Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-03-04, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Usa har sedan 90 talet haft en utrikesdoktrin som delvis gått ut på att med alla buds medel lägga sig i och påverka i andra länder för att hindra att andra länder att bli bli starkare och kan utgöra ett hot. Det gällde även fd sovjetrepubliker. Detta krockade ganska hårt mot Kremls doktrin. Men Trumpen ser ut att köra något nytt race.

Skillnaden är att USA är (i vart fall tidigare) en demokrati som, till skillnad från Ryssland, inte vill kuva andra demokratiska länder.
Citera
2025-03-04, 18:00
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
John Stewart sammanfattar träffsäkert med frågan "Do you know how hard it is to delight a Russian?". Vi som haft med ryssar att göra och varit i kloaken ryssland vet att buttra och deprimerade ryssar aldrig blir glada i sin kloak.

Från avdelningen hopplöst offtopic, men i väntan på State of the union som kommer lite senare från Trump.

Jag bara älskar Jon Stewart och The Daily show. Jag var riktigt glad över att han kom tillbaka även om det bara är på måndagar. Med det sagt, Youtube tipsade mig om det här avsnittet nu i morse (Varför är allting så algoritmdrivet av det jag läser och ser på?) Dags att lämna tråden och titta på någonting som jag vet kommer bli bra.

https://www.youtube.com/watch?v=OeUZI5RnYGg
Citat:
Jon Stewart on Trump’s Heel Turn on Zelenskyy In Favor of Putin’s New World Order | The Daily Show
Citera
2025-03-04, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ukraina klarade sig ganska bra när Moskva-Mike stoppade vapenpaketen till Ukraina som ju Peking-Joe hade lovat Ukraina.

Nu går Europa in med stor hjälo både med vapen och pengar.

Folk I USA är nog ledsna över hur Trump har sänkt börsen i USA.

Zelenskyj är ganska taktisk, jag tror att rådgivare agerat, så han smörjer Trump på rätt sätt utan att be om ursäkt.

Jag tycker faktiskt Zelensky gjorde det bra som inte vek ned sig inför mobbarna i TV.

Problemet är att det inte alls finns den mängd vapen och framförallt ammunition som behövs inom EU.
Det har gått 3 år och först nu verkar det som att man vaknar på riktigt. Visst har man ökat exempelvis artillerigranattillverkning men inte alls i den takt som skulle ha behövts. Storm Shadows och Taurus borde man ha startat masstillverkning av.
Citera
2025-03-04, 18:02
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Vad var din tanke med ditt inlägg?
Kan du omformulera ditt inlägg, så att man ser hur det lyfter en viktig fråga.

För inte ville du bara dunka dig i bröstet och klappa dig själv på axeln?

Du tror alltså att det är dags för Ukraina att kapitulera?
Att Ryssland nu rusar fram emot Kiev?
Det är dags för oss att inse att vi övergav Ukraina.
Detta skulle varit våran europeiska kamp från dag 1.
För inte tala om Tyskland, dom värsta kappvändarna av dom alla.
Vad Ukraina ska göra vet jag inte, vi får be för dom.
Citera
2025-03-04, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är ju också en fråga om vad Europa accepterar. USA har sagt att de definitivt inte skall placera trupper där utan det skall européerna göra (Men nu när Europeiska stater planerar för det så opponerar sig Vance plötsligt). Så om Europa inte är nöjda med en rysk seger så kommer de knappast hjälpa USA att genomdriva den. Då finns det inget i dealen för Zelensky. Han skall ge upp land och mineraler men Ryssland kan anfalla igen veckan efter.

Ja precis, detta är ju grundproblematiken i hela avtalet. Att Europa inte vill gå in med fredsbevarande trupper om de inte har någon form av back-up från USA. Och jag har svårt att tro att något europeiskt land i dagsläget litar på att USA ställer upp med det.
Citera
2025-03-04, 18:03
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Is i magen, börsen rättar till sig om några veckor, ingen anledning att få panik nu.
Mja, USA tänker numera på sig själv i första hand, "USA first" du vet, om EU börjar sätta sig på sina höga hästar igen och brösta upp sig så kan svaret bli problem med komponenter, jag tycker att det är läge för lite diplomati nu, Ukraina och EU skulle tjäna på det.
Nu verkar ju Ukraina ha kommit till sans och insett att utan USA blir det ingenting, jag hoppas att EU nyktrar till också,.

Ja det är ju Europa först, varför skulle något annat land ha USA först? Kommer ju inte hända. Även om USA tvingar länder till eftergifter så blir de ju mer fientligt inställda till USA.

