2025-03-10, 08:32
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Ja, om man nu ser det som någon praktik för att säkra den ariska rasens fortlevnad är det ju bisarrt då det betyder att barnen inte får ha sex med vem hen vill.

Mina barn gör ju givetvis precis som de vill, men jag vill gärna förklara hur jag ser på saker först. Det kan gälla att jag tycker de ska ta körkort för bil med manuell växellåda, hur de bör tänka med sin fysiska träning, eller vad som är viktigt i skolan.

En 13-14 åring kan ju ta bra beslut på egen hand, men de har lättare att välja om de får se lite olika alternativ.
Citera
2025-03-10, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Mina barn gör ju givetvis precis som de vill, men jag vill gärna förklara hur jag ser på saker först. Det kan gälla att jag tycker de ska ta körkort för bil med manuell växellåda, hur de bör tänka med sin fysiska träning, eller vad som är viktigt i skolan.

En 13-14 åring kan ju ta bra beslut på egen hand, men de har lättare att välja om de får se lite olika alternativ.

Jo, men man kan väl knappast börja diskutera abort i termer av ariskt eller icke-ariskt foster, isåfall är man ju snudd på galen.
Citera
2025-03-10, 09:11
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Har inga egna barnbarn ännu men ser jag på mina föräldrar och många andra far/mor-föräldrar verkar få saker ge dem så mycket glädje i livet som barnbarnen. Huruvida det är naturligt, dvs på något sätt evolutionärt betingat eller bara kulturellt eller något annat vet jag inte och ser inte hur det spelar någon roll. Är det roligt och givande så är det.

Mina föräldrar ställde aldrig några krav, kom aldrig med några påstötningar eller ens hintar men mamma var väl förväntansfull så att det märktes. De är barnkära i allmänhet så det var ju inte så att man behövde gissa. Hade inget av deras barn velat ha barn hade de nog blivit besvikna.

Själv kan jag inte tänka mig att kräva att barnen skaffar barn. Det förväntar jag mig mest att friska och vettiga människor med ordning på livet och förhållanden kommer att göra ändå när det känns rätt. Det får de bestämma. Synd om det inte blir så.
Citera
2025-03-10, 09:15
Medlem
Phil.Hs avatar
Ingen hets från mina föräldrar, nu har dom dock barnbarn från både mig och syrran. Mamma är oerhört delaktig och hjälper till oerhört mycket och knodden älskar farmor.

Svärföräldrarna tryggade barnets ekonomiska framtid.
Citera
2025-03-10, 09:27
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jo, men man kan väl knappast börja diskutera abort i termer av ariskt eller icke-ariskt foster, isåfall är man ju snudd på galen.

Där är vi inte, ännu.
Citera
2025-03-10, 15:55
Medlem
Finns inget högre än att negera viljan till liv, såsom Schopenhauer har lärt oss. Livet är lidande till sin natur (något även artikelns gamlingar bevisar med deras ouppfyllda önskan).
Att få fred från det egna medvetandets idisslande av dagliga irritamenter och banaliteter är äkta lycka, det är inte för inte vi skriver ”vila i fred” på gravstenarna.

Att skaffa barn är däremot att bejaka livsviljan, ett uttryck för en önskan om att framtida generationer skall lida som man själv lidit.
Citera
2025-03-10, 16:52
Medlem
Barn o barnbarn - finns det något meer väääärdeeelööözt än att vara barn?

Inga pengar ingen bil får inte köra bil - räknar inte brännvinet för det är ö h t sjuukt.

Möjligtvis är det sämre att vara jävligt fattig som vuxen.

Hur kul är det att leva dåå - tråmånsar.

En månad består av 720 tim - ./. sömn 240 timmar o så 200 timmar till på ett äckligt
jävla jobb som man måzztte stå ut med för att få de pengar man måzztte ha ha detta
förbannade jävla sjuuka penningsamhälle.

Kvar finns 280 timmar - där hålla sig ren, laga mat diska, städa tvätta stryka är en stoor del
hur många timmar detta tar kan ni andra berätta.

