2025-03-12, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweetinSthlm
Ok, uppfattat! Alla har rätt till sin sin åsikt -om du tror och tycker att en arbetsplats med en homogen grupp är bättre än en diversifierad grupp, go for it. Jag tror tvärtom olika åsikter och perspektiv är berikande. Vi får enas om att vi är oense helt enkelt.

Diversifiering funkade jättebra för Northvolt
Citera
2025-03-12, 12:59
Medlem
Citat:
Du kan ju läsa lite i de länkarna jag har delat i mitt tidigare inlägg.

Jag ser inte hur jämlikhet INTE skulle kunna vara en fördel? Vi är alla människor, det fins asduktiga män och kvinnor inom alla områden (liksom rötägg). Varför skulle det inte vara gynnsamt att uppmuntra en grupp som är underrepresenterade inom en yrkesgrupp att utvecklas inom det? Arbetsgivaren får ju bara mer kompetens att välja från.

Vilka arbetsgivare missgynnas och får färre att välja mellan i så fall? Dessa "extra kvinnor" kommer ju inte trollaa fram ur ett svart hål. Sjukvården är en stor sektor för kvinnor som för tillfället har brist på personal. En stor del av de "nya" tech-kvinnorna hade garanterat annars gått till sjukvården.

Kommer dessa kvinnor verkligen trivas? Enligt undersökningen tenderar människor i mer jämlika samhällen i större utsträckning välja traditionellt manliga och kvinnliga arbeten efter deras respektive kön.
Citera
2025-03-12, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Diversifiering funkade jättebra för Northvolt

Du menar att att Northvolts problem beror att de har kvinnliga anställda?
Citera
2025-03-12, 15:06
Medlem
Citat:
Vilka arbetsgivare missgynnas och får färre att välja mellan i så fall? Dessa "extra kvinnor" kommer ju inte trollaa fram ur ett svart hål. Sjukvården är en stor sektor för kvinnor som för tillfället har brist på personal. En stor del av de "nya" tech-kvinnorna hade garanterat annars gått till sjukvården.

Kommer dessa kvinnor verkligen trivas? Enligt undersökningen tenderar människor i mer jämlika samhällen i större utsträckning välja traditionellt manliga och kvinnliga arbeten efter deras respektive kön.

Tack för att du framför synpunkter som tagna ur en instruktionsmanual för varför jämställdhet behövs.
Citera
2025-03-12, 16:44
Medlem
Citat:
Du menar att att Northvolts problem beror att de har kvinnliga anställda?

Det har ju uppenbarligen inte hjälpt med innovationen iaf... Så det är nog inte så fantastiskt som du får det att låta.

Kineserna lyckas ju framställa katoder trots att de inte är speciellt mångkulturella eller jämlika av sig....
Citera
2025-03-12, 16:47
Medlem
Citat:
Tack för att du framför synpunkter som tagna ur en instruktionsmanual för varför jämställdhet behövs.

Det var inga synpunkter. Det är frågor.

Hoppas de andra kvinnorna är smartare än dig annars går det käpprätt åt helvete om vi får in fler kvinnor i tech
Citera
2025-03-12, 17:02
Medlem
Citat:
Det var inga synpunkter. Det är frågor.

Hoppas de andra kvinnorna är smartare än dig annars går det käpprätt åt helvete om vi får in fler kvinnor i tech

Tack för komplimangen, blir genuint glad över dina åsikter om mitt intellekt.
Citera
2025-03-12, 17:04
Medlem
Citat:
Det har ju uppenbarligen inte hjälpt med innovationen iaf... Så det är nog inte så fantastiskt som du får det att låta.

Kineserna lyckas ju framställa katoder trots att de inte är speciellt mångkulturella eller jämlika av sig....

Skulle du kunna förklara aningen mer djupgående på vilket sätt detta har bidragit till Northvolts konkurs? Eller rent generellt -din åsikt vad anledningen till Northvolts konkurs är?
Citera
2025-03-12, 17:56
Medlem
Citat:
Absolut, se exempel nedan. Jag ställer frågan tillbaka -har du någon källa eller referens du kan hänvisa till för dina påståenden?

https://openlabsthlm.se/sv/nyheter/sa-okar-mangfalden-din-lonsamhet-och-innovation/?utm_source=chatgpt.com

https://www.neste.se/om-neste/nyheter-inspiration/artiklar/se-fordelarna-med-en-jamlik-arbetsplats?utm_source=chatgpt.com

https://www.aktuellhallbarhet.se/social-hallbarhet/mangfald-och-inkludering/jamstalldhet-ger-battre-resultat/?utm_source=chatgpt.com

Beror på också vilken bransch. En PR byrå absolut.

Nog för att Northvolt blåste oss alla som bestod av en man.
Citera
2025-03-12, 23:55
Medlem
Citat:
Skulle du kunna förklara aningen mer djupgående på vilket sätt detta har bidragit till Northvolts konkurs? Eller rent generellt -din åsikt vad anledningen till Northvolts konkurs är?

Förklara det själv. Alla kan se att mångfalden inte är så pass fantastisk att Northvolt klarade sig ifrån konkurs åtminstone.

Uppenbarligen har inte innovationerna och idéspruteriet varit tillräckligt. Kanske var det inte tillräckligt mycket mångfald på Northvolt?
Citera
2025-03-12, 23:57
Medlem
Citat:
Tack för komplimangen, blir genuint glad över dina åsikter om mitt intellekt.

Du har uppenbarligen inte förstått skillnaden mellan en fråga och en synpunkt ännu. Hur ska man kunna ta dig på allvar i övrigt är ju då frågan...
Citera
2025-03-13, 00:39
Medlem
Citat:
Förklara det själv. Alla kan se att mångfalden inte är så pass fantastisk att Northvolt klarade sig ifrån konkurs åtminstone.

Uppenbarligen har inte innovationerna och idéspruteriet varit tillräckligt. Kanske var det inte tillräckligt mycket mångfald på Northvolt?

Ok, du påstår att Northvolts konkurs på något vagt allmänt sätt beror på ”mångfald” och när du blir ombedd att motivera din teori, eller bara förklara lite hur du tänker, ber du mig att göra det istället? Det var ju en originell approach.
Senast redigerad av SweetinSthlm 2025-03-13 kl. 00:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in