2025-03-08, 23:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Om läkaren vet om att patienten har licens/vapen är han skyldig att anmäla.
Men om läkaren inte vet att patienten har licens/vapen, inte finns nämnt något sådant i journalen, frågan aldrig varit aktuell och läkaren känner patientens historik.
Då blir det ingen anmälan……
Har varit med om att en granne skjutit sig själv och hade både licens/vapen och långvarig
KONTAKT MED PSYKIATRIN P.G.A DEPRESSION OCH SJÄLVMORDSTANKAR!
Inte anmälde den läkaren något då han inte visste om att han hade licens/vapen.
Den som sköt sin fd. mäklare i Växjö 5år efter han sålt sitt hus, hade kvar vapenlicensen trots att han var hemlös och i många år haft kontakt med psykiatrin för tvångstankar och depression.
Så nej du, det är inte så det fungerar i verkligheten med anmälningsplikten.
Många är det som aldrig blir anmälda som olämpliga att ha vapenlicens.

Lagen säger ju att läkaren ska anmäla när man anser att patienten är olämplig att handskas med vapen.

Det behöver inte stå något i journalen om vapeninnehav/licens.

Vad som sker i verkligheten är en annan, och det skiljer säkerligen åt mellan läkare och läkare.

På landsbygden där många jagar, kanske läkarna är mer på tårna, å andra sidan kan de ju faktiskt mer eller mindere känna varandra eller t om vara med i samma jaktlag...

Det har diskuterats mycket runt läkarnas låga anmälningsbenägenhet vad gäller olämpliga vapeninnehavare. Det var därför soc. styrelsen kom ut med sina råd; vägledning till beslut.

Läkartiningen, 2014:

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2014/02/vagledning-ska-fa-lakare-att-anmala-fler-olampliga-vapeninnehavare/

Läkaren är nog mer benägna att skicka in till Transportstyrelsen när de bedömer att någon är olämplig att köra bil, än att ha vapenlicens. Nu är et många fler som kör bil, än har vapenlicens förstås.

Kanske en och annan läkare tänker till efter det här dådet.
Citera
2025-03-08, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, så är det inte.

Varje läkare kan, om h*n bedömer att en patient är olämplig att ha vapen av medcinska skäl. Det äär väl det där breda begreppet medicinska skäl som kan försvåra bedömningen. Socialstyrlesen har gett ut råd vid olika diagnoser hur en läkare kan bedöma problem där läkaren får beslutsstöd.

Det kan vara alltifrån dålig syn, till missbruk, demens och psykiatriska åkommor t ex. Grejen är att varje läkare måste göra en bedömning, det räcker inte med enbart en diagnos.

Läkaren behöver inte heller ens veta om patienten har vapen eller licens. Det är bara att skicka in en anmälan till polisen.

I det här fallet, verkar det ju ändå som att RA har haft läkarkontakt, då i samband med att arbetsförmedlingen utredde honom. Det har diskutererats i media angående RA och hans vapeninnehav/läkarkontakt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PpLoV5/polisen-lakare-har-inte-larmat-trots-lagkrav

Socilstyrelsen, Läkares
anmälningsskyldighet
enligt vapenlagen
Vägledning för rättstillämpning:

"Anmälningsskyldigheten gäller alla läkare"
//
"Bestämmelsen gäller alla typer av medicinska skäl som kan göra en patient olämplig att inneha skjutvapen. Därför
omfattas såväl somatisk som psykiatrisk hälso- och sjukvård av bestämmelsen.
"
//
"Läkaren måste inte veta om patienten har vapen
Det är inte meningen att läkaren ska utreda om patienten kan tänkas ha vapen
eller inte (prop.1999/00:27 En skärpt vapenlagstiftning s.66). Vad läkaren
ska bedöma är om patienten är olämplig ur medicinsk synpunkt att inneha
skjutvapen
"
//
"Flera medicinska tillstånd kan medföra att en person anses medicinskt
olämplig att hantera och förvara skjutvapen. Regeringen har förutom vissa
former av psykisk ohälsa även nämnt missbruk, demens, vissa neurologiska
sjukdomar och grava synfel som exempel på sådana tillstånd som kan medföra att en person är medicinskt olämplig att inneha vapen (prop 2005/06:113
s.38).
Det är dock viktigt att betona att bedömningen av om en person är medicinskt olämplig att inneha skjutvapen aldrig kan göras enbart efter diagnos
eller typ av ohälsa.
Av de områden regeringen nämnt tar denna vägledning upp psykisk
ohälsa, missbruk och beroende samt demens.
"

