Citat:
Ursprungligen postat av
Venator
Jag vet inte om jag hänger upp mig på detaljer här, men det finns en detalj jag gärna vill få kommenterad, då den är aktuell emellanåt.
Det är förbjudet att posta uppenbart känsliga uppgifter om att någon utsatts för ett allvarligt brott, om spridningen var ägnad att medföra kännbar skada för den drabbade.
Jag tolkar det fetade som att det ska finnas en avsikt att skada för att vara regelbrott, men skadan är förstås densamma om uppgiften postas utifrån tanklöshet. Är det inte ett brott mot 1.12 att avslöja namnet på exempelvis ett våldtäktsoffer oavsett varför det görs? Vad är tanken bakom formuleringen?
Någon moderator får gärna fylla på, men kan tänka mig att det är en hårfin avvägning mot
Kod:
0.09. Falsk ryktesspridning
Att sprida påhittade uppgifter om personer, företag eller organisationer med uppsåt att utsätta dessa för andras missaktning, eller att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda, är förbjudet.
samt
Kod:
0.10. Personuppgifter
Var försiktig med personuppgifter. Gör en balanserad avvägning där den enskildes intresse av en fredad privat sfär vägs mot grundläggande rättigheter som informations- och yttrandefrihet.