2025-03-13, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Du har uppenbarligen inte förstått skillnaden mellan en fråga och en synpunkt ännu. Hur ska man kunna ta dig på allvar i övrigt är ju då frågan...

Men sluta vara så himla gullig, all beröm gör mig helt överväldigad.
Citera
2025-03-13, 01:05
Medlem
Vi kan konstatera att kvinnor helst väljer yrken som inte hela tiden ställer krav på förbättrade prestationer, vilket typiskt brukar vara fallet inom den privata sektorn och speciellt inom sådan verksamhet som hightech där konkurrensen är stenhård. Detta är högst troligen biologiskt betingat då män generellt sett är mer tävlingsinriktade och har högre testosteronnivåer. Den offentliga sektorn blir alltmer kvinnodominerad på grund av detta. Ingen pratar om denna mastodont i rummet. Hela diskussionen blir så enfaldig om man bara fokuserar på yrken där det är brist på kvinnor.
Citera
2025-03-13, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Vi kan konstatera att kvinnor helst väljer yrken som inte hela tiden ställer krav på förbättrade prestationer, vilket typiskt brukar vara fallet inom den privata sektorn och speciellt inom sådan verksamhet som hightech där konkurrensen är stenhård. Detta är högst troligen biologiskt betingat då män generellt sett är mer tävlingsinriktade och har högre testosteronnivåer. Den offentliga sektorn blir alltmer kvinnodominerad på grund av detta. Ingen pratar om denna mastodont i rummet. Hela diskussionen blir så enfaldig om man bara fokuserar på yrken där det är brist på kvinnor.

Vad lustigt att ingen pratar om detta, och ändå så har flera initiativ tagits senaste åren för att adressera exakt detta. Men förstår att det inte passar in i ”kränkt man”-imagen att notera eller erkänna detta, samtidigt som minsta obskyr nyhetsnotis som bara hastigt nämner någonting om hur man ska locka fler kvinnor till något yrke får samma proportioner som ifall det skulle varit ett regeringsuttalande.

https://jamstalldhetsmyndigheten.se/media/zo0j4rhc/underlagsrapport-2023-08-analys-av-den-konssegregerade-arbetsmarknaden-23-04-27.pdf
Citera
2025-03-13, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweetinSthlm
Ok, du påstår att Northvolts konkurs på något vagt allmänt sätt beror på ”mångfald” och när du blir ombedd att motivera din teori, eller bara förklara lite hur du tänker, ber du mig att göra det istället? Det var ju en originell approach.

Nej, jag skriver att Northvolt gick i konkurs TROTS all mångfald som är så bra och nödvändig.

Uppenbarligen lyckades mångfalden inte rädda Northvolt så det verkar vara överhajpat av ideologiska forskare.

Det är fakta att northvolt begärt konkurs.
Det är fakta att northvolt satsade på mångfald.
Det är därmed fakta att mångfalden inte räddade northvolt från konkurs.

Vilka vaga teorier är det du pratar om?
Trots omfattande studier verkar du sakna grundläggande läsförståelse. Grattis!
Citera
2025-03-13, 09:16
Medlem
Citat:
Nej, jag skriver att Northvolt gick i konkurs TROTS all mångfald som är så bra och nödvändig.

Uppenbarligen lyckades mångfalden inte rädda Northvolt så det verkar vara överhajpat av ideologiska forskare.

Det är fakta att northvolt begärt konkurs.
Det är fakta att northvolt satsade på mångfald.
Det är därmed fakta att mångfalden inte räddade northvolt från konkurs.

Vilka vaga teorier är det du pratar om?
Trots omfattande studier verkar du sakna grundläggande läsförståelse. Grattis!

Vänta, jag kan leka på samma sätt:

Det är fakta att Northvolt begärt konkurs.
Det är fakta att Northvolt hade en kraftig representation av män i ledningen samt deras advisory board.
Det är därmed fakta att en stark representation av män inte räddade Northvolts från konkurs.
Senast redigerad av SweetinSthlm 2025-03-13 kl. 09:19.
Citera
2025-03-13, 09:21
Medlem
Citat:

Det är fakta att Northvolt hade en kraftig representation av män i ledningen samt deras advisory board.
Det är därmed fakta att en stark representation av män inte räddade Northvolt från konkurs.

Vi kan köra en till:

Det är fakta att Northvolt hade en manlig VD.
Det är därmed fakta att ha män i ledningspositioner inte räddade Northvolts från konkurs.
Senast redigerad av SweetinSthlm 2025-03-13 kl. 09:24.
Citera
2025-03-13, 09:24
Medlem
Citat:
Vi kan köra en till:

Det är fakta att Northvolt hade en manlig VD.
Det är därmed fakta att ha män i ledningspositioner inte räddade Northvolts från konkurs.

Ähh det här var för roligt, jag vill inte sluta leka:

Det är fakta att ca 70% av de anställda var män.
Det är därmed fakta att en ojämn könsfördelning inte räddade Northvolt från konkurs.
Senast redigerad av SweetinSthlm 2025-03-13 kl. 09:55.
Citera
2025-03-13, 17:12
Medlem
Citat:

Det är därmed fakta att en stark representation av män inte räddade Northvolts från konkurs.

Skillnaden är att jag inte hävdar att det är bra att ha övervägande män i en styrelse. Kan du förstå det?
Citera
2025-03-13, 18:04
Medlem
Citat:
Skillnaden är att jag inte hävdar att det är bra att ha övervägande män i en styrelse. Kan du förstå det?

Skillnaden gentemot vad?

Det är ju just därför jag ber dig utveckla dina svar - du hävdar att diversifiering och jämställda arbetsplatser är någonting negativt. Du antyder att det har del i Northvolts misslyckanden. Nu skriver du att du inte hävdar att det är bra att ha övervägande män i en styrelse. Du har helt rätt att du inte har uttryckt det rakt ut -så vad är det egentligen du försöker säga?
Citera
2025-03-13, 23:34
Medlem
Citat:
Skillnaden gentemot vad?

Det är ju just därför jag ber dig utveckla dina svar - du hävdar att diversifiering och jämställda arbetsplatser är någonting negativt. Du antyder att det har del i Northvolts misslyckanden. Nu skriver du att du inte hävdar att det är bra att ha övervägande män i en styrelse. Du har helt rätt att du inte har uttryckt det rakt ut -så vad är det egentligen du försöker säga?

Du har missuppfattat, jag motsätter mig att mångfald skulle vara någonting som generellt är positivt. Det finns ingen logik i att tro att man får positiva effekter bara för att man anställer med mångfald som en del i urvalet.

Bara för att något inte är positivt så betyder det för den skull inte att det måste vara negativt.

Hur är det med läsförståelsen?
Citera
2025-03-13, 23:46
Medlem
Citat:
Skillnaden gentemot vad?

Tror du att Northvolt hade klarat sig bättre om de hade satsat ännu mer på mångfald?
Citera
2025-03-14, 00:11
Medlem
Citat:
Du har missuppfattat, jag motsätter mig att mångfald skulle vara någonting som generellt är positivt. Det finns ingen logik i att tro att man får positiva effekter bara för att man anställer med mångfald som en del i urvalet.

Bara för att något inte är positivt så betyder det för den skull inte att det måste vara negativt.

Hur är det med läsförståelsen?

Hur är det själv med läsförståelsen? Du undviker konsekvent mina frågor. Till skillnad från vad undrade jag?

Och nej, jag tror inte att Northvolt hade klarat sig bättre om de hade satsat ännu mer på mångfald - jag tror inte heller att de skulle klarat sig sämre. Tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in