Flashback bygger pepparkakshus!
2025-03-05, 04:42
Medlem
wwrs avatar
Förbjud langrenn - en allvarlig hälsorisk och miljöfara 😂

Dom säckar ihop en efter en och tidningarna sprider rykten, liksom denna tråd. 😁

Reglerna för astmamediciner är luddiga och de borde totalförbjudas vid skidtävling. Men EU och den politiska eliten är rädda för de nordiska länderna och attackerar oss på alla sätt.

Man har sunkat ned Nordens rykte genom att förstöra den "rena" skidsporten med astmamediciner. Dessutom påstår en del att "norrmännen är värst" och man försöker få oss att hata Norge. Men alla länder använder.

Sedan blir det väl krig om de svårtestade fluorvallorna. Längdåkning är säkert inte bara en hälsorisk utan även en allvarlig miljöfara 😁

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Svensk elitåkare "hade lite hjärtproblem" under loppet men det är inte så farligt säger läkaren.

Hon har säkert gjort en "Kalla i Ruka" och överdoserat astmamedicinerna. Skulle en elitåkare få hjärtproblem utan att man kände orsaken skulle hon inte få åka igen utan rejäl utredning.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/Pp2EGX/emma-ribom-fick-hjartproblem-under-sprinten-i-skid-vm

Citat:
Norska stjärnans oro: ”Kan vara hjärtflimmer”
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/dR00qj/simen-hegstad-krugers-oro-kan-vara-hjartflimmer

Smörebom ryter Bryssel 😆
Citat:
Både FIS och IBU förbjuder däremot fluorvallor baserade på PFOA/C8 till säsongen -21/22, i enlighet med det EU-förbud mot kemikalien som trädde i kraft i juli 2020

Gravt sjuka astmatiker med förmaksflimmer som tungt medicinerade hasar sig fram på sina miljöfarliga skidor. Detta måste omedelbart förbjudas! 🤣🤣🤣
Senast redigerad av wwr 2025-03-05 kl. 05:33.
Citera
2025-03-09, 17:20
Medlem
Addhocs avatar
Omfattar denna tråd fusk eller enbart fusk i form av doping?
Jag tänker på fusket som nu uppdagats under VM i backhoppning och om det avhandlas här.
Citera
2025-03-09, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Omfattar denna tråd fusk eller enbart fusk i form av doping?
Jag tänker på fusket som nu uppdagats under VM i backhoppning och om det avhandlas här.

Det är som teknisk doping som skrevs i media. Norge har erkänt fusket och det är ju bara ett i mängden av de fusk som Norges vinteridrott ertappats med senare åren. Jag tycker de ska stängas av som Ryssland, en annan fusknation, från att alls delta i nästa vinterOS. Då kanske faktiskt en reaktion och utrensning av de fuskande ledarna och utövarna kan ske. Kläbos medaljer är för mig inte värda vatten efter detta då jag litar noll procent på alla förbunden i norsk vinteridrott efter detta. Det var droppen. Botten är nådd.

Hoppas nu benediktsen inser att detta är rätt tillfälle att stilla samvetet och ”come clean”.
Senast redigerad av grobiankungen 2025-03-09 kl. 19:33.
Citera
2025-03-09, 20:05
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Det är som teknisk doping som skrevs i media. Norge har erkänt fusket och det är ju bara ett i mängden av de fusk som Norges vinteridrott ertappats med senare åren. Jag tycker de ska stängas av som Ryssland, en annan fusknation, från att alls delta i nästa vinterOS. Då kanske faktiskt en reaktion och utrensning av de fuskande ledarna och utövarna kan ske. Kläbos medaljer är för mig inte värda vatten efter detta då jag litar noll procent på alla förbunden i norsk vinteridrott efter detta. Det var droppen. Botten är nådd.

Hoppas nu benediktsen inser att detta är rätt tillfälle att stilla samvetet och ”come clean”.