Nej gradvis kommer europeisk vapenindustri gå den franska vägen och bli så USA-fria som möjligt. Det kommer ju ta flera år, men om USA hjälper Ryssland att segra mot Ukraina kommer vi ha helt oberoende vapensystem när Ryssland byggt upp sina styrkor för nästa krig.
Citera
2025-03-04, 18:07
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ja det är ju Europa först, varför skulle något annat land ha USA först? Kommer ju inte hända. Även om USA tvingar länder till eftergifter så blir de ju mer fientligt inställda till USA.

Nej gradvis kommer europeisk vapenindustri gå den franska vägen och bli så USA-fria som möjligt. Det kommer ju ta flera år, men om USA hjälper Ryssland att segra mot Ukraina kommer vi ha helt oberoende vapensystem när Ryssland byggt upp sina styrkor för nästa krig.

Absolut det bästa är att Europa bygger upp sitt eget igen, ingen tvekan om den saken.

Frågan är ju om varje land ska försöka bygga eget eller om vi ska gå i samma fälla igen och försöka få till en EU-standard, jag har inget svar just nu.

Ukraina är duktiga som fan på vapen så där finns det potential för samarbeten.
Citera
2025-03-04, 18:10
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Det är ju också en fråga om vad Europa accepterar. USA har sagt att de definitivt inte skall placera trupper där utan det skall européerna göra (Men nu när Europeiska stater planerar för det så opponerar sig Vance plötsligt). Så om Europa inte är nöjda med en rysk seger så kommer de knappast hjälpa USA att genomdriva den. Då finns det inget i dealen för Zelensky. Han skall ge upp land och mineraler men Ryssland kan anfalla igen veckan efter.
Ja du. Oavsett vad Europa accepterar eller inte så kan jag omöjligt se vitsen för Ukraina med att ta första bästa freds-"deal" som Trump ställer på bordet.

Ukraina vinner inte ett skit på det, som du skriver, så det skulle väl vara om läget typ omgående blir helt desperat utan USA:s stöd. Vad det ens kunde bli tal om för stöd framgår f.ö. aldrig. Trump har ju uttryckligen valt att inte ta ställning inför de här fredsförhandlingarna, mest troligt för att locka fram Putin från katakomberna under Kreml.

Ukraina sitter väldigt taskigt till just nu.
Citera
2025-03-04, 18:13
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ja precis, detta är ju grundproblematiken i hela avtalet. Att Europa inte vill gå in med fredsbevarande trupper om de inte har någon form av back-up från USA. Och jag har svårt att tro att något europeiskt land i dagsläget litar på att USA ställer upp med det.
Man bör verkligen inte utgå från att USA gör det. Eller Trump, rättare sagt.
Citera
2025-03-04, 18:14
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Absolut det bästa är att Europa bygger upp sitt eget igen, ingen tvekan om den saken.

Frågan är ju om varje land ska försöka bygga eget eller om vi ska gå i samma fälla igen och försöka få till en EU-standard, jag har inget svar just nu.

Ukraina är duktiga som fan på vapen så där finns det potential för samarbeten.

Detta är en intressant sak som intresserar mig mycket.
Det har pågått en diskussion om att det finns för många varianter på vapensystem.
Attackplan
Jaktplan
Spaning
För att ta ett vapenslag.

Samma när det gäller artilleri, stridsvagnar, trupptrp, båtar, fartyg m.m.
Vem skulle få bygga dessa?

Stora länder eller mest kvalificerade länder.
Jag räknar Sverige till det senare.

Blir intressant att se hur man sprider ut tillverkningen.
Sedan finns säkert avtal som sätter käppar i hjulen. Tänker på Polens inköp från Sydkorea.

Sedan blir det intressant att se hur Zelenskys sena avbön, kan påverka kvällens tal och morgondagens reaktioner i Europa.
Inte minst Kreml.

Är jag pessimistisk om jag inte tror att något har ändrats...

Jag tror snarare att Trump & Co har grävt en stor grop åt sig i USA. Folket är allt annat än nöjda.
Nu skulle de inte få demonstrera heller? Lite ryskt över det hela...
Senast redigerad av Area55 2025-03-04 kl. 18:20.
Citera
2025-03-04, 18:18
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Grejen är väl den att ingen vill stationera trupper alls.
Varför? Jo ska vi tala klarspråk: Ryssen skrämmer skiten ur oss.
Då mennar jag inte i kapacitet och kompetens.
Utan ryssen som person.
Sadistisk, alkoholiserad med en och annan skruv lös.
Visst, det är säkert till viss del fördomar men samtidigt inte helt osant...
Vad rimmar värst? "Italienarna har landstigit på Gotland" kontra "ryssarna har landstigit på Gotland" i europernas öron.
Senast redigerad av StigEngstrom 2025-03-04 kl. 18:20.
Citera
2025-03-04, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Man bör verkligen inte utgå från att USA gör det. Eller Trump, rättare sagt.

Precis, håller med. Europa bör inte lita på Trump alls även om vi i dagsläget måste smörja honom så han blir glad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in