2025-02-27, 12:54
Medlem
Jklllls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
En kompanjon kanske? En enstöring han har mött upp och planerat massmordet med? Anton Lundin-Pettersson hade väl EN vän, över internet, i Holland?
Jo men vännen i Holland hade inte något med skjutningen att göra.
Citera
2025-02-27, 12:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Min fundering också.
Likaså har jag funderat över polisens undringar över varifrån han fått pengar, vilket även det skulle betyda att de inte sponsrat honom i den utsträckning man kanske trott.

På några bilder såg man väl personer som skulle kunna vara anhöriga?

Men låter som att vissa resor han han gjort på egen hand.

Har för mig att han deklarerade för överskott av kapital, men dessa pengar borde vara slut om polisen utreder varifrån han fått pengar. Utredningen borde för länge sedan ha vetskap om hans ekonomi.

De kanske inte undrat varifrån han fått pengar utan kanske var/till vem han betalat?

Tidsaspekten de tittar på för Irland är väl för långt tidsspann för att det ska vara en resa?

Ifall han varit medlem i exempelvis någon YT kanal, lämnat "dricks" till någon kreatör eller liknande. Alternativt att han fått pengar betalt till sig ifall han haft något som gett såpass många visningar att han fått någon peng?
Citera
2025-02-27, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Nej. I filmen är det 2 min 18 s utan skott just där. Med de SVT-justerade tiderna blir det skottfritt i hela 6 min 28 s. Å andra sidan menar SVT att filmen startar 12:32:55, inte 12:32 30, så eventuellt är pausen 6 min 3 s, men det kan kvitta. Ändrar inget viktigt. Med 3 klipp så kan det dock ha funnits skott som inte är med.

Den nya tidslinjen limmar rätt väl ihop händelseförloppet från det att polisen gick in och ger ett trovärdigt intryck. Polisens uppgifter om antalet skott efter deras entré är fortfarande ett frågetecken, liksom användandet av hagelbössan.
Ursäkta om jag är trög här. Men visste var det så att dom fyra sista skottet i filmen stämmer överens med tiden då han skulle tagit livet av sig? Och han tar livet av sig ett par minuter efter polisen blir beskjuten. Vilket sker ca tre minuter efter polisen går in? Har jag förstått allt rätt då? Samt att filmaren också bekräftar att dom fyra skotten är dom sista?
Citera
2025-02-27, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Tycker det är märkligt att de går ut med de behöver hjälp från Irland och sedan att det aldrig tycks lösa frågan på vad det är för motiv och sen två dagar senare går ut med detta. Spännande är det i alla fall.

Nja, de kanske först frågar om haft ett konto hos den och den sociala medier, exempelvis You Tube. Om de svarar ja så blir nästa steg att fråga vad han tittade på för innehåll (och eventuellt producerade själv?). Kanske man också har hittat att han gjorde betalningar och vill veta vilka "kanaler/kreatörer" han betalat medlemskap hos eller dricksat med såkallade superthanks. De flesta you tube kanaler lägger ut gratis material och får pengar för reklaminslag. En del har innehåll som bara är för betalande medlemmar men man brukar även kunna ge "dricks" till kreatörer.

Man vill kanske se om han liksom sugits in i något obskyrt? Eller sett något obskyrt producerat av någon han kände igen på skolan t.o.m.?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2025-02-27 kl. 13:18.
Citera
2025-02-27, 13:14
Medlem
rubbergirls avatar
Expressen uttrycker sig annorlunda ang. förundersökningen:

” Där skriver man att man ”begärt rättslig hjälp samt avmaskning av flygpassageraruppgifter för att kartlägga den misstänka gärningsmannens bakgrund och eventuella kontakter med andra personer.” Om det gäller flygpassageraruppgifter på flyg som massmördaren själv varit på framgår inte.”

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/nya-sparen-efter-massmordaren-rickard-andersson/
Citera
2025-02-27, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93
Vart är alla som inte trodde det fanns fler gärningsmän?
Här är jag.
Det finns fortfarande bara ammunition från RA. Var det en gärningsman till tror du som sprang runt och sparkade folk?
Citera
2025-02-27, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Ja, desperat var kanske ett klantigt ordval. Men min känsla är att de greppar efter halmstrån, eftersom ingenting annat har gett önskade resultat.

De ska alltså nu leta efter folk som har suttit på samma plan som RA de senaste 10 åren för att kanske hitta någon med ett brottsregister. Som kanske varit i kontakt med RA och som kanske planerat en masskjutning ihop med RA? Utan att det nödvändigtvis finns andra tydliga kopplingar.
.

För att hitta ett motiv, lär dom leta nära runt gärningsmannen, för att sen gå i större o större cirklar i sin jakt på motiv, och ev. Medgärningsman..
Samtidigt kanske dom är intresserade vad ev resesällskap har att berätta om honom..
Särskilt som han inte hade något socialt umgänge blir ju dom interaktioner han haft ned andra sv högsta intresse för att försöka förstå honom.
Citera
2025-02-27, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Ja, desperat var kanske ett klantigt ordval. Men min känsla är att de greppar efter halmstrån, eftersom ingenting annat har gett önskade resultat.

De ska alltså nu leta efter folk som har suttit på samma plan som RA de senaste 10 åren för att kanske hitta någon med ett brottsregister. Som kanske varit i kontakt med RA och som kanske planerat en masskjutning ihop med RA? Utan att det nödvändigtvis finns andra tydliga kopplingar.

Iom att han inte haft något känt socialt umgänge blir väl dom kontakter han haft, av intresse för att försöka förstå gärningsmannen.
Citera
2025-02-27, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Här är jag.
Det finns fortfarande bara ammunition från RA. Var det en gärningsman till tror du som sprang runt och sparkade folk?
Enligt åklagarna rör flyguppgifterna ”mindre detaljer” i utredningen, men som kräver beslut från åklagare.

”Det finns fortfarande inte någon misstanke om fler gärningsmän”, skriver man. Förundersökningen leds nu återigen av polisen.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/nya-sparen-efter-massmordaren-rickard-andersson/
Citera
2025-02-27, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Tror jag råkade skapa en trådsanning av en trådsanning, jag ber om ursäkt för det. Det är inte fastställt att familjen brukade jaga, men med tanke på bilderna där RA verkar ha jaktkläder på sig som barn, ser nöjd ut ned sitt luftgevär och det finns ett område där de har sin sommarstuga där det jagas mycket så blev det summan av den ekvationen att han eventuellt var med och jaga och det är därför han senare tog sin egen jaktlicens. Sen verkar det inte finnas en enda människa som sett han skjuta i skogen men uppenbarligen har han ju klarat provet och kunde skjuta åtminstone 2 av vapnen han ägde.

Kanske så.
Men vet många "asfaltsbarn" som börjat att jaga utan att han nån erfarenhet av det tidigare.
Bara ett väckt intresse.
Citera
2025-02-27, 13:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Någon idiot som fått RA som idol och brutit sig in i lägenheten för några souvenirer?
Eller anhöriga till offren som brutit sig in för att "hämnas"?

Det finns flera som kan ha intresse. T ex media.
Citera
2025-02-27, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Iom att han inte haft något känt socialt umgänge blir väl dom kontakter han haft, av intresse för att försöka förstå gärningsmannen.

Ja, man vill kanske se om det "råkar" vara samma person med på samma flight två eller fler gånger. Ifall det är så att hans tillbakadragenhet beror av att han haft ett hemligt liv som han ansträngt sig för att dölja?
Eller att han, kanske ensidigt, följer någon eller något specifikt som influerat honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in