Citat:
Ursprungligen postat av
jonkebonke
In med alla på som har högre alkoholmarkörer än lägsta möjliga PEthgränsvärde på stillot bara! Och förvägra dem alla rättigheter, typ körkort, bostad, bankkonto ochatt få vara myndig och själständig.
Äntligen börjar George Orwells framtidsprofetior träda i kraft i Sverige, där provtagningar och angiverier från vårdcentraler och banker (kundkännedomsdirektivet) får blomma ut i sin fulla skönhet.
Nu närmar vi oss den forna DDR-staten med stormsteg. Ordning och reda, diciplin och kontroll. Härligt!
Det allra fulaste är väl att det i någon grad görs
utan medgivande och utanför lämpligt sammanhang.
I en sund värld tillhör patientuppgifter patienten, och läkaren skyddar patientens integritet. Annars får vi ett gigantiskt förtroendeproblem som kommer göra så att människor får ett retaliativt beteende.
Men visst, ha stenhårda regler för körkortsinnehav i Sverige och kräv isåfall test av biomarkörer och reaktionstider och syn vid förnyelse av körkort + ett kortare förenklat teoriprov, samt förkorta giltighetstiden till fem eller t.o.m. tre år. Då är man iallafall ärlig med vad som krävs.
Något säger mig att spökskrivningarna och spökanställningarna i Rumänien för att ta ett "perms conducere" commer att öka markant då, dock. Enda svenska myndigheter kan göra om någon begår ett trafikbrott med ett annat EU-körkort är att skicka kortet till utfärdandelandet ihop med en lapp om vad verebörande ska ha ställt till med i Sverige, så får de dra beslut där.
Därför brukar jag rekommendera mina EU-vänner att aldrig konvertera sina EU-körkort till svenska - den mycket högre risken för indragning är inte värt det. Bättre att ta kortsemester till värmen och förnya.