2025-03-10, 17:33
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leon3
Festen hinner dö innan polisen dyker upp.
Ett knytnävsslag skulle lösa problemet direkt.
Ja det ska gudarna veta
Citera
2025-03-10, 17:36
Medlem
Alla gäster måste skicka sms där de asvskriver sig besittningsrätten INNAN du släpper in dem

visst du kan låtsas om att du inte bjöd in inbrottstjuven men bättre med slips och fluga
Citera
2025-03-10, 17:47
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
Om vi säger att jag har haft fest men den nu är slut och en av gästerna vägrar gå trots att jag sagt till flertalet gånger. Är det då nödvärn att slå denna person en gång med knytnäven i ansiktet? Även om personen själv inte var hotfull utan "bara" vägrade lämna min lägenhet?
Det är inte nödvärn

Du har fått en massa cp svar i den här tråden precis som vanligt. Det lagen säger är att du får tillgripa det våld nöden kräver. Samt att du får försvara dig mot hemfridsbrott med sådant våld. Alltså: att säga till och sen hoppa direkt till slag i ansiktet är inte ok. Att börja med att säga till, sedan (om han inte gör som du säger) eskalera till att ta tag i personen i fråga och fösa honom mot och genom dörren är helt ok. Om det inte skulle visa sig möjligt utan att du distraherar honom genom att slå i ansiktet - först då kan du börja påstå att nöden krävde det.
Tekniskt sett får du ju till och med ha ihjäl folk som är helt omöjliga att bli av med på andra sätt, men i praktiken kan sådant vara väldigt svårt att motivera.
Citera
2025-03-10, 17:56
Medlem
Mr.RedHats avatar
Har en god vän som blev dömd för misshandel där han på sin hemmafest bad en person lämna, som reagerade med att kasta sten på rutorna. Han drämde till vederbörande och blev åtalad för misshandel.
Citera
2025-03-10, 18:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det är inte nödvärn

Du har fått en massa cp svar i den här tråden precis som vanligt. Det lagen säger är att du får tillgripa det våld nöden kräver. Samt att du får försvara dig mot hemfridsbrott med sådant våld. Alltså: att säga till och sen hoppa direkt till slag i ansiktet är inte ok. Att börja med att säga till, sedan (om han inte gör som du säger) eskalera till att ta tag i personen i fråga och fösa honom mot och genom dörren är helt ok. Om det inte skulle visa sig möjligt utan att du distraherar honom genom att slå i ansiktet - först då kan du börja påstå att nöden krävde det.
Tekniskt sett får du ju till och med ha ihjäl folk som är helt omöjliga att bli av med på andra sätt, men i praktiken kan sådant vara väldigt svårt att motivera.

Tror inte du får tillgripa våld om inte personen på allvar hotar dig eller någon annan i lägenhetens hälsa. Tillkalla polis för att avlägsna personen.

Sen är ju frågan om det kommer någon rättslig påföljd ifall du är hårdhänt när du skickar ut en person från en fest som slutade för ett par timmar sen. Beror ju såklart på vilken personen är och hur hårdhänt du är.

Men att spöa upp en person som du själv bjudit in men vägrar lämna är knappast tillåtet rent juridiskt.
Citera
2025-03-10, 18:05
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Tror inte du får tillgripa våld om inte personen på allvar hotar dig eller någon annan i lägenhetens hälsa. Tillkalla polis för att avlägsna personen.

