2025-03-09, 10:11
Medlem
Kan detta verkligen stämma, låter som en skröna eller så saknas det information. Journalister som vill ha klicks och spridning. Det är inte olagligt att dricka för mycket.....

Så länge du inte kör bil onykter så kan väl staten inte straffa dig med böter eller indraget körkort. Du kan ju låta bilen stå 3 månader och bara ta lokaltrafik och taxi.
Borde vara lätt att överklaga i högre instanser.
2025-03-09, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UpTop
Ni, eller de flesta, kanske inte du, vill ju ge bort all info
och inblick om vad ni köper, när, var, osv med konstanta kortbetalningar.

Det är vad man bidrar till om man handlar med kort hela tiden.

På det kommer troligen förr eller senare credit scores I andra former med. Begränsade antal varor folk får köpa i olika situationer. Folks tillgångar frysta ifall de stödjer fel protester har ju redan skett i minst ett västland. Automatiska bötesbeloppsdragningar för ickebrott som att gå mot rött eller ha utryckt något dumt på annat håll. Kanske snart ifall du varit för påverkad på stan och fastnat vinglandes fram på ai-kamera, och sådant här, som att du inte får ha körkort bil om du köpt öl för ofta en tid.

Det vore vettigare att ha alkolås på bilar men kanske mer underhållande med att utrycka kontroll genom lagar och regler kanske?

Givetvis ska man endast köra bil med skärpta sinnen - nyktert, pigg, ingen alkohol.

Men antingen handlar man med kontanter eller så ger man på sikt iväg sån här kontroll och mer därtill.
Fler får göra som jag handla i Tyskland sen 20 år tillbaka.
2025-03-09, 10:15
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Har ni ingen företagshälsovård med hälsokontroller där du arbetar?

/AI

Inte mig du frågar, men jag har ju gått på företagsvårdens hälsokontroller och de har aldrig någonsin lämnat blodprov. Eller jo....ett sådant där pyttestick i fingret har jag lämnat då de kollade syrehalten (tror jag det var) men ett reguljärt blodprov med kanyl och blodanalys har aldrig skett.
2025-03-09, 10:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bridge
Kan detta verkligen stämma, låter som en skröna eller så saknas det information. Journalister som vill ha klicks och spridning. Det är inte olagligt att dricka för mycket.....

Så länge du inte kör bil onykter så kan väl staten inte straffa dig med böter eller indraget körkort. Du kan ju låta bilen stå 3 månader och bara ta lokaltrafik och taxi.

Transportstyrelsen kan ta ditt körkort om du anses vara "opålitlig i nykterhetshänseende".
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/forlorat-korkort/aterkallat-korkort/

"Om polisen omhändertagit dig för berusning vid ett antal tillfällen eller det finns andra uppgifter om bruk av narkotika och/eller alkohol eller andra berusningsmedel, kan vi återkalla ditt körkort om vi bedömer att du är opålitlig i nykterhetshänseende. "

Vanligaste är att körkortet ryker i samband med att man blivit omhändertagen flera gånger på kort tid för berusning, men man kan även anses vara opålitlig i nykterhetshänseende om de får information från vården att du dricker för mycket.
2025-03-09, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Nej, beslut du får om spärrtid har inte gått via rättssystemet, varav du inte heller behöver delta mer än skicka in din åsikt vid överklagandet i första läge, som mitt fall, 3 månader skicka man ut, jag skicka in jag överklaga och på vilka grunder, spärrtiden sänktes till 1 månad, minus dessa tre dagar du får köra utan körkort, dvs total blev jag blev med körkort i 27 dagar.

Finns inga domare bakom dessa beslut, enbart personer hos polisen.

