2025-03-11, 15:03
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
God afton, medmänniska.

Snubblade nyss över en artikel om techbranschen, som dras med stora bekymmer för att alldeles för få flickor och kvinnor väljer denna bransch. Varför just detta skulle vara ett bekymmer broderar man inte ut vidare. Vi får dock en fingervisning om att det har att göra med rekrytering. Så tolkar jag åtminstone texten.

Nyfiken, och arbetsmarknadsintresserad som jag är, undrar nu hur ni märker av detta problem inom techbranschen? Har techintresserade män tagit slut? Är arbetsmarknadens efterfrågan på programmerare enormt mycket större än andelen som utbildas/arbetar i branschen?

Någon mer insatt i techbranschen får gärna dela med sig av tankar kring detta.

Artikel

För fem år sedan så var en rimlig motivation att det saknas kompetent arbetskraft. Då vore det ju en fördel om man kan locka över några kvinnliga potentiella kommunikatörer och socionomer och få dem att satsa på IT istället. Jag vet inte om man kan säga att den bristen finns kvar nuförtiden dock.
Citera
2025-03-11, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweetinSthlm
De flesta brukar inte ha några anställda alls de första månaderna av att starta ett företag, jag har ingen aning vad de hade för anställda -har du? Och varför är just de första månaderna det enda som skulle vara relevant i att göra ett företag framgångsrikt? Väldigt förvirrande.

Det vi pratar om är om det är positivt med mångfald och diversifiering för företag. Jag personligen mår i alla fall bra att av att ha både manliga och kvinnliga kollegor. Jag förstår att du endast vill ha manliga kollegor, vilket självklart är upp till dig vilka preferenser du har gällande såväl val av kön för kollegor, som sexpartner eller vänner.

Min poäng är att deras framgångar till börsnoteringen och miljarder inte hade något med kvinnliga anställda att göra utan det kom då de var redan rejält etablerade några månader eller år efteråt. Fanns inte direkt en kvinnlig frontend utvecklare på platsen då Minecraft skapades. Nu har ni Mojang en kvinna som heter Agnes (som kom till efter ett Microsoft har köpt upp dem) och problemet med henne är att många barn tror att hon är grundaren.
Senast redigerad av Arvidos 2025-03-11 kl. 15:33.
Citera
2025-03-11, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos
Min poäng är att deras framgångar till börsnoteringen och miljarder inte hade något med kvinnliga anställda att göra utan det kom då de var redan rejält etablerade några månader eller år efteråt. Fanns inte direkt en kvinnlig frontend utvecklare på platsen då Minecraft skapades. Nu har ni Mojang en kvinna som heter Agnes (som kom till efter ett Microsoft har köpt upp dem) och problemet med henne är att många barn tror att hon är grundaren.

Fast om du pratar fram till börsnoteringarna, så stämmer detta verkligen inte. Jag har som sagt jobbat på både Klarna och Spotify , åratal innan börsnoteringarna, och båda hade bland högst andel anställda techkvinnor i branschen. Det är en metric som de är (var) stolta över.
Senast redigerad av SweetinSthlm 2025-03-11 kl. 16:02.
Citera
2025-03-11, 16:52
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Något som jag alltid har funderat över, är varför det aldrig ses som något problem i kvinnodominerade yrken, att det där saknas män. Men i mansdominerade yrken, skall kvinnor in till varje pris. Saknas de där, blir det automatiskt ett problem. Varför?

/AI

Det är för att feminismen handlar om att kvotera in kvinnor till statusyrken. Man gynnar karriärkvinnor och ger ytlig PR till organisationer som möter de progressiva, "moderna" kraven på representation.

Givetvis gömmer man sina partikulära anspråk bakom universalism.
Citera
2025-03-11, 16:58
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Okej. Men varför är problemet just kvinnobristen, som artikeln förtäljer? Annars hade kompetensbristen varit ett bättre ordval.

Problemet är just att det saknas kvinnor. Man talar inte om en generell kompetensbrist, åtminstone inte i artikeln.

Problemet i sig är ideologiskt. De är SKITARGA för att det finns akademiska ämnen där kvinnor inte dominerar, oavsett hur mycket dessa kräk försöker få det att ske.

Citat:
Som jag skrev är mångfald och diversifiering önskvärt i de flesta branscher, av en mängd anledningar -man ser oftast att grupper som inte är för likartade är mer effektiva, utvecklas snabbare, gynnar kreativiteten etc etc. Det är som sagt också naturligt att titta på hur man kan attrahera just de grupper som är underrepresenterade när det råder brist på personal inom ett yrke. Med det sagt skriker techbranschen efter personal, oavsett kön.

