2015-08-24, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
1.12. Skyddade personuppgifter

Det är förbjudet att efterfråga eller sprida uppgifter om personer med skyddade personuppgifter, om dessa uppgifter kan användas för att skada vederbörande.

Förtydligande:

Denna regel är till för att undvika spridning av känsliga uppgifter om personer som är utsatta för allvarliga och konkreta hot. Exempel är uppgifter om boende- eller vistelseort. Ett undantag är om uppgifterna är allmänt kända, eller om det rör sig om uppgifter som personen själv spridit.

Det fetade kan nog förtydligas ytterligare hur det ska definieras. Det kan ju innebära allt från att personen själv postat uppgifterna på Flashback och uppmanat spridning av dessa till att personen inte varit maximalt varsam och någon uppgift oavsiktligt råkat hamna på något mörkt hörn av internet. I inget av fallen skulle det ju heller med säkerhet gå att säga att personen själv spred uppgifterna.
Citera
2015-08-24, 06:31
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det finns inget i regeln som hindrar dig från att diskutera det som är "allmänt känt" - dvs har media skrivit ut var han befinner sig så kan du diskutera det..

Edit:
För tydlighetens skull ...

Skriver riksmedia X är i Borås .. då kan du diskutera utifrån Borås .. men inte ange att du vet exakt var .. t ex Tingsgatan 37 .. Utan då är Borås den "allmänt kända" uppgiften ..

Är det verkligen så svårt att förstå?

Det stämmer. Din tolkning är helt korrekt . Det som är "allmänt känt" kan man diskutera utan problem.

admin
Citera
2015-08-24, 07:34
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Om det är en tråd eller ett inlägg som handlar om en person (typ halvkändis eller liknande) och en fråga i stil med "undrar vad hen gör nu" eller "vet nån vad NN sysslar med nu för tiden?" dyker upp, förväntas jag då först ta reda på om personen har skyddade personuppgifter eller ej innan jag skriver "jag såg NN tjacka ficka på pressbyrån i tisdags, såg välbevarad ut"?
Citera
2015-08-24, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Om det är en tråd eller ett inlägg som handlar om en person (typ halvkändis eller liknande) och en fråga i stil med "undrar vad hen gör nu" eller "vet nån vad NN sysslar med nu för tiden?" dyker upp, förväntas jag då först ta reda på om personen har skyddade personuppgifter eller ej innan jag skriver "jag såg NN tjacka ficka på pressbyrån i tisdags, såg välbevarad ut"?
Eftersom pressbyrån finns på fler än en ort så lär det vara OK :-)

Dock är det en intressant fråga och man bör nog kolla på exempelvis eniro eller hitta först, finns de där det vara ok.
Citera
2016-07-28, 14:36
Medlem
Är allmänt känt detsamma som beskrivet i media?
Citera
2016-08-11, 17:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det här vill jag ha svar på av moderator. På förekommen anledning.
Citera
2016-10-10, 12:07
Bannlyst
Citat:
Forumet har idag fått en ny regel gällande hanteringen av skyddade personuppgifter. Det har även tidigare varit förbjudet att posta dessa uppgifter, men innan var det inte reglerat i reglerna.

--

1.12. Skyddade personuppgifter

Det är förbjudet att efterfråga eller sprida uppgifter om personer med skyddade personuppgifter, om dessa uppgifter kan användas för att skada vederbörande.

Förtydligande:

Denna regel är till för att undvika spridning av känsliga uppgifter om personer som är utsatta för allvarliga och konkreta hot. Exempel är uppgifter om boende- eller vistelseort. Ett undantag är om uppgifterna är allmänt kända, eller om det rör sig om uppgifter som personen själv spridit.

---

admin
Jag är ledsen men jag tror inte ett dugg på detta. Reglerna är som ett töjt gummiband, man töjer det i ord så att man slipper radera något som inte har med att skada Flashback att göra.
Citera
2016-10-10, 12:10
Bannlyst
Citat:
Det stämmer. Din tolkning är helt korrekt . Det som är "allmänt känt" kan man diskutera utan problem.

admin
Det innebär alltså att om jag har skyddad id (det har jag inte) och blir omtalad på Flashback vem jag är, min adress, min skola, mitt personnummer, foton, mina vänner och anhöriga osv då är det sådant som skall tas bort?
Citera
2016-10-12, 01:05
Medlem
Grodaifickans avatar
Så Flashback tänker alltså aktivt beskydda exempelvis sol och vårare?
Citera
2025-03-06, 20:42
Medlem
GuldkalvenAxels avatar
Jag tycker det behövs ett förtydligande av regeln eftersom det finns 3 olika typer av skyddade personuppgifter.
skyddad folkbokföring, som har ersatt kvarskrivning
sekretessmarkering, fungerar som en varningssignal för myndigheter
fingerade personuppgifter, som innebär att du får nytt namn och personnummer.

Namnet på personen är inte skyddat men däremot det som kan kopplas till en identitet såsom adress eller vistelse plats.
Hur är det med personer som sitter i fängelse. Är anstalten sekretessbelagd då den inte finns bland personuppgifterna hos Skatteverket. Ofta står det tidigare bostadsadress som folkbokföringsadress.
Citera
2025-03-07, 01:21
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuldkalvenAxel
Jag tycker det behövs ett förtydligande av regeln eftersom det finns 3 olika typer av skyddade personuppgifter.
skyddad folkbokföring, som har ersatt kvarskrivning
sekretessmarkering, fungerar som en varningssignal för myndigheter
fingerade personuppgifter, som innebär att du får nytt namn och personnummer.

