2025-02-13, 03:56
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det där med varje kväll är ett automatiskt system som kollar om det uppkommit något nytt om en person med säkerhetsklassning.
SÄPOs system inhämtar uppgifter från andra myndigheter om personer som är säkerhetsklassade varje dygn.
Dyker det upp något nytt, t.ex. en brottsdom på en person så flaggas det i systemet och då görs en manuell kontroll.
Då går de in och kollar vad det är som hänt, det görs inte en helt ny registerkontroll på personen utan man kollar bara på vad det är som flaggats och om detta är allvarligt nog för att påverka säkerhetsklassningen. Är det allvarligt nog görs en helt ny prövning av personen.
Precis. Det är inte konstigare än att CSN kollar med Försäkringskassan om man fått utbetalt Aktivitetsersättning eller liknande.

Plikt- och prövningsverket hämtar också ut information från Försäkringskassan. Till exempel om du fått utbetalt på grund utav en diagnos. Det krävs inget samtycke.
Citera
2025-02-13, 13:41
Medlem
Kommer alla brott upp om det görs en granskning? Tänker om ringa misshandel inte är så allvarligt och på så sätt inte syns även om man gör en granskning?
Citera
2025-02-13, 19:07
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Det där med varje kväll är ett automatiskt system som kollar om det uppkommit något nytt om en person med säkerhetsklassning.
SÄPOs system inhämtar uppgifter från andra myndigheter om personer som är säkerhetsklassade varje dygn.
Dyker det upp något nytt, t.ex. en brottsdom på en person så flaggas det i systemet och då görs en manuell kontroll.
Då går de in och kollar vad det är som hänt, det görs inte en helt ny registerkontroll på personen utan man kollar bara på vad det är som flaggats och om detta är allvarligt nog för att påverka säkerhetsklassningen. Är det allvarligt nog görs en helt ny prövning av personen.

Från vilka ytterligare myndigheter hämtar de in förutom Polisens belastningsregister & misstankeregister?
Har du några källor på det här?
Citera
2025-02-13, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Gäsp... jobbat i klass 2 och blev dömd för ett brott, inte ett skit hände och jag har kvar mina vapenlicenser så... gäsp... Och fortkörningsböter vår säk.chef hade flest på hela koncernen...

Vad för brott? Och har du gjort en säkerhetsskoll under denna tiden?
Citera
2025-02-13, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Från vilka ytterligare myndigheter hämtar de in förutom Polisens belastningsregister & misstankeregister?
Har du några källor på det här?

Kronofogden, Domstolarna, skatteverket, FK, polisens anmälningar de får in från läkare/psykiatriker.
allt som kan vara relevant.

Hur SÄPO jobbar är i mångt och mycket hemligt, men man märker vilka typer av uppgifter de får ut från vad de kommunicerar med arbetsgivare.
Mina erfarenheter kommer från försvarsmakten och uppgifter/frågor vi fått från SÄPO gällande personal.
Citera
2025-02-14, 12:53
Avslutad
Dom lär ju få reda på det iallafa...
Citera
2025-02-14, 16:23
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Kronofogden, Domstolarna, skatteverket, FK, polisens anmälningar de får in från läkare/psykiatriker.
allt som kan vara relevant.

Hur SÄPO jobbar är i mångt och mycket hemligt, men man märker vilka typer av uppgifter de får ut från vad de kommunicerar med arbetsgivare.
Mina erfarenheter kommer från försvarsmakten och uppgifter/frågor vi fått från SÄPO gällande personal.

Men hur vet du specifikt att det sker varje kväll?
Har du några exempel på att du dragit den slutsatsen i verkligheten?

Intressant, Kronofogden, är det då alla fastställda skulder ?
Citera
2025-02-14, 18:47
Medlem
Citat:
Men hur vet du specifikt att det sker varje kväll?
Har du några exempel på att du dragit den slutsatsen i verkligheten?

Intressant, Kronofogden, är det då alla fastställda skulder ?

Jag vet att det är varje dag för att vi fick rullande uppdateringar från dem varje dag.

Ja KFM handlar om ifall någon fått stora skulder.
Skulder utgör i sig självt en säkerhetsrisk och det indikerar ofta större personliga problem.
Citera
2025-02-15, 19:12
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Jag vet att det är varje dag för att vi fick rullande uppdateringar från dem varje dag.

Ja KFM handlar om ifall någon fått stora skulder.
Skulder utgör i sig självt en säkerhetsrisk och det indikerar ofta större personliga problem.

Svårt att tro på det här, du är ganska kunnig inom juridik men har haft fel om saker som du varit tvärsäker på tidigare. Allt vi diskuterar, är egentligen spekulationer då det inte finns några källor.

Tror det är en resursfråga, och varje dag låter väldigt osannolikt och resurskrävande.

Poängen med ifrågasättandet är för att jag märker att det finns ett egenintresse hos vissa skribenter på Flashback att skrämma upp folk som är påväg in i en säkerhetsklassad anställning. Det är inget konstigt då konspirationer och saker och ting som är sekretesstämplade frodas, och jag tror vissa är ärligt talat skadeglada av att se naiva och uppskrämda människor då de själva har en moralisk högfärdighet som de vill upprätthålla.

De vill helt enkelt inte ha människor som har "syndat", och sprider därför falsk information om processer i syfte att omotiverad dem till att söka sådana jobb.

Nu säger jag inte att du gör det, men jag tycker man bör vara ytterst kritisk till information här på Flashback kring det.

