2025-03-10, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Jag har inte diskuterat hans sjukintyg utan intyg om hans varaktigt nedsatta arbetsförmågan.

Du menar då ett utlåtande. Du har skrivit sjukintyg och intyg tiotals gånger. Hur tänker du att någon ska förstå vad du menar när du inte gör det själv?
Citera
2025-03-10, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du behöver tänka på att det är speciella regler när både socialtjänsten och vården är inblandade. Det finns lagkrav på samverkan och hjälp att kommunicera med andra myndigheter.

Men som vi skrev för flera timmar sedan, vården har (vad vi vet) inte varit inblandade på 7år! Det finns ingenting som talar för att det fanns ett aktuellt sjukintyg under 2024-2025 så det blir skevt att hävda att vården är inblandad.
Citera
2025-03-10, 22:28
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Men som vi skrev för flera timmar sedan, vården har (vad vi vet) inte varit inblandade på 7år! Det finns ingenting som talar för att det fanns ett aktuellt sjukintyg under 2024-2025 så det blir skevt att hävda att vården är inblandad.
Det handlar om varaktigt nedsatt arbetsförmåga på grund av den neuropsykiatriska funktionsnedsättning som RA led av. Det är vården som är ansvarig huvudman för NPF. Jag förstår inte vad det är för syfte att älta detta.
Citera
2025-03-10, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flotsum
Angående RAs motiv för handlingen, och att åklagare och polis än så länge uttalat sig med "Vi kanske aldrig kommer att få veta" ska man inte nöja sig med. Det finns outforskade pusselbitar som kan bidra till förståelse.
T ex, finns det verkligen inget mer att undersöka i journaler eller dokumentation från hans möten med den svenska vården? Oavsett om det är skolpsykolog, privatläkare, BUP, allmänpsykiatrisk vård eller akutpsykiatri eller annan instans?

Hans redan diagnosticerade autismspektrumtillstånd vid en ålder av 13, där hans antagna tidiga symptom på autism överlappar med många tidiga symptom vid prodromal schizofreni (schizofrenisymptom under "inkubationstiden"), gör att man undrar kring de kontakter han hade med vården därefter.

I hans sena tonår så led han av "vanföreställningar" och "aggressioner" enligt media. Vem kom fram till det? Vem var den psykiatrikern som fastställde det? Vilka detaljer finns i den dokumentationen isåfall? Vilken uppföljning gjordes sen kring det i form av vårdinsatser och planerad uppföljning, då vanföreställningar är ett klass 1 symptom vid schizofreni? Vanföreställningar i kombination med hans tidigare diagnos borde fått någon att hissa en röd flagga.

Sen har vi hans (selektiva) mutism och hans rapporterade katatoniska "svarar inte på tilltal", hans generella uttryckslösa gestalt, extrem social isolering. Redan i tonåren. Återigen ett antal överlappande symptom (med schizofreni) som kan förklaras bort med diagnosen "autism" om vården vill undvika den stigmatiserade diagnosen schizofreni.

Vad hände sen med vårdkontakterna? Fick RA klara sig ensam i en lägenhet med försörjningsstöd från sena tonåren till 35 års ålder utan korrekt diagnos och medicinering? Inte konstigt om hallucinationer och vanföreställningar bara ackumuleras och exploderar i en psykos där han till slut är övertygad om att Komvux och kanske ett speciellt klassrum där han fick återuppleva sin kognitiva oduglighet när han själv gick där (pga sina funktionsnedsättningar via "diagnosen") är en stor orsak till hans lidande några år senare. (I kombination med vanföreställningar kring vem-vet-vad).
Månader eller år av vanföreställingar, övertygelse och planering kan mycket väl ha pågått innan han handlade.

Har det undersökts om RA hade lektioner i det eller de klassrum han sköt i?

Ser gärna mer grävande i dessa aspekter, dvs hans vårdhistorik eller den uteblivna vården. Och det är där man kan få något sorts svar, closure och psykotiskt motiv kring varför detta till slut hände.

