Citat:
Ursprungligen postat av
csvens
Storheten hastighet bestäms utifrån denna formel: v=s/t
Vid mätningen som gjordes med NF, kom man fram till att sträckan han gick var ca 140-145 m enligt Google Maps (jag uppskattar den därför till 142m). Exakt var han satt ner foten går inte att fastslå. Men "good enough" tycker jag om man ska förlita sig på Google Maps. Kanske finns någon som uppmätt den och har en bättre siffra?
Tiden dokumenterades till 95s.
Då har vi räknat fram v (medelhastigheten) i mätningen, dvs ca 1,49 m/s. Den är inte på minsta sätt orimlig. En riktigt vass konstant att använda i beräkningar i mitt tycke.
För varje sekund kom han alltså 1,49 meter längre norrut under mätningen.
Alltså kan vi säga att sträckan är en funktion av tiden, dvs s = 1,49*t gällde under mätningskvällen.
Efter 52s kom han således 1,49*52 = 77,48m
Om vi vänder på formeln för att beräkna tid, dvs t=s/1,49, så gick han alltså sträckan 70m på 70/1,49 vilket är strax under 47s.
Om NF höll samma hastighet på mordnatten, så gick han från mordplatsen till mötet på 47s således.
Precis som du, så tycker jag att hans uppmätta hastighet trumfar ut Trafikverkets norm, vilket jag försökt att säga hela tiden. Många gillar att skruva på den. Jag tycker inte man ska göra det. Den är trots allt uppmätt utifrån hans uppskattade hastighet (Fauzzi får i egen takt gå...).
Tack för dina kommentarer. Vittnet Nicola Fauzzi mötte paret Palme 10 meter norr om Skandias entré (70 meter norr om mordplatsen). Ett noggrannare värde är 72 meter norr om mordplatsen. Då är gånghastigheten 4,98 km/h. Skillnaden (jämfört med Trafikverkets norm) är bara 0,02 km/h.
"De 43 sekunderna" finns inte. Förklarat och utrett i tråden.
Här och tidigare även
här.
Jag skrev
tidsförloppet för en månad sedan.
Låt oss först konstatera att Anders Björkmans kamrater Åsa, Klas och Niklas inte kan ha varit söder om Nicola Fauzzi när skotten kom.
Varför? Två skäl.
Första skälet: Då hade Björkmans kamrater hört skotten bättre än Fauzzi. Björkmans kamrater hörde inte skotten.
Andra skälet: Då hade Fauzzi sett Björkmans kamrater när Fauzzi vände sig om efter skotten. Fauzzi såg inte Björkmans kamrater när Fauzzi vände sig om. Fauzzi såg ingen mellan mordplatsen och platsen där han själv befann sig.
Låt oss sedan konstatera att de 43 sekunderna måste ha använts (vad nu paret Palme skulle använda dem till annat än skyltfönster)
efter paret Palmes möte med Fauzzi. Vad fanns mellan butiken Sari 115 meter norr om mordplatsen (där paret Palme stannade i
"högst 10 sekunder") och platsen där paret Palme mötte Fauzzi (10 meter norr om Skandias entré)? Där fanns Pianofyndet och Svensk Hemslöjd (Fauzzi såg att paret Palme inte stannade vid butiken La Carterie söder om Svensk Hemslöjd). Paret Palme kan inte ha stannat vid Pianofyndet eller Svensk Hemslöjd. Om vi inte uppfinner vittnesuppgifter som inte finns. Paret Palme stannade inte mellan Sari och mordplatsen.
"De stannade inte på Sveavägen och tittade i fler skyltfönster, utan gick framåt i promenadtakt" (T116-D).
Om de 43 sekunderna användes
efter paret Palmes möte med Fauzzi måste mötet med Fauzzi ha ägt rum 43 sekunder tidigare (95 sekunder före skotten). Inte 52 sekunder före skotten (23.20.38). Utan 43 sekunder tidigare (23.19.55). Då måste Fauzzi ha mött paret Palme 23.19.55 (10 meter norr om Skandias entré).
Då måste Fauzzi ha passerat bankomaten 23.19.19 (att gå 50 meter från bankomaten till platsen där han mötte paret Palme tar 36 sekunder enligt Trafikverkets norm). Björkmans kamrater måste ha lämnat bankomaten innan Fauzzi passerade den. Annars hade de varit bakom Fauzzi. Av nyss nämnda skäl kan de inte ha varit bakom Fauzzi. Kan Björkmans kamrater ha lämnat bankomaten före 23.19.19? Svaret är
nej. Även om skotten kom i samma ögonblick som Inges flickvän Helena fick pengarna (23.18.56 bankomattid) kan inte Björkmans kamrater ha lämnat bankomaten tidigare än 23.19.23 (14 sekunder tidigare än i
tidsförloppet). Fyra sekunder försent.
"De 43 sekunderna" och "mötesscenariot" finns inte.
Att bankomatklockorna var synkade visar inte bara att Inge Mårelius kunde se gärningsmannen i mer än tre minuter.
Det visar även att "de 43 sekunderna" och "mötesscenariot" inte finns.
Bortsett från alla skäl som redovisas
här och tidigare även
här. Om paret Palme hade haft 43 extra sekunder att använda efter mötet med Fauzzi 10 meter norr om Skandias entré hade Fauzzi hamnat före Björkmans kamrater. Vilket är omöjligt.
Lisbeth Palme ljög inte om mordet på hennes man. Vilket inga kriminalpoliser trodde. Tanken att Lisbeth skulle försöka ljuga är orimlig. Hon visste inte vad vittnena såg.