2025-03-09, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
På ett sätt är kanske det det mest naturliga i världen. En sorts hårdkodat beteende som gör att arten inte dör ut. Man borde nästan ställa sig motsatt fråga kring vad det är som för att vissa människor helt väljer att dö ut. Men föräldrar som tjatar kan vara ett empatiproblem. Med dessa räntor och inflation är det svårt att få ihop allt.

Nästan inga gener är egentligen nödvändiga att de lever kvar för mänsklighetens skull. Visst man vill väl inte att mänskligheten dör ut men just DINA gener spelar ingen roll
Citera
2025-03-09, 13:23
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag har två vackra, intelligenta döttrar i nedre tonåren.

Jag har redan nu börjat så fröet i dem att jag mer än gärna vill ha barnbarn.

Frun babblar om att tjejerna ska mönstra och göra värnplikt, för självklart ska de göra sin plikt för Sverige tycker hon, min linje är klar: tjejer kan visst göra nytta inom det militära försvaret, men deras livmödrar utgör en begränsande flaskhals för nationens fortlevnad.

Jag har till och med sagt rakt ut att om de skulle råka bli tonårsgravida tycker jag de ska behålla barnet, jag kan tan hand om barnet medan de studerar och har en för tiden normal förlängd barndom upp till 30 års ålder.
Citera
2025-03-09, 13:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting

Frun babblar om att tjejerna ska mönstra och göra värnplikt, för självklart ska de göra sin plikt för Sverige tycker hon, min linje är klar: tjejer kan visst göra nytta inom det militära försvaret, men deras livmödrar utgör en begränsande flaskhals för nationens fortlevnad.

Jag har till och med sagt rakt ut att om de skulle råka bli tonårsgravida tycker jag de ska behålla barnet, jag kan tan hand om barnet medan de studerar och har en för tiden normal förlängd barndom upp till 30 års ålder.

Du är ju bra egoistisk som pratar om barnbarn med dina två döttrar i nedre tonåren. Låt dom få vara tonåringar! Dom är inte ens 18 år.
Citera
2025-03-09, 13:50
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
På vilket sätt är det "en naturlig önskan"? Du har ju gjort din del genom att reproducera dig. Önskan om barnbarn är som jag ser det mest en sociala konstruktion sprungen ur önska att maximera oss själva genom "strategi spel" exempelvis makt genom fullbordat äktenskap mellan min unge och granngården unge så jag får tillgång till granngården sandtäckt och vattentäkt

Ens egna barn blir ju inte riktigt vuxna innan de skaffar egna barn. Inte själsligt i alla fall. Man vill ju att ens son skall bli en vuxen man som tar anvar över världen och nästa generation, och kanske har nån som kan ta hand om honom när han blir gammal och man själv inte finns längre.
Citera
2025-03-09, 13:56
Medlem
Tjockipluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Självklart inte. Men kan väl förstå att det kan vara mysigt att låna barnbarnen ibland medan man är i livet, att "återuppleva" något man haft förut, men att glädjas med sina barn åt friheten att inte ha barn, kan ju vara lika stort.

Jo, där har du en poäng.
Citera
2025-03-09, 13:56
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husmusen7
Du är ju bra egoistisk som pratar om barnbarn med dina två döttrar i nedre tonåren. Låt dom få vara tonåringar! Dom är inte ens 18 år.

Det är väl inget egoistiskt Inatt förbereda barn på vad vuxenliv innebär? Skall man stoppa dem ifall de leker mamma pappa barn på dagis och försöka styra in dem på att läsa Bamse i stället så de får vara barn? Jag pratar med min tonårsson om fördelarna med att ta lastbilskort när man en gång tar körkort för att det är bra att ha.
Citera
2025-03-09, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Har hört om det tidigare, föräldrar som hetsar och tjatar hål i huvudet på bekanta om barnbarn. Nu på morgonen såg jag även en artikel i SvD på ämnet.
Har själv inte barn då bög och frågan har där med aldrig kommit upp mellan mig och mina föräldrar. Men hur tänker egentligen hetrod föräldrar och hur kan de bete sig så här? Bara exemplet i artikeln där föräldrarna "stulit" vissa av sina barns tillhörigheter för att spara i en barnbarns låda

I min familj är standard att man håller sig borta när det städas och görs om hemma hos föräldrarna för att slippa få med sig flyttlådor med gamla saker.

Ni som är äldre hur tänker ni kring att få barnbar? Är ni laid back eller mer som Prins Carl Philip som apparently "kött, kött mer kött"

Ni som är yngre hur tänker ni kring föräldrars krav om barnbarn? Hur talar ni dem och vad känner ni in för att enbart betraktas som produktionsmedel för "livets efterrätt"

Diskussionen om att skaffa eller inte skaffa barn spar vi till snnan tråd, här fokuserar vi enbart på hur föräldrar som kräver barnbarn är funtade.

Länk till artikel
https://www.svd.se/a/JbwPlP/barnafodande-i-sverige-minskar-manga-svenskar-far-aldrig-barnbarn

Det är väl inte en press att saker från barndomen som betyder mer än annat sparas så de kan användas av kommande barn.

Det är nog mer människan i sin rätta miljö, både att vilja föra familjen vidare och att spara för att det ska gå så bra som möjligt.

Ha överseende, det saknas så fruktansvärt mycket i dag. Det ska vara ok om min mamma gärna vill ha barnbarn, det måste hon får lov att uttrycka. Det är så klart helt ok om jag inte vill det också. Men alla ömma jävlar som inte tål att höra andras meningar som de inte håller med om finns det många av, så byt gärna inställning så har vi en mindre.
Citera
2025-03-09, 14:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Jättebra att prata med sina döttrar om att de inte behöver göra abort, utan att man kan hjälpa dem med att ta hand om barnet i stället! Så går de inte iväg och gör aborten i panik. Det behöver som sagt födas fler vita, svenska, ariska och europeiska barn, annars drunknar vi i floden av negrer och araber som fortsätter sin fortplantning okontrollerat som de alltid gjort.
Citera
2025-03-09, 14:14
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husmusen7

Nu är det inte så att jag sätter mig vid köksbordet med läsglasögon på nästippen, uppkavlade skjortärmar och med myndig fadersstämma proklamerar att villkoren för att de ska få AM-kort, snöskoter och B-dito, samt ekonomiskt understöd under studierna är att de ger mig barnbarn innan 25 års ålder, annars blir de återbetalningsskyldiga.

Det är snarare så att jag i försiktiga ordalag förklarat min syn på saken när ämnet kommit på tal. I vår familj pratar vi med barnen som om de vore vuxna, fast med mindre erfarenhet.
Citera
2025-03-09, 14:15
Medlem
Citat:

Vad är det för feministfru du har som försöker pracka på dina stackars döttrar att mönstra?
Citera
2025-03-09, 14:59
Medlem
Bögar kan också få barn.
Citera
2025-03-09, 15:18
Medlem
Jag har noterat att det finns vissa, kanske oftast kvinnor, som helt enkelt är besatta av bebisjargong och inte tål att deras barn växer upp. Ett barnbarn blir då ett sätt att få tillbaka tiden med en docka, man får gå i leksaksaffärer och mata med bullar och prata som en 3-åring…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in