2025-03-13, 17:58
Medlem
_b0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfalang
Du kanske laktos eller glutenintolerant? Dra ner på mjölkprodukter, bröd och pasta.

Detta sker även om jag inte äter något med laktos i. Gluten däremot, kan jag inte svara på.
Citera
2025-03-13, 18:02
Medlem
_b0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggaj5
ba gå ner i vikt asså. snacka om wt.

så du vet ju nt ens själv.

Bara gå ner vikt? 🤣 Ligger på ca 12% i kroppsfett, så det är inget problem.
Citera
2025-03-13, 18:06
Medlem
Marabouoreos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _b0
Har sen flera månader tillbaka fått svullen mage efter jag äter mat. Jag känner mig jätte fet och ville inte äta när det känns såhär. Jag är utbildad dietist och PT, har tränat i över 20 år så kan allt med kosten. Jag väger allt min mat och äter ett stort sett bara bra mat. Magen blir svullrn och uppblåst efter precis vad som helst jag intar som mat.

Någon som haft samma problem och hittat en lösning? Nägon annan som vet vad det kan vara eller tips på vad man kan göra?
Handen på hjärtat, har du ätstörningar? Menar inte att din världsbild är förvrängd utan att det förstör kroppens omsättning helt och hållet. Svag magmuskulaturen gör också att magen sväller. Tänk dig att du lägger ett tunt skynke över en basketboll, då syns bollen igenom liksom.
Citera
2025-03-13, 18:07
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Jag tränar hård styrketräning 4 dagar i veckan, inte så mycket kondition just nu
Det borde ju ge tillräckligt med peristaltik tycker jag - amatör.
Har du prövat probiotika 4-5 veckor?
Som kosttillskott eller med födan?
Citera
2025-03-13, 18:08
Medlem
Marabouoreos avatar
Citat:
Jag äter keso, Kvarg, pasta, ris, kött, Knäckebröd, mjukt bröd, special k flingor, mjölk, proteinpulver osv. Dricker cola zero eller light saft. Ibland bubbelvatten, men inte så ofta.

Kan inte påstå att jag är mer gasig eller rapig sen innan det blev såhär.
Börja med att utesluta allt vete. Det hjälpte mig mycket. Gick från pasta till risnudlar, det räddade mig enormt
Citera
2025-03-13, 18:13
Medlem
Mjölk proukter säkert vet jag
Citera
2025-03-13, 18:21
Medlem
_b0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marabouoreo
Handen på hjärtat, har du ätstörningar? Menar inte att din världsbild är förvrängd utan att det förstör kroppens omsättning helt och hållet. Svag magmuskulaturen gör också att magen sväller. Tänk dig att du lägger ett tunt skynke över en basketboll, då syns bollen igenom liksom.

Handen på hjärtat så nej, inga ätstörningar.
Citera
2025-03-13, 18:30
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Jag äter keso, Kvarg, pasta, ris, kött, Knäckebröd, mjukt bröd, special k flingor, mjölk, proteinpulver osv. Dricker cola zero eller light saft. Ibland bubbelvatten, men inte så ofta.

Kan inte påstå att jag är mer gasig eller rapig sen innan det blev såhär.
Du kan ju testa med att ta bort gluten och meningslösa fibrer, framför allt pasta, knäckebröd, mjukt bröd, "special k flingor," samt kanske även proteinpulver och "osv", och se vad som händer.
Citera
2025-03-13, 18:31
Medlem
_b0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Det borde ju ge tillräckligt med peristaltik tycker jag - amatör.
Har du prövat probiotika 4-5 veckor?
Som kosttillskott eller med födan?

Har provat denna utan framgång.

https://www.tillskottsbolaget.se/sv/now-foods-super-enzymes-90-caps?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign =16097652446&utm_term=&utm_content=&gad_source=1&g clid=Cj0KCQjwhMq-BhCFARIsAGvo0KePtDe0v863rCsLV5IkOuM3db6WUPuKCtOP7f 9beaxFYeQfU4AmRZsaAtxPEALw_wcB
Citera
2025-03-13, 18:31
Avslutad
Har du fått antibiotika genom åren?

Man är snabb till att döda magfloran men att återkultivera den predikar ingen om.

Varm rekommendation: probiotika.

Allra särskilt denna: https://www.svensktkosttillskott.se/healthwell-probiotic-premium?da=14-54&utm_id=prisjakt1&utm_source=prisjakt&utm_campai gn=pricelisting&utm_medium=cpc&utm_term=84502&utm_ content=Healthwell+Probiotic+Premium+60+kaps&pjcli d=88673cca-e2ce-40f8-9899-9d5465f78cfa_53ae42af0267052d
Citera
2025-03-13, 18:32
Medlem
_b0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Du kan ju testa med att ta bort gluten och meningslösa fibrer, framför allt pasta, knäckebröd, mjukt bröd, "special k flingor," samt kanske även proteinpulver och "osv", och se vad som händer.

Ja, absolut!
Citera
2025-03-13, 18:35
Avslutad
Citat:
Har provat denna utan framgång.

https://www.tillskottsbolaget.se/sv/now-foods-super-enzymes-90-caps?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign =16097652446&utm_term=&utm_content=&gad_source=1&g clid=Cj0KCQjwhMq-BhCFARIsAGvo0KePtDe0v863rCsLV5IkOuM3db6WUPuKCtOP7f 9beaxFYeQfU4AmRZsaAtxPEALw_wcB

Innehållet är vansinnigt. Är det ens bakterie-stammar?! eller nå random ingridienser som "ska hjälpa"? man ska ju ha självaste bakterie-stammarna.

jämför innehållet med den tog jämfört med den jag rekommenderar.

den du tog innehåller detta:

Betain HCL
Ox Bile
Pepsin
Papain
Bromelain
protease
Lipas
Amylas
Papayapulver och ananaspulver

wtf.........

den jag rekommenderar innehåller dessa bakterie-stammar: