2025-03-10, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Det är absolut inte obegripligt då FK och andra myndigheter utsätts för systematisk fusk och brottslighet.
Sök på t.ex. assistanshärva och bli varse.
FK och andra myndigheter måste helt enkelt ha kontrollorgan.
Men även där är regelverk och metodik så usla att fel människor hamnar i kläm.
Vilket även gäller deras egna kontrollsystem, IVO m.fl.

Det tror jag vi alla är medvetna om men då får de väl hitta sätt att kontrollera fusk utan att det ska driva sjuka och funktionshindrade till att begå självmord eller dåd.

Vad är det för kontroll att sitta på ett kontor, läsa igenom läkarintyg, se att människan vars intyg man har framför sig kommer att kosta staten så länge den lever och stämpla det som felaktig bedömning av läkaren som faktiskt har träffat personen?

Det leder bara till att de svaga som verkligen behöver ha hjälp blir ännu svagare och fuskare som har ork och erfarenhet fortsätter fuska. Kanske i något mindre skala men ff, samt att det kommer in nya fuskare i systemet.
Citera
2025-03-10, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Av det som hittills framkommit så fick han tidigare försörjningsstöd utan att stå till arbetsmarknadens förfogande men att det stödet dragits in:
Teorin: Dådet kan ha varit riktat mot socialen
Enligt Aftonbladets uppgifter fick han tidigare ekonomiskt bistånd från kommunen. Detta ska dock ha dragits in på grund av att 35-åringen inte sökt jobb i den utsträckning som Arbetsförmedlingen krävt.
– Detta har gjort att han stått helt utan inkomst, säger en källa.
[…]
35-åringen ska ha tagit strid med socialen för att få beslutet om det ekonomiska biståndet hävt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwaLLM/uppgifter-skolskjutningen-i-orebro-kan-ha-varit-riktad-mot-socialen

Här är det väldigt oklart eftersom det 2018 tillsammans med Arbetsförmedlingen beslutats att arbete inte var aktuellt.

Hursomhelst så måste kraven som socialtjänsten ställer vara anpassade till vad den enskilde har möjlighet att klara av. Socialtjänsten får inte ställa krav som den enskilde omöjligen kan klara på grund av sin funktionsnedsättning. Det är handläggarens skyldighet att förstå vad den enskilde har för behov och förutsättningar. Av allt att döma försatte socialtjänsten RA i en för denne omöjlig situation. Så får det inte gå till.

Det är ju exakt såhär det går till, för Soc kommer bara hänvisa tillbaka till AF.

AF är de som har bedömt att Rickard inte uppfyller kraven, alltså måste AF ändra sitt beslut - inte Soc. För att AF ska ändra sitt beslut måste Rickard på nåt sätt bevisa varför han inte kunde nå målen, tex gå till en läkare för att få ett bakdaterat sjukintyg som visar att hans hälsa inte tillät honom att nå målen.

Vips så låg allt ansvar på Rickard att gå till en läkare och ordna ett sjukintyg.

Skulle Rickard gå till en läkare och få ett sjukintyg så ska det skickas till rätt del av AF som ska bevilja det som bevis nog att häva beslutet om att han inte fullföljt kraven. Det nya beslutet ska sen skickas till Soc som även dom ska bevilja utbetalning av försörjningsstödet.

Det är en process som tar många veckor att få igenom, om han ens lyckas. Med tanke på hans färdigheter att kommunicera så blir det inte lätt för läkaren att skriva ett intyg överhuvudtaget.

Det är en djungel av regler och hänvisningar från en myndighet till en annan och i slutändan landar ALLTID ansvaret på personen, oavsett vem som gjort fel.
Citera
2025-03-10, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Bara det du beskriver är ett stort problem i sig. Människor påverkas så otroligt mycket beroende på vilken handläggare man möter. Lägger vi ett par NPF-diagnoser på det är man helt lost och på gatan efter ett par månader.

Det är ganska vanligt förekommande, ja.
Många har tack och lov anhöriga som kan stötta ekonomiskt så gatan är väl ganska extremt, men de står utan inkomst åtminstone.
Citera
2025-03-10, 17:30
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanFyhrholdt
Frågan är om det finns något som kan styrka eller dokumentera att RA bedrivit jakt sedan han genomgått godkänd jägarexamen och i samband därmed erhållit vapenlicens.

Jan Guillou som nu fått en diagnos som "dement:, vilket var förutsägbart, har indirekt påstått att RA aldrig bedrivit jakt genom att påstå att RA spelade jaktintresserad i syfte att få tillgång till vapen.

Det låter rimligt.

Allt vad Jan Guillou skriver om RA är sannolikt.
Men du väljer att omyndigförklara Sveriges
mest kände journalist med en demens-diagnos.

Med tanke på hur många som "fått en diagnos"
i Sverige av såna som dig som har makten
så har ett socialt folkmord redan begåtts.

Öh, nej. Inte sannolikt. Du och Jan G drar ju bara tyckande ur röven. Hemsnickrade teorier lanseras som Sanningar (med stort "S"). Men det är ni i och för sig inte ensamma om.

