2025-03-10, 10:02
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
In med alla på som har högre alkoholmarkörer än lägsta möjliga PEthgränsvärde på stillot bara! Och förvägra dem alla rättigheter, typ körkort, bostad, bankkonto ochatt få vara myndig och själständig.

Äntligen börjar George Orwells framtidsprofetior träda i kraft i Sverige, där provtagningar och angiverier från vårdcentraler och banker (kundkännedomsdirektivet) får blomma ut i sin fulla skönhet.

Nu närmar vi oss den forna DDR-staten med stormsteg. Ordning och reda, diciplin och kontroll. Härligt!

Jepp och allt detta godkänt av vår liberala högerregering. Man skulle kunna tro att det är VPK som styr landet.
2025-03-10, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Transportstyrelsen kan ta ditt körkort om du anses vara "opålitlig i nykterhetshänseende".
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/forlorat-korkort/aterkallat-korkort/

"Om polisen omhändertagit dig för berusning vid ett antal tillfällen eller det finns andra uppgifter om bruk av narkotika och/eller alkohol eller andra berusningsmedel, kan vi återkalla ditt körkort om vi bedömer att du är opålitlig i nykterhetshänseende. "

Vanligaste är att körkortet ryker i samband med att man blivit omhändertagen flera gånger på kort tid för berusning, men man kan även anses vara opålitlig i nykterhetshänseende om de får information från vården att du dricker för mycket.

Överviktiga har dålig kontroll över vad de stoppar in i kroppen. Definitivt opålitliga i nykterhetshänseende att inte kunna hejda sig från att matknarka. Körkortet bör definitivt ryka.
2025-03-10, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifestealer
Så är det.

Kollade igenom mina senaste blodprov på 1177. Kollar varje år pga högt blodtryck. Inte en enda gång har de kollar pETH, inte ens nu senast när jag hamnade på akuten PÅ GRUND AV FYLLA.

Inte alls en del av standardproven med andra ord.
Senast redigerad av macccan87 2025-03-10 kl. 10:28.
2025-03-10, 10:33
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macccan87
Kollade igenom mina senaste blodprov på 1177. Kollar varje år pga högt blodtryck. Inte en enda gång har de kollar pETH, inte ens nu senast när jag hamnade på akuten PÅ GRUND AV FYLLA.

Inte alls en del av standardproven med andra ord.

För att läkarna inte vill agera moralpolis åt transportstyrelsen, eftersom de är dumma i huvudet vad gäller deras riktlinjer för missbruk.
Snacka om att överdriva vad gäller missbruk. Iså fall är 4 miljoner svenskar alkoholister.

Men en del läkare är just moralpoliser.
2025-03-10, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Hur faan ska dom kunna kolla hur mycket man dricker.
SKa dom få info hur mycket man handlar på systemet ???

Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Menar du att läkare undersöker patienterna i smyg och därefter rapporterar till myndigheterna?

När du söker läkare för tex högt blodtryck.
De gör blodprov.
Det syns i blodprovet hur mycket alkohol du konsumerar.
Läkare skickar vidare till Transportstyrelsen.
Ditt körkort dras in.
2025-03-10, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
In med alla på som har högre alkoholmarkörer än lägsta möjliga PEthgränsvärde på stillot bara! Och förvägra dem alla rättigheter, typ körkort, bostad, bankkonto ochatt få vara myndig och själständig.

Äntligen börjar George Orwells framtidsprofetior träda i kraft i Sverige, där provtagningar och angiverier från vårdcentraler och banker (kundkännedomsdirektivet) får blomma ut i sin fulla skönhet.

Nu närmar vi oss den forna DDR-staten med stormsteg. Ordning och reda, diciplin och kontroll. Härligt!

Det allra fulaste är väl att det i någon grad görs utan medgivande och utanför lämpligt sammanhang.

I en sund värld tillhör patientuppgifter patienten, och läkaren skyddar patientens integritet. Annars får vi ett gigantiskt förtroendeproblem som kommer göra så att människor får ett retaliativt beteende.

Men visst, ha stenhårda regler för körkortsinnehav i Sverige och kräv isåfall test av biomarkörer och reaktionstider och syn vid förnyelse av körkort + ett kortare förenklat teoriprov, samt förkorta giltighetstiden till fem eller t.o.m. tre år. Då är man iallafall ärlig med vad som krävs.