Ja jag ser också hur skandalen i backhoppning även smutsar ner prestationer i övriga vinteridrotter. Även om jag på intet sätt är övertygad om systematisk doping inom längdskidåkningen i Norge så slår det ann en klang av misstänksamhet. Kanske för att det varit lite skumma incidenter kring Sundby & Co. och så Johaugs avstängning på det.
Citera
2025-03-10, 06:30
Medlem
Citat:
Ja jag ser också hur skandalen i backhoppning även smutsar ner prestationer i övriga vinteridrotter. Även om jag på intet sätt är övertygad om systematisk doping inom längdskidåkningen i Norge så slår det ann en klang av misstänksamhet. Kanske för att det varit lite skumma incidenter kring Sundby & Co. och så Johaugs avstängning på det.

Detta är ju bara toppen på isberget, Norge behandlar sina unga aktiva med astmamedicin även fast dom inte har astma. Olympiatoppen bedriver omfattande forskning kring olika preparats prestationshöjande egenskaper för att kringgå reglementet.

Hoppdräkterna som nu uppdagas är bara en del av den systematik Norge använder sig av.
Tror det kommer drivas stor påverkanskampanj från Norge nu, dom har ju en hög grad av inflytande när det gäller både backhoppning och längdskidor då det är mycket större sporter där än någon annanstans.
Citera
2025-03-10, 08:18
Medlem
Hopparna själva förnekar att de kände till det här.
Det innebär alltså att man skulle ha gjort ändringar i hoppdräkterna utan att säga något till hopparna.
Hm säger jag .
Citera
2025-03-10, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddnacke
Detta är ju bara toppen på isberget, Norge behandlar sina unga aktiva med astmamedicin även fast dom inte har astma. Olympiatoppen bedriver omfattande forskning kring olika preparats prestationshöjande egenskaper för att kringgå reglementet.

Hoppdräkterna som nu uppdagas är bara en del av den systematik Norge använder sig av.
Tror det kommer drivas stor påverkanskampanj från Norge nu, dom har ju en hög grad av inflytande när det gäller både backhoppning och längdskidor då det är mycket större sporter där än någon annanstans.
Har du någon källa på detta?
Citera
2025-03-10, 19:43
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Det innebär alltså att man skulle ha gjort ändringar i hoppdräkterna utan att säga något till hopparna.
Hm säger jag .

Spelar det någon roll för eventuella straff? Jag tänker att det kanske är som med medicinsk doping, att idrottsutövaren slutgiltigt är ansvarig för vilka preparat de tar oavsett om det är läkarens rekommendation.
Och att man då skulle va ansvarig för dräkten man hoppar i likväl?
Citera
2025-03-11, 09:54
Avstängd
Norge har sedan de fick OS 1994 sysslar med systematisk doping. Det gäller längdåkning, skidskytte, backhoppning..
Norge tänker " Om vi överskrider regelverket kommer vi att ligga steget före att kunna vinna". Det är Norges tänk.

Norge har satt i system att ledare, läkare skall ta det yttersta ansvaret om man ertappas. Idrottarna skall frias. Idrottarna skall säga " Vi visste ingenting, vi gjorde bara det som läkarna/ ledarna sagt".

T ex Sundby. Där tog läkare Gabrielsen på sig att Sundby tagit alldeles för höga doser av astmamediciner. Norge vill också minimera skadan genom att dopingen bara gäller den enskilde idrottaren..inte att det är satt i system.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/gabrielsen-avgick-det-har-tart-valdigt/

Läkare Benediksen tar på sig allt ansvar och avgår efter att han dopat Johaug. Idrottare sitter på presskonferens och säger " Jag litade på läkaren, jag visste ingenting".

https://www.hbl.fi/2016-10-13/norska-landslagslakaren-avgar-efter-att-johaug-testat-positivt-for-dopning/

Norska backhopparna, Lundvik och Forfang, träder ut i media. " Vi skulle aldrig tävla i riggade dräkter, aldrig",
Ledare runt backhopparna tar på sig allt ansvar och avgår.

https://www.svt.se/sport/backhoppning/trader-fram-efter-skandalen-helt-knackta

Sedan har vi den norske fd ordförande Besseberg som satt som ordförande i IBU mellan 1993-2018. Han fick 3 års fängelse för korruption. Under denna period har de norska skidskyttarna haft enorma framgångar. Dags att denna period utreds.