"Spela jaktintresserad" - och vad har Jan G för belägg för det? Han gissar ju bara. Och: om RA hade jagat förr om åren och nu genomförde detta illdåd, hade det förändrat något i sak? Hade det varit mer "rätt" att han sköt ihjäl tio personer för att han var genuint jaktintresserad, eller hade jagat en gång, eller aldrig jagat men hoppades nån gång kunna jaga? Om RA skaffade vapenlicensen i december 2024 så kunde man tänka att Jan G var något på spåren. Men om RA skaffade jägarexamen 2011 och vapen inköptes 2013...

Poängen är att Jan G inte vet nånting om RA. Han vet lika lite som de flesta andra. Just nu. Men när FUP:en kommer så kanske vissa frågor klarnar.

Jan G har passerat bäst före-datum för länge sen. Man kan inte leva på 50 år gamla meriter som journalist. Bara för att han gjorde en uppmärksammad grej på 70-talet och fick sitta på Långholmen betyder inte det att han är en skarp analytiker. Snarare tvärtom. Har han presterat ett enda gräv värt namnet sedan IB-skandalen? Nä, just det. Han borde hålla sig till att skriva romaner.
Senast redigerad av HemligaBrev 2025-03-10 kl. 17:38.
Citera
2025-03-10, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Förmodligen inte, de lär nog göra allt de kan för att de ska vara hemliga. Detsamma gäller vården/psykiatrin.

Tror du att han hade så mycket eget kapital att han kunnat betala hyran sen i höstas?

Jo fast en ansökan om sjukersättning är inte detsamma som ett sjukintyg. Läkaren behöver skriva ett av varje om hen anser att patienten behöver vara sjukskriven i väntan på beslut från FK. Vilket jag kan tänka mig att läkaren gjorde 2018. Men man kan inte vara sjukskriven med sjukpenning hur länge som helst och jag gissar att det till slut inte gick längre och därför blev han utförsäkrad och hamnade hos AF.

Jag anser att FK har en viktig del också. Många läkare kan inte regelverket för olika ersättningar så det är bra att vi har FK som ser till att alla kriterier har blivit uppfyllda, inte minst när det gäller sjukersättning som ska vara svårt att bli beviljad (inte så svårt som idag dock). Men det är helt sinnessjukt att FK ska bedöma patientens arbetsförmåga! Det är läkarens och ingen annans jobb. FK ska bara se till att alla åtgärder är vidtagna innan beslutet fattas, enligt mig.

Ja exakt, jag håller med dig.
Kontroll måste såklart finnas men den bör ligga på en rimlig nivå och ska inte leda drabbade människor till döden.
Citera
2025-03-10, 17:42
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det är ju exakt såhär det går till, för Soc kommer bara hänvisa tillbaka till AF.

AF är de som har bedömt att Rickard inte uppfyller kraven, alltså måste AF ändra sitt beslut - inte Soc. För att AF ska ändra sitt beslut måste Rickard på nåt sätt bevisa varför han inte kunde nå målen, tex gå till en läkare för att få ett bakdaterat sjukintyg som visar att hans hälsa inte tillät honom att nå målen.

Vips så låg allt ansvar på Rickard att gå till en läkare och ordna ett sjukintyg.

Skulle Rickard gå till en läkare och få ett sjukintyg så ska det skickas till rätt del av AF som ska bevilja det som bevis nog att häva beslutet om att han inte fullföljt kraven. Det nya beslutet ska sen skickas till Soc som även dom ska bevilja utbetalning av försörjningsstödet.

Det är en process som tar många veckor att få igenom, om han ens lyckas. Med tanke på hans färdigheter att kommunicera så blir det inte lätt för läkaren att skriva ett intyg överhuvudtaget.

Det är en djungel av regler och hänvisningar från en myndighet till en annan och i slutändan landar ALLTID ansvaret på personen, oavsett vem som gjort fel.
Om regelverket hade följts så skulle RA haft en samordnad individuell plan (SIP) där det i detalj bestäms vem som ska ansvara för vad. Om han hade svårt att sköta kontakterna själv skulle en fast vårdkontakt hjälpa honom med detta (gäller även kontakt med till exempel Arbetsförmedlingen).

SIP på 3 minuter
https://vimeo.com/105220510

Utöver detta så innebar hans diagnos att han hade rätt till hjälp enligt LSS:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1993387-om-stod-och-service-till-vissa_sfs-1993-387/#P9
Citera
2025-03-10, 17:44
Medlem
Citat:
Många har tack och lov anhöriga som kan stötta ekonomiskt så gatan är väl ganska extremt, men de står utan inkomst åtminstone.

Ja men hur länge orkar man som vuxen leva på/hos anhöriga utan att känna sig t ex misslyckad, må dåligt, ha ångest etc. Det kan ju inte vara rätt sätt att handskas med alla som fuskar.