Namnet på personen är inte skyddat men däremot det som kan kopplas till en identitet såsom adress eller vistelse plats.
Hur är det med personer som sitter i fängelse. Är anstalten sekretessbelagd då den inte finns bland personuppgifterna hos Skatteverket. Ofta står det tidigare bostadsadress som folkbokföringsadress.
Regeln är väl glasklar?

Kod:
Denna regel har till syfte att förhindra spridningen av synnerligen integritetskänsliga uppgifter gällande brottsoffer eller motsvarande, där det antingen finns en allvarlig hotbild, eller när det saknas ett tydligt allmänintresse av att uppgiften sprids.

Det är förbjudet, oavsett syfte, att efterfråga eller sprida uppgifter om personer med skyddade personuppgifter, om dessa uppgifter kan användas för att skada vederbörande. Exempel på sådana uppgifter är boende- eller vistelseort. Undantag är uppgifter som är allmänt kända, eller om det rör sig om uppgifter som personen själv spridit.

Det är förbjudet att posta uppenbart känsliga uppgifter om någons sexualitet eller sexualliv, om det med hänsyn till uppgiftens innehåll är ägnat att medföra allvarlig skada för den som uppgiften rör. Exempelvis detaljerade uppgifter om någons sexuella preferenser eller sexuella kontakter.

Det är förbjudet att sprida hämndporr, eller material där någon befinner sig i en mycket utsatt situation, om spridningen är ägnad att medföra allvarlig skada för den som uppgiften rör.

Det är förbjudet att posta uppenbart känsliga uppgifter om någons hälsotillstånd, vars spridning är ägnad att medföra kännbar skada. Exempelvis omfattande medicinsk dokumentation som typiskt sett omfattas av sträng sekretess.

Det är förbjudet att posta uppenbart känsliga uppgifter om att någon utsatts för ett allvarligt brott, om spridningen var ägnad att medföra kännbar skada för den drabbade. Med allvarligt brott avses främst sexualbrott och i vissa fall våldsbrott, men däremot inte egendomsbrott eller motsvarande.

Undantag från denna regel kan göras om det med hänsyn till syfte och övriga omständigheter finns ett legitimt samhällsintresse av att uppgifterna publiceras. Exempelvis att spridningen av uppgifterna har skett i ett granskande syfte, där intentionen varit att avslöja övergrepp mot enskilda eller motsvarande, och där uppgifterna är av central betydelse.
Citera
2025-03-08, 23:58
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Regeln är väl glasklar?

Kod:
Denna regel har till syfte att förhindra spridningen av synnerligen integritetskänsliga uppgifter gällande brottsoffer eller motsvarande, där det antingen finns en allvarlig hotbild, eller när det saknas ett tydligt allmänintresse av att uppgiften sprids.

Det är förbjudet, oavsett syfte, att efterfråga eller sprida uppgifter om personer med skyddade personuppgifter, om dessa uppgifter kan användas för att skada vederbörande. Exempel på sådana uppgifter är boende- eller vistelseort. Undantag är uppgifter som är allmänt kända, eller om det rör sig om uppgifter som personen själv spridit.

Det är förbjudet att posta uppenbart känsliga uppgifter om någons sexualitet eller sexualliv, om det med hänsyn till uppgiftens innehåll är ägnat att medföra allvarlig skada för den som uppgiften rör. Exempelvis detaljerade uppgifter om någons sexuella preferenser eller sexuella kontakter.

Det är förbjudet att sprida hämndporr, eller material där någon befinner sig i en mycket utsatt situation, om spridningen är ägnad att medföra allvarlig skada för den som uppgiften rör.

Det är förbjudet att posta uppenbart känsliga uppgifter om någons hälsotillstånd, vars spridning är ägnad att medföra kännbar skada. Exempelvis omfattande medicinsk dokumentation som typiskt sett omfattas av sträng sekretess.

Det är förbjudet att posta uppenbart känsliga uppgifter om att någon utsatts för ett allvarligt brott, om spridningen var ägnad att medföra kännbar skada för den drabbade. Med allvarligt brott avses främst sexualbrott och i vissa fall våldsbrott, men däremot inte egendomsbrott eller motsvarande.

Undantag från denna regel kan göras om det med hänsyn till syfte och övriga omständigheter finns ett legitimt samhällsintresse av att uppgifterna publiceras. Exempelvis att spridningen av uppgifterna har skett i ett granskande syfte, där intentionen varit att avslöja övergrepp mot enskilda eller motsvarande, och där uppgifterna är av central betydelse.

Jag vet inte om jag hänger upp mig på detaljer här, men det finns en detalj jag gärna vill få kommenterad, då den är aktuell emellanåt.
Det är förbjudet att posta uppenbart känsliga uppgifter om att någon utsatts för ett allvarligt brott, om spridningen var ägnad att medföra kännbar skada för den drabbade.
Jag tolkar det fetade som att det ska finnas en avsikt att skada för att vara regelbrott, men skadan är förstås densamma om uppgiften postas utifrån tanklöshet. Är det inte ett brott mot 1.12 att avslöja namnet på exempelvis ett våldtäktsoffer oavsett varför det görs? Vad är tanken bakom formuleringen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in