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/vagledning/2013-10-13.pdf

Sedan vet jag själv, att när min pappa blev sjuk, belv han på slutet förvirrad. Han hade då multipla läkarkontakter, men ingen drog in hans licens. Lite slarvigt kan jag tycka.

Nu låste vi in hans vapen (hu ja, några stod typ bakom hans sovrumsdörr) i vapenskåpet och tog hand om nycklarna. När han avled var det vi som fick åka till polisen (inte kul att åka med många vapen i baksätet, med några filtar över) och lämna in dom. Tre månader fick vi på oss.

Så på det viset har du ju rätt, att det är inte så svårt att ha vapen, trots att man inte är lämplig att ha dom. Tyvärr kan man nog komma över vapen på andra sätt också om man har den intentionen att göra dåd liknande RAs dåd.

Ja det verkar klurigt det där .
Så bra att vapenskåp finns . Och nycklar till dessa .
Bra om läkare tänker en extra gång och även frågar varje patient om de har vapeninnehav eller ej .
Sen är det ju som sagt klurigt om en person inte har visat på någon direkt anmodan att använda vapen ibland allmänheten.
Hur skall man kunna veta något sådant ?
Senast redigerad av evaveva 2025-03-08 kl. 23:50.
Citera
2025-03-09, 00:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Ja det verkar klurigt det där .
Så bra att vapenskåp finns . Och nycklar till dessa .

Ja, många hinder, svårt att få läkare att bli mer anmälningsbenägna... och möjligen för lätt att få vapenlicens?

Men grejen är nog, att vill någon verkligen göra ett dåd som RA med vapen, så kan man nog det. Men det är svårare än i USA, tack och lov, där var och varannan har vapen hemma.

Det är inte fel att prata om vapenlagar mm, men de långsiktiga, stora, svåra, dyra och krångliga frågorna, de borde verkligen pratas om mer.

För det är också så att det våld som är starkast förknippat med vapenlicens är just självmord (som RA faktiskt gjorde).

"När gärningspersonen har licens för vapnet är
offret vanligen en kvinna och brottet hänger ofta samman med en svartsjuke och separationsproblematik. Användningen av skjutvapen då gärningspersonen har licens är den enskilda våldsmetod som är starkast förknippad medsjälvmord hos gärningspersonen [3]
"

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/vagledning/2013-10-13.pdf
Tyvärr följer inte den debatten i media, men jag hoppas lite på polisen svar här; det otydliga motivet. Om man bara fick lite mer kött på benen, en insikt i hur RA hade det de sista åren, och särskilt ändå om anhöriga har någon som helst inblick i hur han tänkte?

När man hör folk berätta om RA, så kanske faktiskt läkarna trodde, precis som vapenskåpköparen, att han inte hade licens? Typ, verkar inte vara typen...

Det sitter nog en och annan läkare och tänker på detta idag. Och känner skuld?
Citera
2025-03-09, 00:12
Medlem
Citat:
Om läkaren vet om att patienten har licens/vapen är han skyldig att anmäla.
Men om läkaren inte vet att patienten har licens/vapen, inte finns nämnt något sådant i journalen, frågan aldrig varit aktuell och läkaren känner patientens historik.
Då blir det ingen anmälan……
Har varit med om att en granne skjutit sig själv och hade både licens/vapen och långvarig
KONTAKT MED PSYKIATRIN P.G.A DEPRESSION OCH SJÄLVMORDSTANKAR!
Inte anmälde den läkaren något då han inte visste om att han hade licens/vapen.
Den som sköt sin fd. mäklare i Växjö 5år efter han sålt sitt hus, hade kvar vapenlicensen trots att han var hemlös och i många år haft kontakt med psykiatrin för tvångstankar och depression.
Så nej du, det är inte så det fungerar i verkligheten med anmälningsplikten.
Många är det som aldrig blir anmälda som olämpliga att ha vapenlicens.