Sen är ju frågan om det kommer någon rättslig påföljd ifall du är hårdhänt när du skickar ut en person från en fest som slutade för ett par timmar sen. Men att spöa upp en person som du själv bjudit in men vägrar lämna är knappast tillåtet rent juridiskt.
Du "får" enligt lagtexten, om det går på rätt sätt. Sen om en domstol straffar dig eller inte beror till viss del på lagtexten, till viss del på exakt vad som sägs under rättegången.
Att du bjudit in honom eller ej spelar ingen roll. Det finns otroligt många rättsfall som säger samma sak, dvs. att tillåtelse att vistas inuti någons hem kan återkallas när som helst.
Citera
2025-03-10, 18:07
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Har en god vän som blev dömd för misshandel där han på sin hemmafest bad en person lämna, som reagerade med att kasta sten på rutorna. Han drämde till vederbörande och blev åtalad för misshandel.
Ja det förstår jag. Man kan ju inte dra Nödvärnskortet hur långt som helst. Den gäller ju bara inom de fyra väggarna på "hemmafesten".
Citera
2025-03-10, 18:10
Avstängd
Citat:
Du "får" enligt lagtexten, om det går på rätt sätt. Sen om en domstol straffar dig eller inte beror till viss del på lagtexten, till viss del på exakt vad som sägs under rättegången.
Att du bjudit in honom eller ej spelar ingen roll. Det finns otroligt många rättsfall som säger samma sak, dvs. att tillåtelse att vistas inuti någons hem kan återkallas när som helst.

Absolut.
Men om personen inte är hotfull utan enbart inte lämnar på uppfodran så har jag svårt att tro att lagen ger dig rätt att bruka våld mot personen.
Polis får avlägsna med våld även om personen inte är hotfull.
Senast redigerad av Robokopf 2025-03-10 kl. 18:14.
Citera
2025-03-10, 18:11
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Ja det förstår jag. Man kan ju inte dra Nödvärnskortet hur långt som helst. Den gäller ju bara inom de fyra väggarna på "hemmafesten".
Precis.
Personligen har jag använt nödvärn när en person vägrade lämna. Hon vägrade gå ut när jag bad henne (hon var drängfull), och precis när hon var utanför dörren så drog hon fram en kniv och försökte hugga mig. Var själv ganska full, så minns inte hur jag avväpnade henne. Men jag minns att jag knuffade ner henne för trappan utanför dörren när jag lyckade få bort kniven.
(Polaren stod för övrigt precis bakom och hotade henne med ett skohorn)

Men detta är en helt annan femma, för här var det fråga om ett vapen.

Kan i efterhand tycka åtalet blev lite märkligt, för hon dömdes för olaga hot. Hon erkände dessutom i sittande rätt att hon planerade att döda mig.
Citera
2025-03-10, 18:15
Medlem
Kanonklass avatar
Tänk så här. Har jag ringt snuten? Dom kmr avlägsna personen. Men om du inte tar till åtgärder innan du börjar boxxa någon påverkad eller utsatt person, så är det allmänt åtal i Sverige.

Om du vill slå någon kan du ringa Socialjouren och säga att personen inte har någonstans att ta vägen. Sen går du via polisen. Har så svårt att se att polisen inte skulle hjälpa dig. Rutin ärende.

Kom ihåg, allmänt åtal i Sverige.
Citera
2025-03-10, 18:21
Medlem
RickardRedig12s avatar
Citat:
Det är inte nödvärn

Du juristen
Om detta inte går under nödvärnsrätten så kan du väl berätta vad det går under så fall?

Du skriver ju så bra och alla förstår ju direkt att du är ju den riktiga experter när det gäller det här med nödvän och få ut någon som olovligen inte trängt i något bostad så var någonstans i lagtexten kan vi hitta det här då?

Du säger ju att det här inte ingår enligt nödvärnsrätten ?
Så nu får du motbevisa mig.
Väntar med spänning
Citera
2025-03-10, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
Hej,

Om vi säger att jag har haft fest men den nu är slut och en av gästerna vägrar gå trots att jag sagt till flertalet gånger. Är det då nödvärn att slå denna person en gång med knytnäven i ansiktet? Även om personen själv inte var hotfull utan "bara" vägrade lämna min lägenhet?

Om personen sen råkar få en fraktur i ansiktet av slaget, blir körd till sjukhuset och tvingas opereras, blir detta då försvårande även om det ej är meningen att slaget skulle orsaka så stor skada?

För om en person vägrar gå ifrån min bostad så är det väl ett hemfridsbrott och jag har rätt till nödvärn?

Skulle jag bli friad eller dömd i en rättegång för slaget?

Brottsbalk 24 kap. Om allmänna grunder för ansvarsfrihet

1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.

Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in