2025-03-11, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Källa?

Källa på att techbranschen skriker efter folk eller att det är gynnsamt med jämlikhet? Se några länkar ovan.

Kan du vänligen presentera källor för dina argument?
Citera
2025-03-11, 17:46
Medlem
ElakBolls avatar
Alltid detta tjatande om att det är för få kvinnor i typiskt "grabbiga" yrken.

När ska vi börja prata om den katastrofala underrepresentationen av manliga thaihoror på massagesalongerna?
Citera
2025-03-11, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Problemet i sig är ideologiskt. De är SKITARGA för att det finns akademiska ämnen där kvinnor inte dominerar, oavsett hur mycket dessa kräk försöker få det att ske.

Vidrig nonsens. Det är påhitt. Låt mig gissa; om du har studerat så har det som mest varit något i humanoira eller samhälls"vetenskap".

Jo det har du helt rätt i, jag har kandidatexamen i historia och en i statsvetenskap. Men jag tröttnade så jag fokuserade sen mest på företagsekonomi och systemvetenskap, där jag tog mina magistrar. På äldre dagar har jag även läst in en en kandidat i psykologi. Härnäst tänkte jag ta mig an statistik, men vi får se om jobbet tillåter, har fullt upp just nu. Vad har du pluggat?
Citera
2025-03-11, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
God afton, medmänniska.

Snubblade nyss över en artikel om techbranschen, som dras med stora bekymmer för att alldeles för få flickor och kvinnor väljer denna bransch. Varför just detta skulle vara ett bekymmer broderar man inte ut vidare. Vi får dock en fingervisning om att det har att göra med rekrytering. Så tolkar jag åtminstone texten.

Nyfiken, och arbetsmarknadsintresserad som jag är, undrar nu hur ni märker av detta problem inom techbranschen? Har techintresserade män tagit slut? Är arbetsmarknadens efterfrågan på programmerare enormt mycket större än andelen som utbildas/arbetar i branschen?

Någon mer insatt i techbranschen får gärna dela med sig av tankar kring detta.

Artikel

1. Faktum är att det examineras fler flickor än pojkar i techbranschen nuförtiden. Man kan lite skämtsamt säga att ingenjörskonsten och alla dess avarter nuförtiden är ett kvinnoyrke.

2. Det finns flera skäl till det, affirmative action på universitet och högskolor har medfört att de flesta poster tillsätts av kvinnor samt att kvaliteten har blivit aplåg och nivån sjunkit så till den milda grad att professorsgraden nuförtiden genomsnittligen är A och C uppsatser (dvs. 1-2 års nivån tidigare).

3. De tillsatta kvinnorna har jagat ut de kvarvarande männen genom subjektiv betygsättning, våldtäktsanklagelser och att innehavet av fitta blivit viktigare än nivå och excellens.

4. Det finns alltså inget framtida behov av fler kvinnor i tekniken utan skribenten vill antagligen tillverka fler tekniker för att kunna sänka löneläget ännu mer för tekniker och ingenjörer.
Citera
2025-03-11, 18:23
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweetinSthlm
Källa på att techbranschen skriker efter folk eller att det är gynnsamt med jämlikhet? Se några länkar ovan.

Jag menar en källa på att grupper som inte är för likartade är mer effektiva, utvecklas snabbare samt gynnar kreativiteten. Eftersom det var ditt påstående.

Jag har inte kommit med några argument, bara en fråga.
Citera
2025-03-11, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
God afton, medmänniska.

Snubblade nyss över en artikel om techbranschen, som dras med stora bekymmer för att alldeles för få flickor och kvinnor väljer denna bransch. Varför just detta skulle vara ett bekymmer broderar man inte ut vidare. Vi får dock en fingervisning om att det har att göra med rekrytering. Så tolkar jag åtminstone texten.

Nyfiken, och arbetsmarknadsintresserad som jag är, undrar nu hur ni märker av detta problem inom techbranschen? Har techintresserade män tagit slut? Är arbetsmarknadens efterfrågan på programmerare enormt mycket större än andelen som utbildas/arbetar i branschen?

Någon mer insatt i techbranschen får gärna dela med sig av tankar kring detta.

Artikel
med lite god vilja skulle man ju kunna fantisera om att det är ett problem för arbetsgivarna eftersom de skulle kunna ha många fler att rektytera ifall kvinnor också intresserade sig för teknik.
Citera
2025-03-11, 19:06
Medlem
ENTPs avatar
Citat:

Nu är inte jag den du svarar till men kan du presentera ett bra argument för varför jämlikhet i sammanhanget könsfördelning inom techbranschen är gynnsamt? Har faktiskt svårt att se något enda.
Citera
2025-03-11, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Nu är inte jag den du svarar till men kan du presentera ett bra argument för varför jämlikhet i sammanhanget könsfördelning inom techbranschen är gynnsamt? Har faktiskt svårt att se något enda.

Du kan ju läsa lite i de länkarna jag har delat i mitt tidigare inlägg.