Det med vanföreställningar är bara "en källa" i media som hävdat, när artikeln publicerades så hade vi diskussion kring det här inne och det var väl egentligen inte nån som ansåg att dessa passade in i pusslet som vi börjat lägga kring Rickard. Man kan säga att vi avfärdade det som en "mediasanning" tills vi har något mer än "en källa" som styrker påståendet. Dessutom löd påståendet att Rickard hade haft det "i övre tonåren" vilket betyder att han aldrig hade det de senaste 16 åren, eller att personen som påstått det inte haft någon kontakt med Rickard de sista 16 åren. Påståendet blev alltså inte så trovärdigt utan fler bevis.

Vi skulle nog alla gärna rota runt i hans historik med vården, men de lär lägga locket på och hävda "sekretess". Är det nåt vården och i synnerhet psykiatrin är duktiga på så är det att skydda sig själva.
Citera
2025-03-10, 22:39
Medlem
Citat:
Det handlar om varaktigt nedsatt arbetsförmåga på grund av den neuropsykiatriska funktionsnedsättning som RA led av. Det är vården som är ansvarig huvudman för NPF. Jag förstår inte vad det är för syfte att älta detta.

Jag förstår inte heller varför du fortsätter hävda saker du inte vet, det är timmar sedan jag bad om bevis för att han måste ha en diagnos på papper för att gå en autismklass, vart är bevisen? Ändå fortsätter du med säkerhet att säga att han hade diagnosen, baserat på att han gick i klassen.

Vad menar du att vården har för ansvar för en person med autism? Alla stödåtgärder som man kan få via LSS och SoL är via kommunen. Det finns inga medicinska behandlingar för en autistisk person.

Du har inte heller någon aning om vad som stod i ansökan om sjukersättning, det finns en chans att autismen inte ens stod med i den - om han ens hade diagnosen. Ansökan kan lika gärna ha varit baserad på ett diskbråck eller vad fasen som helst.
Citera
2025-03-10, 22:45
Medlem
Citat:
Det med vanföreställningar är bara "en källa" i media som hävdat, när artikeln publicerades så hade vi diskussion kring det här inne och det var väl egentligen inte nån som ansåg att dessa passade in i pusslet som vi börjat lägga kring Rickard. Man kan säga att vi avfärdade det som en "mediasanning" tills vi har något mer än "en källa" som styrker påståendet. Dessutom löd påståendet att Rickard hade haft det "i övre tonåren" vilket betyder att han aldrig hade det de senaste 16 åren, eller att personen som påstått det inte haft någon kontakt med Rickard de sista 16 åren. Påståendet blev alltså inte så trovärdigt utan fler bevis.

Vi skulle nog alla gärna rota runt i hans historik med vården, men de lär lägga locket på och hävda "sekretess". Är det nåt vården och i synnerhet psykiatrin är duktiga på så är det att skydda sig själva.

Är enig, men hur lyder sekretess när patient är avliden och bevisad gärningsman i våldsdåd som detta? I min mening är detta det uteslutande intressanta i detta fall just nu, dvs att gräva i sjukdomshistoriken som ett försök till att delvis förstå varför.

Sen finns en brottsplatspecifik fråga, som också är förknippad med det: Har det undersökts om RA hade lektioner i det eller de klassrum han sköt i?
Citera
2025-03-10, 22:48
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag förstår inte heller varför du fortsätter hävda saker du inte vet, det är timmar sedan jag bad om bevis för att han måste ha en diagnos på papper för att gå en autismklass, vart är bevisen? Ändå fortsätter du med säkerhet att säga att han hade diagnosen, baserat på att han gick i klassen.

Vad menar du att vården har för ansvar för en person med autism? Alla stödåtgärder som man kan få via LSS och SoL är via kommunen. Det finns inga medicinska behandlingar för en autistisk person.