https://www.svt.se/sport/skidskytte/anders-bessberg-falls-far-fangelse

Dags att FIS/IOK gör en oberoende utredning om den systematiska dopingen inom norsk vinteridrott som pågått under årtionden.
Senast redigerad av Ferrytale 2025-03-11 kl. 10:05.
Citera
2025-03-11, 11:58
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Hm säger jag .
Och det var bara i just denna tävling, där de blev påkomna, som de sysslat med detta...
Hm säger jag också.
Citera
2025-03-11, 12:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ferrytale
Norge har sedan de fick OS 1994 sysslar med systematisk doping. Det gäller längdåkning, skidskytte, backhoppning..
Norge tänker " Om vi överskrider regelverket kommer vi att ligga steget före att kunna vinna". Det är Norges tänk.

Norge har satt i system att ledare, läkare skall ta det yttersta ansvaret om man ertappas. Idrottarna skall frias. Idrottarna skall säga " Vi visste ingenting, vi gjorde bara det som läkarna/ ledarna sagt".

T ex Sundby. Där tog läkare Gabrielsen på sig att Sundby tagit alldeles för höga doser av astmamediciner. Norge vill också minimera skadan genom att dopingen bara gäller den enskilde idrottaren..inte att det är satt i system.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/gabrielsen-avgick-det-har-tart-valdigt/

Läkare Benediksen tar på sig allt ansvar och avgår efter att han dopat Johaug. Idrottare sitter på presskonferens och säger " Jag litade på läkaren, jag visste ingenting".

https://www.hbl.fi/2016-10-13/norska-landslagslakaren-avgar-efter-att-johaug-testat-positivt-for-dopning/

Norska backhopparna, Lundvik och Forfang, träder ut i media. " Vi skulle aldrig tävla i riggade dräkter, aldrig",
Ledare runt backhopparna tar på sig allt ansvar och avgår.

https://www.svt.se/sport/backhoppning/trader-fram-efter-skandalen-helt-knackta

Sedan har vi den norske fd ordförande Besseberg som satt som ordförande i IBU mellan 1993-2018. Han fick 3 års fängelse för korruption. Under denna period har de norska skidskyttarna haft enorma framgångar. Dags att denna period utreds.

https://www.svt.se/sport/skidskytte/anders-bessberg-falls-far-fangelse

Dags att FIS/IOK gör en oberoende utredning om den systematiska dopingen inom norsk vinteridrott som pågått under årtionden.

Norske Anders Besseberg, ordförande för IBU mellan 1993-2018, var även styrelsemedlem i WADA i 20 år

https://www.nettavisen.no/sport/dopingekspert-med-klar-beskjed-om-wada-etter-dyster-rapport-om-besseberg/s/12-95-3424081056
Citera
2025-03-11, 13:48
Medlem
Citat:
Spelar det någon roll för eventuella straff? Jag tänker att det kanske är som med medicinsk doping, att idrottsutövaren slutgiltigt är ansvarig för vilka preparat de tar oavsett om det är läkarens rekommendation.
Och att man då skulle va ansvarig för dräkten man hoppar i likväl?
Ja, det spiller nok en ganske stor rolle. Den vanlige konsekvensen er jo at man blir disket i det enkelte rennet (slik som skjer hver eneste helg i hoppsporten blant absolutt alle nasjoner) og ingen videre konsekvens utover det. Hvis det derimot kan bevises at en eller flere hoppere har kjent til manipulasjonen (som er noe helt annet enn en vanlig disk), så venter det nok en lengre utestengelse vil jeg tro. Da blir det nok vanskelig å komme tilbake som hopper i det hele tatt.
Men det er jo vanskelig å si i dette tilfellet. Når man sier at de må jo ha kjent at noe var annerledes, så er selvfølgelig det helt riktig. Men greien er at dette gjøres hele tiden av alle (endringer av hoppdressen), så at de har blitt fortalt at de er innenfor regelverket er absolutt ikke usannsynlig. Time will show.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in