Du snurrar.
Polisen har inget med det att göra efter de har omgändertagit körkortet och skickat det till Transportstyrelsen. Vilket görs några timmar efter brottet/anledningen till omhändertagandet. Där slutar polisens roll gällande körkort och behörigheter.
Där tar sedan Transportstyrelsen vid som utser spärrtid, om spärrtiden överklagad så därefter Förvaltningsrätten.
2025-03-09, 10:27
Medlem
fermions avatar
Under tiden ( 2012 - 2022 ) visar statistiken att det är 23%+5% av inblandade förare i dödsolyckor som är påverkade av narkotika eller narkotika och alkohol. 11% är påverkade av enbart alkohol. Av dessa utgör en stor del mopedolyckor ( hittar ej siffra)
Hur kan en kampanj för folknykterhet genom att ta körkortet hos vanligt folk som *kanske* dricker mer än vad som är bra för hälsan påverka detta? Transportstyrelsen är långt utanför sin rimliga befogenhet.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/468fb66b527d43f0b95be2a117f0a578/alkohol-narkotika-dodliga-olyckor-trafiken.pdf
Senast redigerad av fermion 2025-03-09 kl. 10:30.
2025-03-09, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
159 miljarder är väl starkt indikativt på att det dricks för mycket alkohol, framförallt när det är bevisat inte bara ohälsosamt men starkt vanebildande och gentemot kroppens organ, direkt giftigt.

Kör själv bil och dricker ett glas då och då.

Har förståelse för folk som gärna dricker mer och ofta, men samtidigt att det faktiskt kolliderar med körkort, köra bil, trafik etc.

Ett filosofiskt dilemma om vad som är rätt vs fel

Alkohol är fel! Det är vanebildande och giftigt för kroppen med enbart negativa följder, sociala som medicinska

Jag lägger mig inte i moralen. Människan har alltid berusat sig med olika medel.

Jag bara konstaterar att du förmodligen inte betalar, vilket du beklagade... seså, har ni inte gudstjänst idag?
2025-03-09, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives2
Du snurrar.
Polisen har inget med det att göra efter de har omgändertagit körkortet och skickat det till Transportstyrelsen. Vilket görs några timmar efter brottet/anledningen till omhändertagandet. Där slutar polisens roll gällande körkort och behörigheter.
Där tar sedan Transportstyrelsen vid som utser spärrtid, om spärrtiden överklagad så därefter Förvaltningsrätten.

Polisens uppgifter väger dock tungt.
2025-03-09, 10:53
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdrattan
Någon skrev att piloters fackförbund hade avtalat att det inte får göras på piloter.
Det ante mig. Men är det någonstans det borde användas så är det väl bland dem.

Läste för övrigt nedanstående debattartikel skriven av en irriterad centerpartist som tycker att det är hål i huvudet att dra in körkort p.g.a. PEth-prov, kallar det en rättsskandal och kräver att infrastrukturministern agerar.
https://www.expressen.se/debatt/debatt-myndigheten-kallar--vanligt-folk-for-alkisar/
2025-03-09, 10:56
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bridge

Jag kan garantera att det stämmer och det har tillämpats sedan ett flertal år dock inte 1½ flaska vin i veckan utan snarare om dan.
2025-03-09, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives2
Du snurrar.
Du har uppenbart aldrig skickat in din synpunkt eller gått upp i rätten ang spärrtid för körkort.

Första jag gick upp med var att jag körde vid övergångsställe, i rätten sitter den polisman som stoppa dig o lagt sin åsikt om händelsen, där jag vann i rätten via samförstånd att gående vinka jag skulle köra, men polisman hade sin personliga åsikt att det ska inte utgöra någon skillnad att gående vinkar att någon får köra, domare berätta polisman hade fel o jag fick behålla körkortet.

Andra gången handla om just fortkörning, polisman ger sin åsikt ang händelsen, man får sedan yttra sig hur man själv uppfatta händelsen, man får även ge sitt yttrande varför man ska få behålla eller korta ner spärrtiden, transportstyrelsen, hör då av sig till polisen och rekvirera handlingar/händelse. har du uppgett giltiga skäl kortas spärrtiden utan rättegång, eller som i första exemplet med övergångsstället där rättade domare till i rätten, men mycket bygger på polismannens egna personliga uppfattning, som domare tydligt berätta till polismannen vid rättegången, att han hade fel.
2025-03-09, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Polisens uppgifter väger dock tungt.

Ja för uppgifterna baseras på godkända böter.
Alternativt rättsliga domar(grövre trafikbrott alternativt förnekanden av böter)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in