Något säger mig att spökskrivningarna och spökanställningarna i Rumänien för att ta ett "perms conducere" commer att öka markant då, dock. Enda svenska myndigheter kan göra om någon begår ett trafikbrott med ett annat EU-körkort är att skicka kortet till utfärdandelandet ihop med en lapp om vad verebörande ska ha ställt till med i Sverige, så får de dra beslut där.

Därför brukar jag rekommendera mina EU-vänner att aldrig konvertera sina EU-körkort till svenska - den mycket högre risken för indragning är inte värt det. Bättre att ta kortsemester till värmen och förnya.
2025-03-10, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van.Goat
Alkohol är skit och folk borde dricka mindre än vad de gör I der här pisslandet. Men tillgångasättet på detta är rätt sjukt egentligen.

Nu bryr jag mig inte alls om skiten då jag inte har körkort. Sen dricker jag max en gång varannan vecka, om ens det.

Kan du se till andra än bara dig själv?

Så jävla egofixerad generation.
2025-03-10, 10:53
Medlem
machiavelliniccolos avatar
Otroligt korkat av trafik verket att införa detta. Varför är dem ute efter att sätta dit hårt arbetande svenskar
2025-03-10, 10:59
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
För att läkarna inte vill agera moralpolis åt transportstyrelsen, eftersom de är dumma i huvudet vad gäller deras riktlinjer för missbruk.
Snacka om att överdriva vad gäller missbruk. Iså fall är 4 miljoner svenskar alkoholister.

Men en del läkare är just moralpoliser.

Tycker fortfarande allt är luddigt.

Vissa i tråden påstår att PEth tas utan patientens vetskap i samband med blodprov för andra levervärden (P-ALAT, P-ASAT etc.). Jag lämnar sånt ofta, inte för att jag är alkoholiserad utan för att psykiatrin - min primära vårdkontakt - med start för sedan ~5 år eller något blivit bra glada i att skicka ut dessa beställningar före återbesök.

Kanske att, om de nu gör det, flest 'ohederliga' rutiner förekommer inom främst psykiatrin i och med att många med mental ohälsa har lätt för att ta till flaskan eller suga i sig andra preparat för att coopa i sitt lidande.
2025-03-10, 11:04
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Tycker fortfarande allt är luddigt.

Vissa i tråden påstår att PEth tas utan patientens vetskap i samband med blodprov för andra levervärden (P-ALAT, P-ASAT etc.). Jag lämnar sånt ofta, inte för att jag är alkoholiserad utan för att psykiatrin - min primära vårdkontakt - med start för sedan ~5 år eller något blivit bra glada i att skicka ut dessa beställningar före återbesök.

Kanske att, om de nu gör det, flest 'ohederliga' rutiner förekommer inom främst psykiatrin i och med att många med mental ohälsa har lätt för att ta till flaskan eller suga i sig andra preparat för att coopa i sitt lidande.

Oftast är peth tester relaterat starkt om du söker vård för högt blodtryck, medicinering för hjärtat, blodtryck, psyklist ohälsa.

Söker du vård för ont i axeln gör man inget peth test.

Men nu vill transportstyrelsen att samtliga som söker vård ska peth testas. I alla fall om Borlänge avdelningen får bestämma.

Läkare ska säga till om peth test, men de kan lika gärna skicka brev i efterhand har man ju läst här inne.
2025-03-10, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Allvarligt hur/när dricker ni? Är det depressionen över livet som gör att ni knäpper några bärs eller häller upp ett glas vin flera dagar i veckan? Helt sjukt för fan.

Alkohol är väl inte direkt bra, moraliserande över detta åsido skulle en majoritet av körkortsinnehavarna i Spanien/Italien se sina körkort ryka med dessa regler så det är nog isåfall bra om vi går ur EUs "körkortsunion" om möjligt. 0.3 umol/ml motsvarar inte mycket mer än ett normalt glas vin om dagen för en 80 kg vuxen man vid god hälsa.
2025-03-10, 11:19
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Alkohol är väl inte direkt bra, moraliserande över detta åsido skulle en majoritet av körkortsinnehavarna i Spanien/Italien se sina körkort ryka med dessa regler så det är nog isåfall bra om vi går ur EUs "körkortsunion" om möjligt. 0.3 umol/ml motsvarar inte mycket mer än ett normalt glas vin om dagen för en 80 kg vuxen man vid god hälsa.

I botten handlar det om att staten inte har ett jävla skit att göra med hur mycket vin och öl nyktra bilförare petar i sig. Nästa steg blir 'social kredit' på bolaget eller nått annat oskönt som man önskar kopiera från det kinesiska kommunistpartiet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in