Vissa tycker om att gräva sin egen grav verkar det som.
Du har ju själv citerat regelverket i frågan. Hur kan du envetet fortsätta argumentera mot dina egna citat?
Om någon påpekar depression och självmordstankar till en läkare ska läkaren enligt regelverket anmäla det till polisen, oavsett om denne vet eller inte vet att patienten har licens eller vapen.
Det är hur regelverket är utformat.

Sen är det en helt annan sak om läkare inte följer regelverket. Och en tredje sak om de anmäler det till polisen som de ska och polisen väljer att inte gå vidare med det.

Hur många anekdoter eller annan anekdotisk bevisföring du än anför är regelverket detsamma. Och det är vettigt utformat.
Att läkare skiter i anmälningsplikten är inte vettigt.
Att polisen skiter i att utreda de anmälningar de faktiskt får är inte vettigt.
Inget av det kan belastas hur reglerna faktiskt är utformade.

Man kan endast hoppas att du inte tillhör någon av ovanstående eftersom du totalt missuppfattat hur det är tänkt att fungera.

Och återigen: Det finns ingenting som pekar på att RA, som tråden handlar om, påvisat något olämpligt gällande vapenlicens, körkort eller annat fram tills dådet.
Senast redigerad av Bulten-i-Bo 2025-03-09 kl. 00:15.
Citera
2025-03-09, 00:26
Medlem
Citat:
Jo för att läkare ska rapportera måste läkaren veta om att patienten har licens/vapen.
Vet inte läkaren om att patienten har licens/vapen blir det inte någon inrapportering.

Nej, ge dig nu...
Dom behöver inte veta.
Vapenlagen 6 kapitlet 6 §
"En läkare som bedömer att en patient av medicinska skäl är olämplig att inneha skjutvapen ska omedelbart anmäla detta till Polismyndigheten. Anmälan behöver inte göras om det med hänsyn till omständigheterna står klart för läkaren att patienten inte har tillstånd att inneha skjutvapen."

Dvs, vet dom inte, slipper dom inte undan.
Dom ska ändå anmäla.
Punkt.
Citera
2025-03-09, 00:49
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Ja, symbolpolitik kan man kalla det.
Det ska ge intrycket av handlingskraft..

Polisen har t.ex i många år "jävlats" med legala vapenägare genom sin licenshantering.
Hittat t.ex på egna regler utan lagstöd som när dom nekade pistollicens med hänvisning till ett kommande lagförslag.
Nekade en elitskytt med flertalet SM-medaljer licens pga att hen inte varit tillräckligt aktiv.
Osv.

Skrämmande att styrandeklassen inte gör den uppenbara kopplingen till varför Örebro-dådet hände? Alltså där resurser borde fokuseras - ska rimligen vara inom vårdområdet? Det är ganska svart på vitt var bristerna finns.
Citera
2025-03-09, 02:02
Medlem
Men det kan väl inte vara så många % utav mänskligheten som vill skjuta ihjäl människor på en skola ?

RA måste ha tappat sin förmåga att förstå hur illa han gjorde mot de som han sköt ; eller hatade han verkligen mänskligheten så mycket så att han inte brydde sig om vad som hände med de oskyldiga människorna han riktade geväret mot ?

Tycker inte om att han bara hade samvete omkring sig själv och vad han ansåg om alla runt omkring sig .Att han tyckte att alla var elaka mot honom etc.

Att inte ha något som helst samvete omkring andra människor ;hur han behandlade dem ; undrar vad det berodde på ?
Senast redigerad av evaveva 2025-03-09 kl. 02:14.
Citera
2025-03-09, 02:16
Medlem
Citat:
Men det kan väl inte vara så många % utav mänskligheten som vill skjuta ihjäl människor på en skola ?

RA måste ha tappat sin förmåga att förstå hur illa han gjorde mot de som han sköt ; eller hatade han verkligen mänskligheten så mycket så att han inte brydde sig om vad som hände med de oskyldiga människorna han riktade geväret mot ?

