Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-03-08, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ja, köttanfall, de tvingar sina soldater att ta sig över slagfältet utan skydd av pansarfordon och i allt högre grad utan förstärkning av artilleri. Som soldat på slagfältet där man måste gå flera km till sin egen frontlinje och sedan marchera med höga knän mot fiendens försvarslinje är man ganska utsatt för alla drönare som har kontroll över hela slagfältet. Lite därför som vi har ett www1 scenario med frontlinjer som knappt rör på sig.

Ukraina bryr sig och försöker verkligen hålla nere förlustsiffrorna genom att istället utöva ett massivt drönarkrig. Men Ukraina har inget val, det är inte Ukraina som bestämmer att ett krig ska pågå. Det är moskvastaten och Putin som är attackerare medan Ukraina försvarar sig för att kämpa för sitt lands frihet.

När det gäller tanks och artilleri så ser vi faktiskt genom videofilmer att moskvastaten numera lider allvarlig brist på det. Vi ser också via alla videofilmer hur jobbigt livet är för soldaten ute på fältet som i princip jagas av drönare hela tiden. Ukrainarna får ute på slagfältet också slut på granater, men på videofilmer verkar de ta vad som finns. Senast såg jag hur ukrainarna slängde ner bikupor för att driva ut ryssarna från sina hålor.

Du borde titta på flera källor, jag ser det omvända från andra sidan ang framför allt fordon och att det stora drönarsantalet som trakasserar dem (ukraina) troligen är ukraina värre drabbat eftersom ryssland sedan 2023 har haft större produktion och användning av dessa och större innovation inom detta område (trådstyrda tex)

"Vi" ser inte alls samma sak som du, däremot bord "vi" kunna dra några slutsatser över hur det faktiskt går då man ser positionerna förändras, och det är ensidigt åt ett håll.
Citera
2025-03-08, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
Du borde titta på flera källor, jag ser det omvända från andra sidan ang framför allt fordon och att det stora drönarsantalet som trakasserar dem (ukraina) troligen är ukraina värre drabbat eftersom ryssland sedan 2023 har haft större produktion och användning av dessa och större innovation inom detta område (trådstyrda tex)

"Vi" ser inte alls samma sak som du, däremot bord "vi" kunna dra några slutsatser över hur det faktiskt går då man ser positionerna förändras, och det är ensidigt åt ett håll.

Förstår att man fastnar lätt i sin informationsbubbla, det är så algorithmerna ser ut. Många ggr när jag försöker kolla ryska videos så ser jag att antalet videos är färre. Svårt bedöma varför. Kollar man ukrainska videos så är det nästan oändligt många nu att se. Ukrainarna använder också videos i stor utsträckning för att bevisa sina siffror som de rapporterar.

Jättesvårt veta vad som är sant om förlustsiffror, men det jag sett är att ingen har lyckats bevisa att ukrainarna överdriver, vilket man väldigt ofta kunnat göra om de ryska påståendena.

Minns när Ukraina invaderade Kursk. Redan från början rapporterade ryssarna in att de dödat fler ukrainare och förstört fler stridsvagnar etc än vad Ukraina ens hade anfallit med.
Citera
2025-03-08, 15:18
Medlem
Citat:
Förstår att man fastnar lätt i sin informationsbubbla, det är så algorithmerna ser ut. Många ggr när jag försöker kolla ryska videos så ser jag att antalet videos är färre. Svårt bedöma varför. Kollar man ukrainska videos så är det nästan oändligt många nu att se. Ukrainarna använder också videos i stor utsträckning för att bevisa sina siffror som de rapporterar.

Jättesvårt veta vad som är sant om förlustsiffror, men det jag sett är att ingen har lyckats bevisa att ukrainarna överdriver, vilket man väldigt ofta kunnat göra om de ryska påståendena.

