2025-03-10, 15:42
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickardRedig12
Stämmer.

Du får endast slå om alla dina vägar att kunna fly är blockerade. Kan man öppna ett fönster och hoppa ut så skall man göra det. Det är endast sista alternativet kvar där man är inträngd i ett hörn och galningen skall sticka kniven i dig som du får slå personen.

Att börja slåss med en person som vägrar lämna bostaden kommer inte fungera. Det är polisen så fall eller om man är stark så man kan själv eller granne kan bära ut personen.

Att använda fysiskt våld tror många är okej bara de säger det var självförsvar. Men så ser det inte ut i rätten.

Tack för medhåll. Folk i denna tråd är ju helt rabiata.
Citera
2025-03-10, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det finns säkerligen otaliga domar där våld i en nära relation börjat med att den ene säger åt den andre att lämna lägenheten. Du får fortfarande inte slå någon i ansiktet.
Än så länge har vi enbart ditt ord på det, och du har visat väldigt tydligt att du har noll koll på läget. Du är välkommen att visa en dom som styrker din tes, men jag misstänker att du inte kommer presentera någon sådan.
Citera
2025-03-10, 15:44
Medlem
Sinraths avatar
Jag har alltid hört att man får avhysa/avvisa en person med det som krävs för att få ut dom ur sin bostad. Oftast leder knuffningar och dragande i kläder till våldsamt motstånd och får du då en medveten smäll så kan du börja hävda nödvärn. Dock kan du inte slå dom mer än nödvändigt för att värja dig från fara, vilket inte nödvändigtvis innebär att dom lämnat bostaden. Då får du börja om med att mota ut dom igen. Sen så får dom rätt till nödvärn om du verkligen går loss och blir en fara för dom istället.

Det är ett jävla kladd helt enkelt.
Citera
2025-03-10, 15:45
Medlem
RickardRedig12s avatar
Citat:

Tack själv.
För du visade och försökte förklara för dem. Vissa läser Lawline eller slår i lagboken sedan lite gissningar och lite olika berättelser från kompisar.

Hade egentligen inte heller tänkt ge mig in i tråden men orkade inte se alla som skrev fritt från fantasin.
Citera
2025-03-10, 15:45
Medlem
JoeDoughs avatar
Inte nog med det...

Om du är liten och svag och inte rår på besten som ockuperar ditt vardagsrum kan du påkalla hjälp från någon på gatan utanför. Denne kan då ÖVERTA ditt nödvärn och använda det våld som inte är uppenbart oförsvarligt för att avlägsna vederbörande. D.v.s. samma övertagna nödvärn som en tillkallad polispatrull skulle använda.
Citera
2025-03-10, 15:46
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Stämmer.

Du får endast slå om alla dina vägar att kunna fly är blockerade. Kan man öppna ett fönster och hoppa ut så skall man göra det. Det är endast sista alternativet kvar där man är inträngd i ett hörn och galningen skall sticka kniven i dig som du får slå personen.

Att börja slåss med en person som vägrar lämna bostaden kommer inte fungera. Det är polisen så fall eller om man är stark så man kan själv eller granne kan bära ut personen.

Att använda fysiskt våld tror många är okej bara de säger det var självförsvar. Men så ser det inte ut i rätten.
Du har fel.
Citera
2025-03-10, 15:51
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
Så det finns ett kryphål? Även om man säger att han inte var hotfull, men han vägrade lämna hemmet fast man sa flertalet gånger att festen var slut.
Troligt att han blev aggressiv och började veva efter att du förklarade festen över, varpå du så klart tvingades agera i nödvärn mot den aggressive inkräktare.
Citera
2025-03-10, 15:52
Medlem
Blixtbakut-WTns avatar
Hemfridsbrott har fängelse i straffskalan, det ändrades för inte så länge sedan. Så nu för tiden kan du slänga ut folk som vägrar lämna din lägenhet, med försvarbart våld då förstås.
Citera
2025-03-10, 15:52
Medlem
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Du har fel.

Skall vi slå vad?

Jag fick själv frågan från fröken Åklagare när hon ville få mig fälld för misshandel. "varför jag inte kunde ta mig ifrån platsen" och" varför det enda alternativet var att använda våld."

Ja jag blev som sagt friad. Bra advokat men dessutom påläst om vad man får och inte får göra.

Något du med kunde lärt dig om du jobbat i säkerhetsbranschen och haft med mysiga människor att göra varje dag.
Men prova du slåss så ser vi vad som de säger när du står framför skranket.
Citera
2025-03-10, 15:54
Medlem
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Jag har alltid hört att man får avhysa/avvisa en person med det som krävs för att få ut dom ur sin bostad. Oftast leder knuffningar och dragande i kläder till våldsamt motstånd och får du då en medveten smäll så kan du börja hävda nödvärn. Dock kan du inte slå dom mer än nödvändigt för att värja dig från fara, vilket inte nödvändigtvis innebär att dom lämnat bostaden. Då får du börja om med att mota ut dom igen. Sen så får dom rätt till nödvärn om du verkligen går loss och blir en fara för dom istället.

Det är ett jävla kladd helt enkelt.

Du har rätt.
Man får avvisa dem från platsen precis som du beskriver det. Men börja med fråga personen om han vill gå och han säger nej och du sparkar han i ansiktet. Det blir svårt klara dig ifrån en misshandelsdom där.
Citera
2025-03-10, 15:55
Medlem
Citat:
Stämmer.

Citat:
Hittade en till dom. En man som knuffade och slog en kvinna flera gånger för att hindra henne från att komma in i sin lägenhet. Frikänd i både TR och HR.

https://lagen.nu/dom/rh/1999:129
Citera
2025-03-10, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Troligt att han blev aggressiv och började veva efter att du förklarade festen över, varpå du så klart tvingades agera i nödvärn mot den aggressive inkräktare.

Där är nog enda chansen att klara sej. Nödvärn. Festdeltagaren fick en snetändning och
försökte ta strypgrepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in