Citat:
Ursprungligen postat av
Saltkungen
Oavsett om du tror på det eller inte så förändrar det inte verkligheten. Barn som växer upp i alkoholpräglade miljöer lär sig känna igen tecknen, det är inget påhitt utan en välkänd psykologisk realitet. Minnesförvrängning sker, ja, men det betyder inte att kärnan i observationerna är felaktig, särskilt när de stöds av fakta om alkoholens nedbrytning och risken för rattonykterhet.
Driver du då nån slags vendetta i ditt huvud nu när detta blommar upp, mot de som gav dig en dyster tillvaro som barn? Eller höll du föreläsningar redan som elevrådordförande i plugget?
Nej, jag vill inte skoja om dina eller någons ev trauma från alkholiserade barndomshem!
Men du skriver ju själv om siffror som handlar om kroppens nedbrytning av alkohol... Det är inte särskilt svårt att hålla koll på sånt själv, 2025. Jag kan lätt ta ett glas till matlagningen efter jobbet, och vidare ett till till maten. Ibland händer det att det blir lite till, men sen får man börja tänka. Sen startar jag min bil morgonen efter kl6, efter att ha blåst alkolåset. Det gör ju, med de nya reglerna som föreslås att jag fyllt min veckokvot på onsdagen, om jag går ut hårt!
(det bör nämnas att min kvot troligen sprängts redan på helgen innan)
Jag är alltså grön enligt min bil, grön om pappa batong vill kolla mig, uppträder nyktert och polerat under min dag, Men min enda stund av avkoppling i köket med en BiB till potatisskalning och kotlettstekning, kan innebära fallet för min karriär? För såna som du?
Jag har inte målsmansansvar för någon. Jag delar inte trappa med nåt ängsligt barn som lider sin barndom igenom.
Dina grannar som vinglade hem kl2 och drog igen dörren kl1 (?) var nog snäppet förbi det tänkandet. De hade säkert inte klarat en kontroll.
Men du m.fl. hyllar alltså en utökad kontroll på människor som inte smäller i dörrar eller vinglar hem?
Myndigheterna vill alltså mästra folk som de inte har nån ingång på innan. Straffa folk som inget ont gjort, för att såna som du tror att de kommer göra't.
Bra jobbat!