Lite det som jag skrev om igår.. man är så hårt utsatt i sitt eget land om man inte är arbetsför och ser samtidigt en massa nykomna invandrare som klarar av att lära sig ett helt främmande språk, utbildar sig, får jobb, skaffar sig familjer etc. Samtidigt som de har fått både hem och bidrag under tiden.
Jag tror det handlar om hans ekonomi i första hand men är inte alls förvånad över att hans val av plats var just den skolan.
Citera
2025-03-10, 17:45
Medlem
Citat:
Förmodligen inte, de lär nog göra allt de kan för att de ska vara hemliga. Detsamma gäller vården/psykiatrin.

Tror du att han hade så mycket eget kapital att han kunnat betala hyran sen i höstas?

Jo fast en ansökan om sjukersättning är inte detsamma som ett sjukintyg. Läkaren behöver skriva ett av varje om hen anser att patienten behöver vara sjukskriven i väntan på beslut från FK. Vilket jag kan tänka mig att läkaren gjorde 2018. Men man kan inte vara sjukskriven med sjukpenning hur länge som helst och jag gissar att det till slut inte gick längre och därför blev han utförsäkrad och hamnade hos AF.

Jag anser att FK har en viktig del också. Många läkare kan inte regelverket för olika ersättningar så det är bra att vi har FK som ser till att alla kriterier har blivit uppfyllda, inte minst när det gäller sjukersättning som ska vara svårt att bli beviljad (inte så svårt som idag dock). Men det är helt sinnessjukt att FK ska bedöma patientens arbetsförmåga! Det är läkarens och ingen annans jobb. FK ska bara se till att alla åtgärder är vidtagna innan beslutet fattas, enligt mig.

Problemet här ligger i att det finns mängder med läkare som skriver intyg mot betalning eller till en släkting. Därför måste kontrollfunktionen finnas.
Har ingen aning, men kan gissa hur många bedömningar en FK-läkare tvingas göra. Tyvärr lätt att det blir fel. Åt bägge hållen. Fast jag kan tro att de fault är nej.
Citera
2025-03-10, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Det tror jag vi alla är medvetna om men då får de väl hitta sätt att kontrollera fusk utan att det ska driva sjuka och funktionshindrade till att begå självmord eller dåd.

Vad är det för kontroll att sitta på ett kontor, läsa igenom läkarintyg, se att människan vars intyg man har framför sig kommer att kosta staten så länge den lever och stämpla det som felaktig bedömning av läkaren som faktiskt har träffat personen?

Det leder bara till att de svaga som verkligen behöver ha hjälp blir ännu svagare och fuskare som har ork och erfarenhet fortsätter fuska. Kanske i något mindre skala men ff, samt att det kommer in nya fuskare i systemet.

Jag tror att det är handläggare som går igenom ärendena och rådfrågar läkare.
På IVO och andra instanser, till exempel LÖF, behöver man inte rådfråga läkare.
Citera
2025-03-10, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Kan du inte vara snäll och sluta citera mig om du ska ställa mig till svars för dina misstolkningar.
Jag har inte påstått det du frågar efter.

Vad har jag misstolkat i din mening nedan?

"Socialtjänsten har inget med läkarbedömningar att göra, de får "ansvaret" när staten avsagt sig det."

Kan inte hitta det nu men du har också skrivit att SOC går på FK´s bedömning.

Om det stämmer får du gärna styrka det, tack!
Citera
2025-03-10, 18:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Av någon anledning minns jag ett fall som jag läste om för många år sedan. Det fastnade i mitt minne.

Det finns likheter här mellan fallen, där en person hamnar mellan stolarna, även om det inte är på samma sätt.

På andra sätt är de olika, men otroligt sorgligt att läsa. Jag tror att jag kom in å fallet via en artikelläste en artikel i Dn om fallet, men hittar inte den, och inte heller tråden här på flashback.

https://kit.se/arkiv/2017/12/19/93771/det-som-inte-fick-handa-hande-mikael-gav-upp-och-gick-ut-i-skogen/
Citera
2025-03-10, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Om regelverket hade följts så skulle RA haft en samordnad individuell plan (SIP) där det i detalj bestäms vem som ska ansvara för vad. Om han hade svårt att sköta kontakterna själv skulle en fast vårdkontakt hjälpa honom med detta (gäller även kontakt med till exempel Arbetsförmedlingen).

SIP på 3 minuter
https://vimeo.com/105220510

Utöver detta så innebar hans diagnos att han hade rätt till hjälp enligt LSS:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1993387-om-stod-och-service-till-vissa_sfs-1993-387/#P9

Haha förlåt att jag skrattar men så fungerar det verkligen inte.. jag vet inte hur många SIP möten jag har haft genom åren, 6-7-8? Jag vågar nog säga att jag hamnat mellan stolarna vid alla dessa tillfällen trots dessa möten, de är ett byråkratiskt påhitt för att det ska se bra ut i protokollet.

Allt sånt här är bara ett spel för galleriet, det viktiga är att det ser bra ut på pappret - inte att personen faktiskt blir hjälpt. Det är även utformat så att det alltid finns kryphål så att ansvaret hamnar på personen och inte myndigheten. Alla som har erfarenhet av myndigheter vet att det inte fungerar som det påstås att det ska göra och det finns aldrig någon chans att lägga något ansvar på myndigheten.

Angående diagnos så vet vi inte att han hade någon överhuvudtaget, vi tror det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in