När man talat med folk i verkligheten så är det flertalet som tidigare varit misstänkta för diverse grövre brott (långt tillbaks i tiden) som ändå fått jobb på vissa säkerhetsklassade anställningar.. Så att SÄPO är någon super-mäktig organisation likt NSA som ser allt och inte har några juridiska begränsningar, stämmer inte.

Jag tror, som jag länkat i tidigare artiklar, att det är den mänskliga faktorn som begränsar mycket hos SÄPO.
Citera
2025-02-16, 01:40
Medlem
Citat:
Svårt att tro på det här, du är ganska kunnig inom juridik men har haft fel om saker som du varit tvärsäker på tidigare. Allt vi diskuterar, är egentligen spekulationer då det inte finns några källor.

Tror det är en resursfråga, och varje dag låter väldigt osannolikt och resurskrävande.

Poängen med ifrågasättandet är för att jag märker att det finns ett egenintresse hos vissa skribenter på Flashback att skrämma upp folk som är påväg in i en säkerhetsklassad anställning. Det är inget konstigt då konspirationer och saker och ting som är sekretesstämplade frodas, och jag tror vissa är ärligt talat skadeglada av att se naiva och uppskrämda människor då de själva har en moralisk högfärdighet som de vill upprätthålla.

De vill helt enkelt inte ha människor som har "syndat", och sprider därför falsk information om processer i syfte att omotiverad dem till att söka sådana jobb.

Nu säger jag inte att du gör det, men jag tycker man bör vara ytterst kritisk till information här på Flashback kring det.

När man talat med folk i verkligheten så är det flertalet som tidigare varit misstänkta för diverse grövre brott (långt tillbaks i tiden) som ändå fått jobb på vissa säkerhetsklassade anställningar.. Så att SÄPO är någon super-mäktig organisation likt NSA som ser allt och inte har några juridiska begränsningar, stämmer inte.

Jag tror, som jag länkat i tidigare artiklar, att det är den mänskliga faktorn som begränsar mycket hos SÄPO.

Det är inte resurskrävande eftersom det till 99% är automatiserat.
Försvarsmaktens system uppdateras löpande varje dygn från Säpo.
Det är bara när det faktiskt inträffat något som det kräva någon som helst personalresurs.

Det här är saker jag upplevt personligen i försvarsmakten, när vi fått ta samtal med anställda för att vi blivit informerade om att en person fått en dom eller en större skuld hos KFM.
Sen är det inte så att allt blir flaggat av systemet eller är av intresse. En skuld på en 500hundring eller en fortkörning har noll betydelse.
Men får någon en skuld på flera hundra tusen eller åker dit på en misshandel så är det av intresse.

När det gäller sådant som hänt för länge sedan så är det så att registren gallras, även för Säpo.
Givetvis har Säpo juridiska begränsningar, men att hämta in handlingar från andra myndigheter för säkerhetsprövning är något de har rätt att göra.
Senast redigerad av Aramir2 2025-02-16 kl. 01:47.
Citera
2025-03-11, 14:31
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ja, det är iförsig sant att man inte blir misstänkt för att man blir anmäld. Tänkte jag ej på.

Du får nog utveckla lite vad du menar med att SÄPO skulle bli intresserade om man figurerar i misstankeregister.
Menar du att man har figurerat tidigare, men försvunnit därifrån, eller menar du att man plötsligt skulle figurera i misstankeregister under pågående anställning?

En registerkontroll har en handläggningstid på 3 veckor, och det är den tiden det tar att få svar, detta enligt SÄPO själva. Det kan ta längre tid för vissa myndigheter, och beroende på vilken typ av säkerhetklass det är. Googlar du så säger vissa arbetsplatser runt 6-8 veckor.

https://sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/registerkontroll.html#:~:text=Hur%20lång%20tid%20t ar%20min,vanligen%20runt%20cirka%20tre%20veckor.

Så du påstår att de har ett rullande schema, där man varje natt begär om en ny registerkontroll.
Det låter ju fullständigt orimligt, då skulle SÄPO drunkna i administration. Vi kan se det med enkel matematik.

Enligt Polisförbundets statistik finns det runt 24 000 poliser i Sverige.
De är antigen placerade i säkerhetsklass 2-3.

Låt oss räkna lite:

24 000 * 365 dagar =8 760 000 registerkontroller per år.

Detta är bara för poliser, sen har du en drös med andra inom Försvarsmakten, diverse myndigheter.

Nä... Köper inte att det sker varje kväll.

Har vi källor på att inhämtning är klassad som en hemlighet?

Ja, vi alla sitter och har kvalificerade spekulationer, men att sitta och tro att det sker varje kväll, bara för att det är tekniskt möjligt är orealistiskt, som jag illustrerat ovan.

Du söker ju bara efter förändringar och matchningar i databaserna. En sådan körning tar kanska 2min. Utkomsten kommer vara ett antal tickets som prioriteras och visas på en rapport. Den listan konsumeras av respektive säkerhets/HR avdelningar på företag/myndigheter.

Det är en baggis.

Som en kontrollfråga: hur många registerkontroller gentemot UC tror du sker dagligen?
Citera
2025-03-11, 14:38
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Du söker ju bara efter förändringar och matchningar i databaserna. En sådan körning tar kanska 2min. Utkomsten kommer vara ett antal tickets som prioriteras och visas på en rapport. Den listan konsumeras av respektive säkerhets/HR avdelningar på företag/myndigheter.

Det är en baggis.

Som en kontrollfråga: hur många registerkontroller gentemot UC tror du sker dagligen?

Ingen aning, men tror inte det är så många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in