Jag använde mig till och med av mina idoler på Lawline och kollade med dem:
Lawline svarar
Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!
Jag tolkar din fråga som att du vill ha en redogörelse för när en annars brottslig gärning får användas för att försvara sig, så kallat “nödvärn”. Detta regleras i 24 kap. Brottsbalken om allmänna grunder för ansvarsfrihet.
När föreligger rätt till nödvärn?
Rätt till nödvärn föreligger mot: 1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom, 2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning, 3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg eller 4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse (24 kap. 1 § brottsbalken).
Hur långt kan man gå i en nödvärnssituation?
Hur långt en nödvärns handling kan gå uttrycks i 24 kap. 1 § BrB som: “En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig”. Det handlar med andra ord om en bedömningsfråga utifrån omständigheterna i det särskilda fallet. Exempelvis kan egenskaper hos den angripne och angriparens egenskaper spela roll, som ålder, kroppsbyggnad, sinnestillstånd m.m. Har angreppet kommit plötsligt eller var det förutsägbart, användes något tillhygge i angreppet, var det mot person eller egendom m.m.
Källa:
https://lawline.se/answers/fraga-om-hur-langt-nodvarnsratten-i-24-kap-1-brb-stracker-sig
Som ni ser skriver även dem om samma jag skrev den som olovligen intränger i rum, hus gård eller fartyg!!
40 år sedan jag gick juridiken men tydligen svek inte minnet mig.
Så kanske alla låtsas vakter och jurister kan stänga brödluckan och acceptera att det är NÖDVÄRN och vad man för göra. okej? Frågor på det? Nej bra tack!