Vidrig nonsens. Det är påhitt. Låt mig gissa; om du har studerat så har det som mest varit något i humanoira eller samhälls"vetenskap".
Senast redigerad av Fojos 2025-03-11 kl. 17:07.
Citera
2025-03-11, 17:08
Medlem
Majoriteten frisörer och sjuksyrror är kvinnor. Varför är inte detta ett problem?
Citera
2025-03-11, 17:10
Medlem
Citat:
Fast om du pratar fram till börsnoteringarna, så stämmer detta verkligen inte. Jag har som sagt jobbat på både Klarna och Spotify , åratal innan börsnoteringarna, och båda hade bland högst andel anställda techkvinnor i branschen. Det är en metric som de är (var) stolta över.

Går inte prata med dig hör jag.

För att summera, det fanns säkerligen noll kvinnor när dessa företag grundades och skulle dra in pengar under det första 12 månaderna.
Citera
2025-03-11, 17:18
Medlem
Citat:
Som jag skrev är mångfald och diversifiering önskvärt i de flesta branscher, av en mängd anledningar -man ser oftast att grupper som inte är för likartade är mer effektiva, utvecklas snabbare, gynnar kreativiteten etc etc. Det är som sagt också naturligt att titta på hur man kan attrahera just de grupper som är underrepresenterade när det råder brist på personal inom ett yrke. Med det sagt skriker techbranschen efter personal, oavsett kön.

Du skriver “man ser” - har du någon källa eller referens du kan hänvisa till? Jag får intrycket av att diversifiering snarare gör en grupp mindre effektiv och ökar risken för konflikter. Detta märks både på arbetsplatser och i samhället i stort.

Det verkar ofta vara just ekonomiskt starka och framgångsrika företag som satsar på mångfald, men som sedan börjar gå allt sämre. Sedan försöker man i olika studier påvisa att mångfalden är anledningen till att företaget är gynnsamt från början, vilket inte stämmer.
Citera
2025-03-11, 17:19
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:

Källa?
Citera
2025-03-11, 17:22
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Majoriteten frisörer och sjuksyrror är kvinnor. Varför är inte detta ett problem?
Enligt många i denna tråden är det förstås oerhörda problem med detta också. Asfaltsarbetarna behöver ett "kvinnligt perspektiv" på asfaltsläggningen - för gruppdynamikens skull.

Tydligen.
Citera
2025-03-11, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos
Går inte prata med dig hör jag.

För att summera, det fanns säkerligen noll kvinnor när dessa företag grundades och skulle dra in pengar under det första 12 månaderna.

Skyll inte på mig för att du kommer med massa fel fakta. Det är absolut ingen som påstår att både Daniel och Sebastian med vänner är fantastiska entreprenörer och har fört sina respektive företag till framgång. Men jag är 100% övertygad om att de båda två tilldelar en stor del av sina framgångar till sina kollegor, både manliga som kvinnliga. Jag har arbetat med båda två och vet hur viktigt de tycker att det är även med jämställdhetsfrågor -också en bidragande faktor i deras framgångar att de arbetar mycket med inkludering av grupper som är i minoritet (även bla. Folk med funktionsvariatoner och särskilda behov). Hur länge hade du jobbat på dessa företag som du har sådan otrolig insikt i sa du?

Men visst, vi fattar -män är överlägsna kvinnan jada jada jada.
Senast redigerad av SweetinSthlm 2025-03-11 kl. 17:36.
Citera
2025-03-11, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4632hejhej
Du skriver “man ser” - har du någon källa eller referens du kan hänvisa till? Jag får intrycket av att diversifiering snarare gör en grupp mindre effektiv och ökar risken för konflikter. Detta märks både på arbetsplatser och i samhället i stort.

Det verkar ofta vara just ekonomiskt starka och framgångsrika företag som satsar på mångfald, men som sedan börjar gå allt sämre. Sedan försöker man i olika studier påvisa att mångfalden är anledningen till att företaget är gynnsamt från början, vilket inte stämmer.

Absolut, se exempel nedan. Jag ställer frågan tillbaka -har du någon källa eller referens du kan hänvisa till för dina påståenden?

https://openlabsthlm.se/sv/nyheter/sa-okar-mangfalden-din-lonsamhet-och-innovation/?utm_source=chatgpt.com

https://www.neste.se/om-neste/nyheter-inspiration/artiklar/se-fordelarna-med-en-jamlik-arbetsplats?utm_source=chatgpt.com

https://www.aktuellhallbarhet.se/social-hallbarhet/mangfald-och-inkludering/jamstalldhet-ger-battre-resultat/?utm_source=chatgpt.com
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in