Citat:
Ursprungligen postat av
teamdjungel
Man kan väl dricka varenda dag i några månader utan att ha rört en bil, det ska inte påverka körkortet.
Självklart ska inte körkort dras in enbart baserat på hur ofta någon dricker, så länge det inte påverkar bilkörningen. Om man dricker alkohol varje dag men aldrig kör bil påverkad, ja då utgör man ju ingen direkt trafikfara i praktiken.
Problemet här är dock att PEth-värdet i sig används som en indikator på en potentiellt problematisk konsumtion, och därmed också en möjlig risk i trafiken. Läkaren är enligt lag skyldig att rapportera om det finns misstanke att patientens konsumtion kan innebära en risk, särskilt om personen regelbundet kör bil.
Därför tycker jag personligen att det mest rimliga vore om Transportstyrelsen använde PEth som ett första steg i en utredning, men inte som enda skäl att dra in körkortet. Självklart måste det finnas en tydlig koppling till faktisk körning eller påtaglig risk för rattonykterhet innan ett körkort dras in.
Människor som har en hög och regelbunden alkoholkonsumtion löper större statistisk risk att köra onyktra, särskilt morgonen efter. Så en ökad mängd kontroller i trafiken, som faktiskt mäter nykterheten vid bilkörning, skulle därför enligt mig vara en betydligt bättre och mer rättssäker lösning än att enbart utgå från laboratorievärden
Citat:
Ursprungligen postat av
Tosstenpoposten
Okej mr online-doctor.
Starkt av dig att bli expert på alkisskador på dina sömnlösa nätter som barn!
Njurarna som omsätter nån hektoliter per dygn har inget att göra med det hela? Typ dumpa lite skit, eller piss rather?
Enzymensemblen i ditt system förändras inte av annat icke alkoholhaltigt intag, utan det är genetiskt bestämt? Jag tänker på gamla westernrullar där en utsupen cowboy blir klar bara av lukten av kaffe
Intressant tema. Men det handlar om hur jag lever! Det är i slutänden en integritetsfråga.
Nej, njurarna har i princip inget att göra med alkoholens nedbrytning. De filtrerar blodet och utsöndrar restprodukter, men de påverkar inte hur snabbt alkoholen bryts ner i kroppen. Det är levern som sköter den biten, och det går inte att träna upp den till att förbränna alkohol snabbare på något betydande sätt.
Och nej, en cowboy i en westernfilm blir inte nykter av lukten av kaffe. Film är inte vetenskap. Kaffet kan göra att någon känner sig mer vaken, men det förändrar inte promillehalten i blodet.
Integritetsfrågan är en annan diskussion, och där finns det en poäng att PEth kanske inte bör vara det enda kriteriet för körkortsingripanden. Men när det handlar om att någon riskerar att skada andra på grund av bristande intelligens (som du visar nu), självinsikt eller hänsynslöshet i trafiken, så är det inte längre en fråga om personlig integritet, det är en fråga om andras säkerhet.