Det senare, med största sannolikhet.

Tänk dig den finaste kvinnan du någonsin träffat, en kvinna som aldrig skulle göra en fluga förnär. Denna kvinna hamnar i ett förhållande med en man som psykiskt misshandlar henne dag ut och dag in under flera år. En dag hugger kvinnan ihjäl mannen när han sover med en kökskniv, samma kvinna som aldrig skulle göra en fluga förnär.

Scenariona går inte att jämföra rakt av såklart, men det är ungefär så det fungerar. När någon blivit utsatt för psykisk terror under tillräckligt lång tid så kommer de till slut till en punkt där de fått nog och kan göra det helt otänkbara för att komma ur situationen. De pressas tills de exploderar helt enkelt, och hur den explosionen ser ut går inte att förutse. Det är mer eller mindre en panikreaktion som kan se helt irrationell ut för utomstående, men helt logisk/rimlig för den som exploderar.
Citera
2025-03-09, 02:16
Medlem
rubbergirls avatar
Läkare har anmälningsplikt för många saker: vapen, körkort, barn som kan fara illa, sjukdomar som kan ha orsakats av arbetet, brott, fara för andra, gravt missbruk osv.
Det innefattar nästan varenda människa som uppsöker psykiatrin skulle jag vilja påstå. Läkare friar hellre än fäller, dvs ingen anmälan görs.

Man anmäler inte på svaga grunder & när det finns fog för anmälan kan det hända att patienter blir våldsamma, hotar vårdpersonal till livet el. slutar uppsöka vård vilket är sämre på sikt.

Som t.ex. denna läkare ang. en patients vapenlicens:

”Efter det som Joakim Bragd var med om säger han att han förstår ifall läkare inte anmäler. Han är kritisk till att de inte fick mer stöd från polisen.”

”– Om jag hamnar i en liknande situation igen kommer jag inte att anmäla, säger han.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vgdXWw/lakaren-joakim-blev-hotad-efter-beskedet-om-vapenlicensen

Det är ett uselt system att lägga över allt detta ansvar på läkare.
Citera
2025-03-09, 02:28
Medlem
Det är bara trams att tro att en psykolog t ex kan förutse detta. Finns ingen profession på jorden som kan.

Däremot är samhällssystemet sådant att det pressar människor till det yttersta, och det finns inga hjälplinor om man mår riktigt dåligt. Face the facts, så är vårt system uppbyggt.

Innan vården avvecklades för de svåraste fallen hölls många instängda, sen reagerade samhället för det var "inhumant".

Pengarna räcker aldrig till för sånt. Däremot finns plötsligt enorma summor tillhands när försvaret eller som nu senaste åren Ukraina behöver pengar....
Citera
2025-03-09, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Förlåt!
Jag har absolut ingen avsikt att hoppa på, utan mer en genuin undran över vad du menade, även om jag misstänkte att det som du nu konfirmerar, var det du menade.

På det viset är det ju bra att du blir upprörd, och att du inte skrev i affekt. Problemet på nätet är ju att man inte kan se kroppsspråk, mimik och tonfall. Jag har inte heller läst alla inlägg. Det bäddar för missuppfattningar.

Jag håller med dig, att i samhällets ögon är psykisk sjukdom, även annan psykisk ohälsa lägre värderad än fysisk. Det är ett stort problem.

Jag ser fram emot att få veta lite mer runt vad som hände RA på slutet. Även om det ofta finns en tydlig trigger i en del liknande fall, kanske det inte fanns en tydlig sådan här, utan det byggdes upp under åratal?

Jag har börjat titta på mig själv, hur när jag är trött, några motgångar kommer på varandra, kan det räcka med något obetydligt, såsom att någon inte torkat av spisen efter sig...Det är naturligtvis inte den smutsiga spisen som är kruxet, utan att missmodet och tröttheten att hantera minsta lilla gör att irritationen blir oproportionerlig. Liknelsen är förstås löjlig i jmf mot det som hände, men jag mear bara att det behövs egentligen ingen trigger som är värd att nämna, som är synbar eller ens går att identifiera för någon utomstående.

Det har kanske legat och lurat i åratal?