Minns när Ukraina invaderade Kursk. Redan från början rapporterade ryssarna in att de dödat fler ukrainare och förstört fler stridsvagnar etc än vad Ukraina ens hade anfallit med.

jag tror inte på någon sidas siffror, oavsett källa.
Jag ser dock hur fronten rör sig, de flesta pro-ryska källor på youtube som jag ser använder ukrainska uamap och liknande för att visa förändringar.

samt båda sidors geografiska lokationer för att bekräfta förändringar var trupper är och vilka trupper.
Citera
2025-03-08, 15:22
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:

Det finns ju ingen rimlighet över huvudtaget att någon sida upplyser sin fiende om exakta sanningar så klart båda sidor saltar och skarvar. Sedan blir det lite överdrivet ibland.
Citera
2025-03-08, 15:24
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Inte för att jag tror att det spelar någon roll, hur nu Trump fortsätter sin "framgångsrika" Ukraina/Nato-policy men..

Demokrater planlegger hevn for Zelenskyj

Demokratiske senatorer forbereder seg på å konfrontere tre av president Donald Trumps nominerte til Utenriksdepartementet under høringer i Senatet tirsdag. Spørsmål om Nato og USAs støtte til Ukraina vil stå sentralt, skriver Axios.

Ifølge avisen anser demokratene dette som sin første mulighet til å slå tilbake etter det de mener var Trumps ydmykende behandling av Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj i Det ovale kontor fredag. Trumps uttalelser om Russlands president Vladimir Putin har også vakt oppsikt

https://www.finansavisen.no/politikk/2025/03/04/8247202/demokrater-planlegger-hevn-for-zelenskyj

Detta skall ske på tisdag.

(Spørsmål=frågor)

Något måste göras omgående. Det funkar inte att passivt beskåda förfallet och låtsas att det är en dokusåpa på tv när USAs och allierades framtid står på spel. Inkompetenta clowner som Pete Hegseth, Tulsi Gabbard, Kash Patel, Dan Bongino mfl är allvarliga hot mot USAs nationella säkerhet. Secretary of Commerce Howard Lutnick har fullständigt gjort bort sig i sina framträdanden i CNBC och Bloomberg. Lutnick har framstått som en inkompetent galning som rabblar hyllningar till store ledaren när Wall Street vill ha konkreta svar. Trump har förlorat Wall Street och kommer att förlora utrikespolitiskt då trump clownteams idioti kommer leda till sammanbrott i "förhandlingarna" om Ukraina.
Senast redigerad av Snyggast.i.Speedo 2025-03-08 kl. 15:27.
Citera
2025-03-08, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
jag tror inte på någon sidas siffror, oavsett källa.
Jag ser dock hur fronten rör sig, de flesta pro-ryska källor på youtube som jag ser använder ukrainska uamap och liknande för att visa förändringar.

samt båda sidors geografiska lokationer för att bekräfta förändringar var trupper är och vilka trupper.

Då ser du även att Ukraina senaste veckan har återerövrat flera områden? Fronten rör sig inte speciellt mycket. Det är några km eller någon mil hit och dit. Trots 3 års intensivt krig. Däremot så vet vi det mestadels är ryssarna som attackerar och ukrainarna som försvarar. Enligt militärtaktik så ska försvaret då döda så många som möjligt och sedan backa lite när fienden kommer för nära för att hålla nere sina egna förluster och maximera fiendens förluster då man är relativt oskyddad när man attackerar.
Citera
2025-03-08, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Med varmare årstider kommer bättre väderförhållanden och därmed bättre satellitbilder. Inom 2-3 månader borde det finnas nya möjligheter för OSINT-gänget att räkna på Rysslands reserv.
En liten tease på hur det ligger till hos Ryssland. Största samlingen(på en reservbas) av MT-LBs i synligt förvar hos Ryssland ligger på 93st och satellitbilden är då ifrån oktober! Totalt har de hittat 400st kvarvarande och då är vissa bilder uppemot 1 år gamla vid det här laget.
Man är/var alltså nere på 11% när det kommer till sovjetunionens arbetshäst MT-LB, från 3700 till 400 på 3 år. Bra jobbat Putin.