Så av dessa timmar hur många är roliga

O som ung/barn är det skola där tiden verkligen sniiiglaar sig fram o det utan pengar
Citera
2025-03-10, 22:31
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Har hört om det tidigare, föräldrar som hetsar och tjatar hål i huvudet på bekanta om barnbarn. Nu på morgonen såg jag även en artikel i SvD på ämnet.
Har själv inte barn då bög och frågan har där med aldrig kommit upp mellan mig och mina föräldrar. Men hur tänker egentligen hetrod föräldrar och hur kan de bete sig så här? Bara exemplet i artikeln där föräldrarna "stulit" vissa av sina barns tillhörigheter för att spara i en barnbarns låda

I min familj är standard att man håller sig borta när det städas och görs om hemma hos föräldrarna för att slippa få med sig flyttlådor med gamla saker.

Ni som är äldre hur tänker ni kring att få barnbar? Är ni laid back eller mer som Prins Carl Philip som apparently "kött, kött mer kött"

Ni som är yngre hur tänker ni kring föräldrars krav om barnbarn? Hur talar ni dem och vad känner ni in för att enbart betraktas som produktionsmedel för "livets efterrätt"

Diskussionen om att skaffa eller inte skaffa barn spar vi till snnan tråd, här fokuserar vi enbart på hur föräldrar som kräver barnbarn är funtade.

Länk till artikel
https://www.svd.se/a/JbwPlP/barnafodande-i-sverige-minskar-manga-svenskar-far-aldrig-barnbarn
Tjatar man så är det mindre chans att det går vägen så de föräldrarna som sätter en sådan extra press på sina egna barn tillför egentligen inte något mer än negativa effekter?

Däremot måste ju denna önskan finnas hos barnen om denna ska få barn först och främst.

Bästa föräldrarna blir ju ändå de som accepterar verkligheten för det som den är. Det är äkta kärlek.

Samtidigt kan man ju fråga sig varför ens egna föräldrar skaffade ett barn om de önskade "jättemånga" barnbarn?
Citera
2025-03-10, 22:37
Medlem
zombie-nations avatar
Att tvinga någon att skaffa barn är sjukt. Varför vill de ens ha barnbarn? För att hjälpa till med dem? Eller för att de får ångest att tänka på att annars dör deras gener ut. Det blir inte mycket samma gener i ett barnbarn så det är larvigt. Familjer som hålls ihop av tradition och inte av kärlek är inte värt något.
Citera
2025-03-10, 23:37
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zappazen
Att kräva barnbarn är ju dumt. Men att vilja ha barnbarn är naturligt och självklart. Jag själv är pappa till 3 barn. 2 pojkar 1 flicka. Tillsammans har de 4 döttrar. Detta gör att jag, inte kräver, men gärna vill ha, en sonson. Saken är ju den att jag i rakt nedstigande led har förfäder tillbaka i tiden i tills vår art skilde sig från neandertalarna. Jag ser gärna att denna tradition fortsätter. Har ingen lust att vara "den näst siste mohikanen".
Är du medveten om att dina döttrar är "i rakt nedstigande led" från dig, precis som deras barn och barnbarn kommer att vara.
Det krävs ingen pojke för den nedärvningen.
Citera
2025-03-11, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Är du medveten om att dina döttrar är "i rakt nedstigande led" från dig, precis som deras barn och barnbarn kommer att vara.
Det krävs ingen pojke för den nedärvningen.

Ja. Så är det ju så klart. Fint med döttrar.
Citera
2025-03-11, 12:35
Medlem
Incendios avatar
Det går inte att kräva,men är en helt normal önskan hos de allra flesta människor. Det är en av våra starkaste instinkter att se till att släktet överlever och fortsätter evighetskedjan. Att bli upprörd över det är bara barnsligt.
Sedan är barn alltid en källa till liv. De barnlösa äldre jag känner ångrar nästan allihopa att de inte fått barn. Äldre barnbarnslösa jag känner tycker ofta att de missar ett naturligt stadie i livet utan barnbarn. De missar också helt enkelt en massa roliga saker när de inte har barn i dina liv.
Senast redigerad av Incendio 2025-03-11 kl. 12:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in