Citat:
Ursprungligen postat av
adaptern
Mycket möjligt att jag menar Vmo.
Jag är ingen expert på detta.
Jag är heller ingen expert, men grundläggande information är inte mer än en googling bort.
Vmo — Maximum operating limit speed for turboprops or jets.
Vd — Design diving speed. The aircraft is designed to be capable of diving to this speed
Vmo och Vd är satta med säkerhetsmarginaler som prövats i verkliga förhållanden. Det är alltså inte så att ett plan förväntas falla sönder omedelbart det överskrider Vd.
För Boeing 757 är Vmo 350 knop och Vd 420 knop.
420 knop ≈ 780 km/h
Flight 77 ~ 850 km/h
850/780 ≈ 1,09
dvs flight 77 överskred Vd med endast ca 9% under sista sekunderna innan det flög in i pentagon
Citat:
Tät luft sänker ju Vmo avsevärt så jag utgår från att det ökar vibrationerna även om det inte ger "flutter" (som verkar vara svängningar i fas).
Snabb googling säger motsatsen: "
Vmo decreases with altitude due to reduced air density"
Källa på att tät luft sänker Vmo avsevärt?
Boeing 757 har för övrigt oförändrad Vmo, 350 knop, från 27000 fot ned till havsnivå så ditt resonemang kring Vmo kontra luftens täthet verkar sakna bäring.
http://hibdz.skydiving.co.uk/757/757_tech/flight_instruments/images/for_vmo_mmo_limitations_review.gif
Citat:
Ursprungligen postat av
adaptern
Om du överstiger Vne med 400 km/h så får du problem oavsett vilket plan det handlar om.
Flight 77 hastighet sekunderna innan kraschen var ca 850 km/h sekunderna innan kraschen.
Boeing 757: Vmo = 650 km/h, Vd = 780 km/h
Flight 77 överskred inte Vne, dvs Vmo, med 400 km/h utan med 200 km/h.
Den högre hastighetsgränsen, Vd, överskreds med 70 km/h och det i endast ett fåtal sekunder.
Citat:
Ursprungligen postat av
adaptern
Det stora problemet är lufttätheten på så låg höjd.
Varför då?