https://x.com/Jonpy99/status/1898328706529075249
https://x.com/Jonpy99/status/1806994126799319336

Njaa, snart öppnas väl dörrarna till Uralbergens gömmor på vid gavel. Det sämsta materialet torde väl vara slut snart?
Citera
2025-03-08, 15:32
Medlem
🔼❗️~100 Russian soldiers infiltrated Ukrainian positions near Sudzha, Kursk region, using underground gas pipeline tunnels.

✊💀 Galician paratroopers set an ambush. Trapped inside, the group was systematically eliminated. ~80 soldiers neutralized.

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1898364670949433758
Citera
2025-03-08, 15:33
Medlem
❗️🇺🇦Ukrainian SOF destroy/damage 🇷🇺Russian targets in the Kursk sector

https://x.com/i/status/1898344432761467091
Citera
2025-03-08, 15:38
Medlem
Citat:
Då ser du även att Ukraina senaste veckan har återerövrat flera områden? Fronten rör sig inte speciellt mycket. Det är några km eller någon mil hit och dit. Trots 3 års intensivt krig. Däremot så vet vi det mestadels är ryssarna som attackerar och ukrainarna som försvarar. Enligt militärtaktik så ska försvaret då döda så många som möjligt och sedan backa lite när fienden kommer för nära för att hålla nere sina egna förluster och maximera fiendens förluster då man är relativt oskyddad när man attackerar.

de har visserligen gjort så kallade anfall, mestadels runt pokrovsk... men det är mindre områden, några bosättningar byar som nu är inte under rysk kontroll till stora delar, dvs inte under ukrainskt heller. jag tror det är en by de återtagit de tre senaste dagarna i sin helhet. men generellt så erövrar ryssland fortfarande lika mycket, dvs det rör sig framåt på andra ställen.
den militärtaktik du nämner innefattar även taktiska reträtter i tid för att rädda de försvarande trupperna, det har ukraina varit dåliga på. då de retirerar till slut så är de helt oskyddade efter stora förluster genom att stannat för länge.

de försvarande fastnar i positioner där rysk artilleri når dem samt drönare, fabs och liknande slår ut de bakre leden. ukraina har inte samma möjligheter, men de kan uppenbarligen samla reserver och göra motanfall på några ställen.

vi får se efteråt vem som förlorade vad och hur mycket.
Citera
2025-03-08, 15:39
Medlem
Trump-administrationen har pausat delar av underrättelsedelningen till Ukraina, vilket påverkar deras försvar mot den ryska invasionen. Tjänstemän som Mike Waltz och John Ratcliffe har indikerat att pausen kan vara tillfällig beroende på Ukrainas villighet att förhandla om fred. Om pausen blir alltför långvarig kan det allvarligt påverka Ukrainas försvarsförmåga, då den delade underrättelsen varit avgörande för deras strategi mot Ryssland. Det finns också en oro för att Starlink, som är viktigt för kommunikation på slagfältet, inte kommer att fortsätta fungera.
Citera
2025-03-08, 15:41
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
🔼❗️~100 Russian soldiers infiltrated Ukrainian positions near Sudzha, Kursk region, using underground gas pipeline tunnels.

✊💀 Galician paratroopers set an ambush. Trapped inside, the group was systematically eliminated. ~80 soldiers neutralized.

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1898364670949433758

Förra gången skröt ryska dräggen att ryska kloakråttor kröp i piss och avföring. Verkar som ryska kloakråttorna lyxade till det och skitade ner sig i gasledningar denna gången. Allt förgäves. Tydligen blev ryska ohyran eliminerad trots sina "hjälteinsatser" som krypande kloakråttor i skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in