2025-03-13, 21:29
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _b0
Du har helt rätt, jag tänkte fel. Tänkte på matspjälkningsenzymer. Ska testa att köpa någon probiotika.
Har provat det men mig hjälper det bäst att ta bort allt med mjöl. Det finns typ i det mesta tyvärr. Surdeg funkar lite bättre då det är längre jäst. Och såklart lök, särskilt rå och vitlök. Bönor funkar inte så bra heller. Glömde kolsyra, minimera.
Senast redigerad av TaxenSixten 2025-03-13 kl. 21:33.
Citera
2025-03-13, 21:48
Medlem
Citat:
Har sen flera månader tillbaka fått svullen mage efter jag äter mat. Jag känner mig jätte fet och ville inte äta när det känns såhär. Jag är utbildad dietist och PT, har tränat i över 20 år så kan allt med kosten. Jag väger allt min mat och äter ett stort sett bara bra mat. Magen blir svullrn och uppblåst efter precis vad som helst jag intar som mat.

Någon som haft samma problem och hittat en lösning? Nägon annan som vet vad det kan vara eller tips på vad man kan göra?

Du kanske dricker alkohol för ofta?
Om jag dricker en gång i veckan blir min mage konstant uppblåst. Tar två veckor innan den går ner igen. Prova o helt sluta kröka det hjälper magen.
Det och imodium.
Fiber grönsaker och frukt gör min mage vansinnigt uppblåst. Så kanske ta de lugnt med sånt?
Citera
2025-03-13, 21:56
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Har provat det men mig hjälper det bäst att ta bort allt med mjöl. Det finns typ i det mesta tyvärr. Surdeg funkar lite bättre då det är längre jäst. Och såklart lök, särskilt rå och vitlök. Bönor funkar inte så bra heller. Glömde kolsyra, minimera.
En annan sak är sötningsmedlet sukralos, ska inte vara bra för tarmarna.
Citera
2025-03-13, 22:41
Medlem
Hade liknande problem förut och hittade den här guiden som jag tyckte var ganska... uttömmande.

https://my.clevelandclinic.org/health/symptoms/21740-bloated-stomach
Citera
2025-03-13, 22:46
Medlem
Testat Omeprazol? Har hjälpt mig vid liknande besvär. Men börja med ett läkarbesök, för säkerhets skull.
Citera
2025-03-13, 22:48
Medlem
TrueCs avatar
Kan ju vara vad som helst som är obalans, men du fattar väl att du går till läkaren och utesluter den värsta skiten direkt ? Även om risken är låg finns den ju där, och det är ju en jävla synd om du väntar för länge.
Citera
2025-03-13, 23:21
Medlem
Robotrons avatar
Citat:
Har sen flera månader tillbaka fått svullen mage efter jag äter mat. Jag känner mig jätte fet och ville inte äta när det känns såhär. Jag är utbildad dietist och PT, har tränat i över 20 år så kan allt med kosten. Jag väger allt min mat och äter ett stort sett bara bra mat. Magen blir svullrn och uppblåst efter precis vad som helst jag intar som mat.

Någon som haft samma problem och hittat en lösning? Nägon annan som vet vad det kan vara eller tips på vad man kan göra?

Enligt din trådhistorik har du hållit på mycket med droger och steroider. Något du fortfarande pysslar med? Det kan ju förklara din misshandel av det svenska språket iallafall.
Citera
2025-03-13, 23:52
Medlem
Marabouoreos avatar
Hur är dina tarmvanor? Hur ofta bajsar du och vilken konsistens?
Citera
2025-03-14, 09:47
Medlem
_b0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robotron
Enligt din trådhistorik har du hållit på mycket med droger och steroider. Något du fortfarande pysslar med? Det kan ju förklara din misshandel av det svenska språket iallafall.

Det stämmer. Höll på i ca 17 år med droger och steroider. Har dock vart helt ren i 7 år nu.
Citera
2025-03-14, 09:48
Medlem
_b0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marabouoreo
Hur är dina tarmvanor? Hur ofta bajsar du och vilken konsistens?

Bajsar inte så ofta, en gång varannan eller var 3e dag. Mer normalt med var 3e dag. Konsistens är "fast".
Citera
2025-03-14, 13:47
Avslutad
Citat:
Nej det är det inte. Kag tänkte fel, tänkte på matspjälkningsenzymer. Så nej, jag har inte testat probiotika, ska köpa hem å testa.

Hoppas och tror på det bästa! Uppdatera oss gärna.
Citera
2025-03-14, 14:49
Medlem
Citat:

Efter som du har berättat att du är en utbildad dietist så skall du sålunda vara införstådd i skillnaden mellan långsamma och snabba kolhydrater, det vill säga, vilken inverkan dessa har inom kroppen.

Mitt förslag till dig är följande,
köp ett paket med [ Potatismjöl ]

Varje morgon samt före det att du intar ditt frukostmål så skall du börja med att röra ut en tesked potatismjöl i kallt kranvatten och därefter dricka blandningen.

Enligt ovan skrivet, gå tillväga på detta sätt under 5 dagar och därefter ökar du till 2 teskedar som du dricker före ditt frukostmål.

Att som individ dagligen konsumera potatismjöl som utrörts i kranvatten handlar inte enbart om så kallade
[ Resistenta stärkelser ] och som på ett mycket positivt sätt påverkar Grovtarmens bakteriella samhälle, det handlar även om andra kemiska effekter som uppstår inom kroppen vid daglig konsumtion av potatismjöl.

Fråga ... Hur lång tid tar det, från och med det att du har avslutat en måltid och fram tills det att du märker att du fått en [ Abdominál Distentíon ] det vill säga, när buken sväller upp över sin normala storlek ... ?

Pröva, att dagligen konsumera potatismjöl som utrörts i kranvatten i minst 14 dagar framåt och därefter se vad resultatet blir.

Mvh/@JokerMannen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in