Citat:
Ursprungligen postat av
falurouge
Hittade faktiskt inget i gamla trådar, bara specifikt om vissa modeller och annonser
Här diskuterar vi bilar inte etnicitet på bilägare
Jag är av typen att jag hellre lagar och köper sällan nytt så blir väldigt misstänksam
En liten andel annonser anger fel men de flesta skriver bra i motor+låda etc
På en nyare bilar kan jag tänka mig att ägare säljer när det kommer lite småfel eller elfel
Medan en klassiker på äldre är att man släcker motorlampan, besiktigar och säljer
Eller att avgasvärden är precis på gränsen?
Lite misstänksamt om man har besiktigat flera månader för tidigt?
jag vill tro att bekväma ägare byter in sina fungerande bilar hos bilhandlare till en nyare?
eller precis tvärtom, bilen krånglar, man byter bilen och handlaren fixar/döljer felet?
går det att köpa en äldre fungerande bil från en bilhandlare? får ibland intrycket att de är biligare hos handlare än privat
Vad är era erfarenheter över tid?
Man byter bil av olika orsaker och med olika tidsintervall:
I bland p.g.a att bilen börjar strula för mycket.
Ibland p.g.a att man får andra behov.
Ibland p.g.a ekonomiska förhållanden.
I vissa fall så byter man in bilen i samband med att man köper en ny: I andra fall så säljer man den separat: Kan vara att man köper den nya bilen av någon som inte kan/vill byta in den eller att man inte köper en ny bil.
I normalfallet så "Borde" en bil man köper privat jämfört med en bilhandlare.
Pratar vi om en äldre bil så skulle jag ha mer förtroende om jag köper den direkt från en ägare.
Det jag sett så verkar det snarare som de handlare som säljer äldre bilar är duktiga på att sminka grisen.
Sen vad man menar med privat: Muhammed som omsätter 10bilar om året privat, skulle jag undvika. Greta 85 som säljer sin bil fullservade bil p.g.a ålder skulle jag se positivt på.
Sen får man ta det från fall till fall:
Själv har jag sålt 3 bilar privat: Den första krävde stora reparationer och hade inget värde i bilhandlarledet: Såldes till en person som skulle använda den som reservdelsbil.
Den andra en äldre bil men utan kända krämpor, men min ekonomi blev mycket bättre och jag lyckades köpa loss en nästan ny bil från en konkursförvaltare.
3e köpte en entueastbil privat och behövde sälja av en av mina funktionsdugliga fullservade bilar.
Så det finns ett antal olika orsaker till att man säljer en bil privat.