Du har inte heller någon aning om vad som stod i ansökan om sjukersättning, det finns en chans att autismen inte ens stod med i den - om han ens hade diagnosen. Ansökan kan lika gärna ha varit baserad på ett diskbråck eller vad fasen som helst.
Varför frågar du efter något som du vet inte finns? Vi har uppgifterna i media att gå på. Om andra uppgifter framkommer får man ta ställning till dem då.
Citera
2025-03-10, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flotsum
Är enig, men hur lyder sekretess när patient är avliden och bevisad gärningsman i våldsdåd som detta? I min mening är detta det uteslutande intressanta i detta fall just nu, dvs att gräva i sjukdomshistoriken som ett försök till att delvis förstå varför.

Sen finns en brottsplatspecifik fråga, som också är förknippad med det: Har det undersökts om RA hade lektioner i det eller de klassrum han sköt i?

Jag har inte så bra koll, men jag tänker att polisen säkert kan begära ut journaler (som troligen sekretessgranskas innan) från vården och läsa dessa. Men varken media eller vi andra lär få veta något om vad som står i journalerna om inte polisen väljer att gå ut med någonting.

Vårt största hopp att få reda på detaljer kring hans hälsa är nog om familjen väljer att prata, men det verkar inte vara något de är allt för ivriga på att göra.

Angående klassrummet har jag inga svar, någon annan kanske har?
Citera
2025-03-10, 23:00
Medlem
Citat:
Varför frågar du efter något som du vet inte finns? Vi har uppgifterna i media att gå på. Om andra uppgifter framkommer får man ta ställning till dem då.

Det är exakt vad jag försöker säga, vi har uppgifterna från media.
Sen fyller du på med en oändlig massa "sanningar" som du själv har hittat på och smutsar ner tråden med.

Vi vet inte om han hade autism.
Vi vet inte vad som stod i hans ansökan om sjukersättning.
Vi vet inte om vården varit inblandade sedan 2018.
Vi vet inte vilken information Soc hade från vården.
Vi vet inte hur många jobb han sökte/inte sökte.
Vi vet inte om AF's krav på jobbsök var orimligt.

Spekulera om du vill, men sluta dra egna slutsatser och presentera dom som sanningar.
Citera
2025-03-10, 23:06
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det är exakt vad jag försöker säga, vi har uppgifterna från media.
Sen fyller du på med en oändlig massa "sanningar" som du själv har hittat på och smutsar ner tråden med.

Vi vet inte om han hade autism.
Vi vet inte vad som stod i hans ansökan om sjukersättning.
Vi vet inte om vården varit inblandade sedan 2018.
Vi vet inte vilken information Soc hade från vården.
Vi vet inte hur många jobb han sökte/inte sökte.
Vi vet inte om AF's krav på jobbsök var orimligt.

Spekulera om du vill, men sluta dra egna slutsatser och presentera dom som sanningar.
Dina beskyllningar är ren lögn. Det du försöker göra, av oklar anledning, är att ta fokus från det regelverk som gäller. Nu börjar du gå över till rena personangrepp och grundlösa beskyllningar, vilket är helt oacceptabelt.
Citera
2025-03-10, 23:09
Medlem
Citat:
Dina beskyllningar är ren lögn. Det du försöker göra, av oklar anledning, är att ta fokus från det regelverk som gäller. Nu börjar du gå över till rena personangrepp och grundlösa beskyllningar, vilket är helt oacceptabelt.

Är det ren lögn?
Bevisa nåt av det som jag precis påstod att vi inte vet då.

Bevisa att han hade autism som du hävdat, bevisa att vården var inblandade i nutid och bevisa att Soc hade kännedom om innehållet i ansökan om sjukersättning.

Jag väntar.
Citera
2025-03-10, 23:10
Medlem
Citat:
...
Vårt största hopp att få reda på detaljer kring hans hälsa är nog om familjen väljer att prata, men det verkar inte vara något de är allt för ivriga på att göra.
...
I sinom tid tror jag att de öppnar sig och berättar sin historia. Det gagnar dem själva i den återhämtning de behöver göra, samt offer och anhöriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in