Jag ser inte hur jämlikhet INTE skulle kunna vara en fördel? Vi är alla människor, det fins asduktiga män och kvinnor inom alla områden (liksom rötägg). Varför skulle det inte vara gynnsamt att uppmuntra en grupp som är underrepresenterade inom en yrkesgrupp att utvecklas inom det? Arbetsgivaren får ju bara mer kompetens att välja från.
Citera
2025-03-11, 19:48
Medlem
Citat:
Absolut, se exempel nedan. Jag ställer frågan tillbaka -har du någon källa eller referens du kan hänvisa till för dina påståenden?

https://openlabsthlm.se/sv/nyheter/sa-okar-mangfalden-din-lonsamhet-och-innovation/?utm_source=chatgpt.com

https://www.neste.se/om-neste/nyheter-inspiration/artiklar/se-fordelarna-med-en-jamlik-arbetsplats?utm_source=chatgpt.com

https://www.aktuellhallbarhet.se/social-hallbarhet/mangfald-och-inkludering/jamstalldhet-ger-battre-resultat/?utm_source=chatgpt.com

Din första källa, Openlab, påstår bland annat att “dagens forskning är tydlig” om att mångfald ökar lönsamhet och innovation, men den presenterar bara forskning som stödjer det påståendet (vilket är genomfört av konsultbolag med kommersiella intressen). “Diversity matters” från Mckinsey och “Diversity and Innovation” är rapporter från konsultbolag och inte oberoende källor, vilket gör dem mindre trovärdiga.

Vidare står det i Openlab: “Här gäller det också att inse att de flesta av oss är blinda för våra egna privilegier”, vilket tyder på en stark ideologisk vinkling. Man utgår från sina egna värderingar om vem som har privilegier, inte en objektiv analys.

Alla dina källor hänvisar till studier gjorda av konsultbolag vilket inte gör det särskilt trovärdigt. Även källan från Neste är internt vinklad och knappast en objektiv analys. Den innehåller citat från företagets egen HR-chef och snarast fungerar som en marknadsförings artikel snarare än en oberoende analys.

Faktum kvarstår att de tolkar samband som inte nödvändigtvis behöver ha någon koppling. Ibland kan det också vara bra att vara försiktig med att låta chatgpt generera alla dina källor eftersom den kan blanda ihop information, det syns i URL som du länkat. Det får mig även att undra om du själv ens läst igenom länkarna.

Mina källor som du frågar efter:

https://www.cfo.com/news/dei-promotion-may-escalate-hostility-and-racial-bias-Network-Contagion-Research-Institute-Rutgers-/734100/

https://www.heritage.org/education/commentary/dei-doesnt-work-taxpayers-shouldnt-pay-it
Citera
2025-03-11, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4632hejhej
Din första källa, Openlab, påstår bland annat att “dagens forskning är tydlig” om att mångfald ökar lönsamhet och innovation, men den presenterar bara forskning som stödjer det påståendet (vilket är genomfört av konsultbolag med kommersiella intressen). “Diversity matters” från Mckinsey och “Diversity and Innovation” är rapporter från konsultbolag och inte oberoende källor, vilket gör dem mindre trovärdiga.

Vidare står det i Openlab: “Här gäller det också att inse att de flesta av oss är blinda för våra egna privilegier”, vilket tyder på en stark ideologisk vinkling. Man utgår från sina egna värderingar om vem som har privilegier, inte en objektiv analys.

Alla dina källor hänvisar till studier gjorda av konsultbolag vilket inte gör det särskilt trovärdigt. Även källan från Neste är internt vinklad och knappast en objektiv analys. Den innehåller citat från företagets egen HR-chef och snarast fungerar som en marknadsförings artikel snarare än en oberoende analys.

Faktum kvarstår att de tolkar samband som inte nödvändigtvis behöver ha någon koppling. Ibland kan det också vara bra att vara försiktig med att låta chatgpt generera alla dina källor eftersom den kan blanda ihop information, det syns i URL som du länkat. Det får mig även att undra om du själv ens läst igenom länkarna.

Mina källor som du frågar efter:

https://www.cfo.com/news/dei-promotion-may-escalate-hostility-and-racial-bias-Network-Contagion-Research-Institute-Rutgers-/734100/

https://www.heritage.org/education/commentary/dei-doesnt-work-taxpayers-shouldnt-pay-it

Ok, uppfattat! Alla har rätt till sin sin åsikt -om du tror och tycker att en arbetsplats med en homogen grupp är bättre än en diversifierad grupp, go for it. Jag tror tvärtom olika åsikter och perspektiv är berikande. Vi får enas om att vi är oense helt enkelt.
Citera
2025-03-11, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Ja - allt detta är säkert en del av lösningen men jag tror största anledningen är att arbetsgivarna vill betala mindre.

Det har varit en enorm efterfrågan på personal inom dessa yrken en längre tid - tillgången har inte på länga vägar mött efterfrågan. Män är dessutom i större utsträckning mer benägna att begära högre en högre lön om de kan så lönerna har skjutit i höjden.

Som arbetsgivare vore det ju bättre om tillgången ökade - då kunde lönerna hållas tillbaka.

Ja, låter ytterst troligt.
Citera
2025-03-11, 21:53
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Jag undrar hur det skulle gå om man skulle sätta samman två team på hundra personer vardera. I ena teamet är alla från olika länder. I andra teamet är alla från Sverige.

Sedan kör man två identiska projekt som ska vara under ett års tid. Vilket team kan man förvänta sig skulle prestera bäst?

Jag är övertygad om att det helsvenska teamet skulle prestera bättre, nästan enbart pga kommunikationsfödelar, inte bara språkliga. När man delar samma kultur så kommunicerar man effektivare, vill jag tro.

Jag köper inte idén om att mångfald är en fördel i jobbsammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in