingen om - kanske för nyttigt och bra? då är man tyst
Citera
2025-03-13, 18:55
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Har provat denna utan framgång.

https://www.tillskottsbolaget.se/sv/now-foods-super-enzymes-90-caps?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign =16097652446&utm_term=&utm_content=&gad_source=1&g clid=Cj0KCQjwhMq-BhCFARIsAGvo0KePtDe0v863rCsLV5IkOuM3db6WUPuKCtOP7f 9beaxFYeQfU4AmRZsaAtxPEALw_wcB
Ok, säkert bra, men det tillskottet är inte probiotika. Det innehåller enzymer och ämnen som hjälper matsmältningen, men innehåller inte levande bakterier.
Vill du testa probiotika bör du leta efter tillskott som innehåller Lactobacillus (även i viss yoghurt, kefir, fermenterade grönsaker, acidophilusfil eller vad det heter (A-fil)) och Bifidobacterium, eller äta fermenterade livsmedel regelbundet.
Googla upp dig på probiotika kanske.
Citera
2025-03-13, 18:56
Medlem
Citat:
Fasta hjälper kroppen återhämta sig utan att bli uppbackad av att behöva lägga energi på att bryta ner mat. Istället lägger kroppen energi på att bryta ner det ohälsosammaste som finns i kroppen och använder det till bränsle. Men det predikar ingen om - kanske för nyttigt och bra? då är man tyst
Ja, det botar säkert cancer också.
Citera
2025-03-13, 19:35
Medlem
_b0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Ok, säkert bra, men det tillskottet är inte probiotika. Det innehåller enzymer och ämnen som hjälper matsmältningen, men innehåller inte levande bakterier.
Vill du testa probiotika bör du leta efter tillskott som innehåller Lactobacillus (även i viss yoghurt, kefir, fermenterade grönsaker, acidophilusfil eller vad det heter (A-fil)) och Bifidobacterium, eller äta fermenterade livsmedel regelbundet.
Googla upp dig på probiotika kanske.

Du har helt rätt, jag tänkte fel. Tänkte på matspjälkningsenzymer. Ska testa att köpa någon probiotika.
Citera
2025-03-13, 19:36
Medlem
_b0s avatar
Citat:
Innehållet är vansinnigt. Är det ens bakterie-stammar?! eller nå random ingridienser som "ska hjälpa"? man ska ju ha självaste bakterie-stammarna.

jämför innehållet med den tog jämfört med den jag rekommenderar.

den du tog innehåller detta:

Betain HCL
Ox Bile
Pepsin
Papain
Bromelain
protease
Lipas
Amylas
Papayapulver och ananaspulver

wtf.........

den jag rekommenderar innehåller dessa bakterie-stammar:

Lactobacillus acidophilus

Lactobacillus casei

Lactobacillus plantarum

Lactobacillus salivarius

Lactobacillus rhamnosus

Lactobacillus brevis

Lactobacillus paracasei

Lactobacillus reuteri

Lactobacillus crispatus

Lactobacillus gasseri

Lactococcus lactis

Bifidobacterium lactis

Bifidobacterium longum

Bifidobacterium bifidum

Bifidobacterium breve

Streptococcus thermophilus

Per kapsel: 20 miljarder bakterier från 16 bakteriestammar
90 % överlevnad genom syresäkrad kapsel
Prebiotika som ger näring åt bakterierna = synbiotika
Med vitamin C och B2

Nej det är det inte. Kag tänkte fel, tänkte på matspjälkningsenzymer. Så nej, jag har inte testat probiotika, ska köpa hem å testa.
Citera
2025-03-13, 20:34
Medlem
Mensen som krånglar?
Citera
2025-03-13, 20:48
Medlem
cerns avatar
Har samma problem, Blir bara värre med åren också tyvärr.
Förut kunde jag vräka i mig allt verkligen och det var aldrig några problem men nu svullnar magen upp av minsta lilla.

Först var det laktos och framförallt mjölk jag var känslig för sen blev det te, nötter, kolsyrat, grönsaker, ris och nu är ägg nästan helt kört för mig. Tar en tugga ägg och min mage är svullen 24 timmar.

Fibrer och sådant går också går bort.
Finns längre inget kvar att äta. Jag tror det kan förknippas med stress också såklart.

Känner igen mig så mycket i din beskrivning när man känner sig fet.
Citera
2025-03-13, 21:13
Medlem
Rör dig lite mer samt ersätt vissa måltider med nikotin. Funka för mig. Nikotin tuggummi om du vill slippa rök och snus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in