2025-03-10, 16:00
Medlem
Nej, vi har inte amerikansk lagstiftning för att skydda vårt egna hem - ännu.
Citera
2025-03-10, 16:01
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickardRedig12
Skall vi slå vad?

Jag fick själv frågan från fröken Åklagare när hon ville få mig fälld för misshandel. "varför jag inte kunde ta mig ifrån platsen" och" varför det enda alternativet var att använda våld."

Ja jag blev som sagt friad. Bra advokat men dessutom påläst om vad man får och inte får göra.

Något du med kunde lärt dig om du jobbat i säkerhetsbranschen och haft med mysiga människor att göra varje dag.
Men prova du slåss så ser vi vad som de säger när du står framför skranket.
mmm jag har mer än 40 års erfarenhet av praktik och teori i "säkerhetsbranschen" vad gäller att lyfta ut idioter från andras bostäder. Jag vet att jag har rätt och att du har fel. Till och med din brännsvinsadvokat lyckades ju rädda dig.
Citera
2025-03-10, 16:06
Medlem
Citat:
Varför är det alltid en massa personer inne på dessa trådar som skriver en massa de ej har koll på?

Jo det går under nödvärn!
Gäller även då man tar tillbaka stulet gods eller överhängande brottsligt angrepp på sig själv eller tredje man.

Du som har problem med en person som olovligen inträngt i rum gård med mera... Har rätt att använda våld för att få ut personen eller återtaga stulet gods. Men obs det gäller här och nu. Går inte tro det går sno tillbaka sina ägodelar tre dagar senare eller kasta ut personen tre dagar senare för då har personen "besittningsrätt".
Det måste ske här och nu.

Då ber personen lämna din bostad. Gör den inte det kan du ta hen i armen och dra ut denne. Har du en annan granne eller vän i bostaden får denne hjälpa till att kasta ut den oönskade gästen. Men lägg märke till våldet skall tå i relation till vad som krävs.

Börja boxas och hämta redskap för slå ihjäl personen kommer inte godkännas.
Då får ni köra Nödvärnsexcess (svårligen hantera sina känslor).

Har själv gjort följande saker x antal gånger som gammal utryckningsväktare och OV. Samt varit i rätten för olika saker och aldrig där heller blivit fälld för att ha använt för mycket våld.

Ni som skriver och gissar er till kan väl helst bara sluta och nej använd er inte av Lawline för de kan inget.
Hela ditt resonemang faller på rekvisitet ”en person som olovligen inträngt i rum gård med mera”
Om det är någon som vägrar att lämna en fest.
Du har nog ganska dålig koll på lagen och borde aldrig förordnats som vakt.
Citera
2025-03-10, 16:08
Medlem
Citat:
Att använda fysiskt våld tror många är okej bara de säger det var självförsvar. Men så ser det inte ut i rätten.

Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Du får gärna visa dessa mytiska domar. Jag lova rvi är många som vill se dom.

Till TS:
Våld är bara försvarligt om det är sista utvägen. Om du har andra valmöjligheter så ska du göra det i första hand. I detta fall hade du andra valmöjligheter, tex ringa polisen.

Detta kommer inte att klassas som självförsvar och du kommer att fällas.

Vidare.
Man får visst försvara sig i Sverige. Det är en myt att man inte får det. Om du är trängd och inte har en annan utväg får du försvara dig med alla möjliga medel. TS var dock inte i denna situation.

Jag har ju postat en hovrättsdom i alla fall där personen fick slå en person som vägrade lämna, var det bara tur den domen fast det var hovrätten som ska vara mer professionellt än tingsrätten?
Citera
2025-03-10, 16:08
Medlem
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Där är nog enda chansen att klara sej. Nödvärn. Festdeltagaren fick en snetändning och
försökte ta strypgrepp.

Skulle helt klart gått att använda ja.
Jag körde något i liknande stil där jag var inträngd i ett hörn och hade inget annat val än att hålla hunden så nära mig som möjligt men personen vägrade gå mot mig så hunden bet honom.

Också frikänd där. Trots Lilla Lasse tyckte så synd om sig och ville ha ersättning för sjukhus., ärr och sina kläder. Men det blev noll kronor och istället en dom för våld mot tjänsteman.

Ni skall alla frukta för era liv och alla vägar att ta er ut skall vara blockerade. Helst inget mer vittne utan bara du och hen som du vill få ut.

Gärna visa för rätten hur otroligt rädd man också blivit efteråt för personen skall hämnas.
Citera
2025-03-10, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Där är nog enda chansen att klara sej. Nödvärn. Festdeltagaren fick en snetändning och
försökte ta strypgrepp.

Enligt domen jag postade så var inte den slagne hotfull utan vägrade bara lämna. Det stod till och med i domen att den tilltalade sagt att målsägande rörde sig mot utgången och faktiskt stod i hallen när slaget kom.
Citera
2025-03-10, 16:10
Medlem
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Hela ditt resonemang faller på rekvisitet ”en person som olovligen inträngt i rum gård med mera”
Om det är någon som vägrar att lämna en fest.
Du har nog ganska dålig koll på lagen och borde aldrig förordnats som vakt.
'
Rum, hus gård eller fartyg.
Så minns jag vi rabblade det under juridiken. Jag kan förvisso googla men orkar helt enkelt inte.

Men vill minnas det var så det stod.

Samt har 1 års studier från universiteten i Lund (Juridik). Som ingick i min utbildning. Så helt borta är jag nog inte när det gäller Juridiken.
Citera
2025-03-10, 16:11
Medlem
Det är bara "kränkta" invandrare som slipper straff för misshandel och liknande. Är du Svensk och slår någon så är det "normala" påföljder som gäller. Dvs ett skadestånd på ca 10k på sin höjd för ett knytnävslag..
Citera
2025-03-10, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Ledsen men du kommer inte att bli friad. Du skulle ha ringt polisen. Jag håller inte med lagen men det är så den ser ut.
Du har rätt till nödvärn om det föreligger ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på dig eller din egendom (24 kap. 1 § 2 st. p. 1 brottsbalken).18 dec. 2024
Citera
2025-03-10, 16:14
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:

Samt har 1 års studier från universiteten i Lund (Juridik). Som ingick i min utbildning. Så helt borta är jag nog inte när det gäller Juridiken.
Den "juridiken" hade du iaf ingen nytta av i den här diskussionen
Citera
2025-03-10, 16:18
Medlem
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Den "juridiken" hade du iaf ingen nytta av i den här diskussionen

Förvisso inte då det mest rörde sig om civilrätten och introduktion till straffrätten.
Men man fick lära sig hur man läste domar och hur rätten resonerade.

Bevakningsjuridiken fick man på VU 1 och VU 2. Samt j a den fungerade och stämde ju då det var den juridiken vi anställda använde oss av
Citera
2025-03-10, 16:19
Medlem
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
mmm jag har mer än 40 års erfarenhet av praktik och teori i "säkerhetsbranschen" vad gäller att lyfta ut idioter från andras bostäder. Jag vet att jag har rätt och att du har fel. Till och med din brännsvinsadvokat lyckades ju rädda dig.

Då borde du ju känna till det jag skriver stämmer

40 års erfarenhet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in