Min personliga gissning är att besöken i kyrkan kan ha varit en förberedelse inför det här. Hörde att kyrkoguiden gissade på kanske uppemot 1,5 år.

Du har absolut ingenting att be om ursäkt för! Det är ämnet och inte era inlägg som provocerade mig. Psykiatrins inkompetens, hur samhället mörkar självmord och hur samhället ser ner på psykiskt sjuka/de med psykiska funktionsnedsättningar är något som "hit a little too close to home" hos mig.

Jag tror att vi förstod varandras inlägg! Det var snarare så som du beskriver i inlägget; att jag sovit dåligt och var lättprovocerad. Loggade ut en stund och samlade mig

Triggern måste helt klart vara det indragna försörjningsstödet, han hade ju uttalat en oro kring sin inkomst redan på förhand. När inkomsten drogs in så besannades hans kanske värsta mardröm. En förlorad inkomst är en av de vanligare anledningarna till suicid, så det är nåt som påverkar väldigt många människor på djupet. Håller vi fast vid teorin kring autism så upplevde han nog förlusten av inkomst 100x starkare än en neurotypisk person gör. Autism + plötsliga och stora förändringar är ingen bra kombination.

Men det är endast triggern.

Motivet är troligtvis åratal av att bli missförstådd och felbehandlad. Vi vet ju redan att skolan har misslyckats fullständigt med att ge honom en trygg arbetsmiljö och rätt förutsättningar. Efter det så har någonting gått fel när han trivdes med och ville arbeta med hyrbilar men arbetsförmedlingen inte verkar ha kunnat ordna en sån tjänst åt honom. Jag skriver "ordna åt honom" utifrån hans problematik, det borde varit självklart att han inte kunde ordna jobb själv - som även hans lärare sa.

Det har diskuterats flera teorier kring kyrkan i tråden, och jag tror inte det måste vara antingen eller. Kyrkan kan ha varit en trygg plats för honom, den kan även ha gett honom en närmare connection med döden - som många suicidala letar efter. Om han någonstans längs vägen började få tankar på att utföra dådet så kan kyrkan därför blivit den självklara platsen att testa på och öva sina planer. Min egna gissning är att han inte hade väskan med sig den första tiden utan att den har tillkommit senare, samt att innehållet i väskan har förändrats över tid.

Jag har själv gjort såna här tester eller "experiment" kring vad människor reagerar på och vad man kommer undan med. I mitt fall var det inga vapen, men saker som frångick normen. Från början var det diskreta och oskyldiga saker men när man märkte att ingen reagerade så ökade självförtroendet och det blev mindre och mindre oskyldigt tills någon påpekade någonting. Då justerade man litegrann och gjorde nya försök för att se om nån reagerade. Jag tänker att Rickard mycket väl kan ha gjort på ungefär samma sätt. Samtidigt som målet var att komma undan med det, så fanns det alltid en liten förhoppning om att någon skulle lägga ihop 1+1 och agera. Jag tror att Rickard medvetet bröt mot väskförbudet för att någon skulle kontakta polisen och när det inte fungerade så tog han allting ett steg längre och hade väskan öppen, det var då som kyrkoguiden tror sig ha sett vapen. Jag tror alltså att R medvetet tog en enorm risk i hopp om att bli påkommen och "räddad från sig själv", för så hade jag gjort.

Min erfarenhet är också att när man kommit så långt in i sin plan att man börjar experimentera så är det helt omöjligt att be om hjälp, man är "fast i planeringen" och det enda man kan göra är att skicka signaler och hoppas att någon ser dom i tid.
Citera
2025-03-09, 07:57
Medlem
Citat:

Tycker inte om att han bara hade samvete omkring sig själv och vad han ansåg om alla runt omkring sig .Att han tyckte att alla var elaka mot honom etc.

Att inte ha något som helst samvete omkring andra människor ;hur han behandlade dem ; undrar vad det berodde på ?

Det kommer naturligtvis visa sig vad det lider att han hatade invandrare så mycket att han inte brydde sig om dom dog eller inte. Förhoppningsvis kommer det fram innan Svensson glömt av att det hela skett ens, hade varit trist om vi fick ett eget Columbine.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in