2025-03-08, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu har det tydligen kommit någon ny regel.

Dricker man motsvarande 1,5 vinflaska per vecka kan körkortet ryka.
Detta även om man aldrig kört bil onykter.
Dvs, det är själva alkoholkonsumtionen i sig som anses olämplig.

Läkare ska anses skyldiga att rapportera allt de ser.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zA3my9/korkortet-kan-dras-in-om-du-dricker-1-5-flaska-vin-i-veckan

Vad tycker ni om det? Själv tycker det låter som rena vansinnet.

Tydligen riskerar cirka 25% av körkortsinnehavare att bli av med sina körkort då de ligger över gränsen.

Hur fan mäter man detta? Skickar systembolaget ett kvitto på det du har köpt?
2025-03-08, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu har det tydligen kommit någon ny regel.

Dricker man motsvarande 1,5 vinflaska per vecka kan körkortet ryka.
Detta även om man aldrig kört bil onykter.
Dvs, det är själva alkoholkonsumtionen i sig som anses olämplig.

Läkare ska anses skyldiga att rapportera allt de ser.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zA3my9/korkortet-kan-dras-in-om-du-dricker-1-5-flaska-vin-i-veckan

Vad tycker ni om det? Själv tycker det låter som rena vansinnet.

Tydligen riskerar cirka 25% av körkortsinnehavare att bli av med sina körkort då de ligger över gränsen.

Ingen mänsklig rättighet att supa.
Senast redigerad av Arvidos 2025-03-08 kl. 14:49.
2025-03-08, 14:46
Medlem
Sublinguals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos
Hur fan mäter man detta? Skickar systembolaget ett kvitto på det du har köpt?
Blodprov

För att nå över 0,30 µmol/L PEth krävs regelbundet högt alkoholintag. En ungefärlig uppskattning:
• Minst ca 100–150 gram ren alkohol per dag i en vecka (motsvarar ungefär en flaska vin eller 4–5 starköl per dag).
• Ju längre och mer kontinuerligt du dricker, desto högre PEth-värde.

Individuella faktorer som metabolism, vikt och tidigare alkoholintag påverkar också.
2025-03-08, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymusfilijockus
Ja, sant. Jag korrigerar: min väns historia var lite annorlunda, denne tyckte sig behöva hjälp för att få ned sin alkoholkonsumtion och bokade därför tid på sin lokala Hälsocentral. Läkaren flaggade till transportstyrelsen som sedermera drog in min väns körkort, trots att denne alltid varit stenhård på att aldrig köra rattonykter.
Aj då! Ja det är nog bra att tänka till lite extra om man nu ska göra det. Alltså till vilket pris snarare.
Märkligt ändå för de flesta som dricker mer än genomsnittet kör ju inte onyktra för den skull.
2025-03-08, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sublingual
Blodprov

För att nå över 0,30 µmol/L PEth krävs regelbundet högt alkoholintag. En ungefärlig uppskattning:
• Minst ca 100–150 gram ren alkohol per dag i en vecka (motsvarar ungefär en flaska vin eller 4–5 starköl per dag).
• Ju längre och mer kontinuerligt du dricker, desto högre PEth-värde.

Individuella faktorer som metabolism, vikt och tidigare alkoholintag påverkar också.

Så målgruppen är typ en Kenneth 71-år som tar 2-3 öl om dagen och skall sedan besöka läkeren en gång i månaden?
2025-03-08, 14:50
Medlem
Sublinguals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos
Så målgruppen är typ en Kenneth 71-år som tar 2-3 öl om dagen och skall sedan besöka läkeren en gång i månaden?
Nej Kenneth 45 år som varje dag dricker 5-6 stark öl eller en flaska vin efter jobbet. Han ska inte ha köra bil.
2025-03-08, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sublingual
Nej Kenneth 45 år som varje dag dricker 5-6 stark öl eller en flaska vin efter jobbet. Han ska inte ha köra bil.
Du är nog inte så smart ändå? Vissa använder inte bilen särskilt ofta även om de skulle dricka 4-5 öl per dag och framförallt inte när de är onyktra. Men nu förstår jag att det finns en del av din sort i landet och det är bra att ni visar era nyllen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Kanske en aning konspirationsteori här men kan detta vara ett sätt för den i Europa allom rådande miljöagendan att få ner bilkörningen av miljöskäl? Ge sig på svennarna eftersom svennarna lyder där de blir förbjudna? Lätta offer?

Detta var min tanke också. Det finns gott om aktivister på svenska myndigheter nuförtiden.
Vad jag vet var inte detta ett myndighetsbeslut, inte från regeringen.
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Men det är ju bara ett förslag av en förvirrad KD politiker än så länge som jag förstår? 😮

Jag tycker också att mycket är luddigt. Tar jag mitt senaste blodprov (vilket man som patient inom svensk psykiatri lämnar rätt regelbundet) som exempel så är denna PEth inte listad bland provsvaren. Somliga inlägg/användare i denna tråd får mig dock att uppfatta saken som att PEth kan tas under radarn utan patientens kännedom?
2025-03-08, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Jag tycker också att mycket är luddigt. Tar jag mitt senaste blodprov (vilket man som patient inom svensk psykiatri lämnar rätt regelbundet) som exempel så är denna PEth inte listad bland provsvaren. Somliga inlägg/användare i denna tråd får mig dock att uppfatta saken som att PEth kan tas under radarn utan patientens kännedom?
Det tror jag väl inte eller hoppas snarare. Om det tas utan patientens kännedom så vore det riktigt illa ställt med detta land.
2025-03-08, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Kul att man blir informerad om det i slaskmedia och inte genom Transportstyrelsen eller regeringen.
Varför drar du och andra i tråden in regeringen?

Det är allmänt känt sen tidigare att Transportstyrelsen som gör lite vad dom vill när det kommer till körkort.

Det är transportstyrelsen som sjukar ur med detta nonsens och inte Kristersson eller Jimmie..
Senast redigerad av Jagvarpaplats 2025-03-08 kl. 15:13.
2025-03-08, 15:13
Medlem
Blingons avatar
Hur ser den övergripande juridiken ut kring detta?

Så vitt jag vet så är inte Transportstyrelsen läkarkårens tillsynsorgan och kan därmed inte diktera vad läkarna ska, eller inte ska, göra.

Sist jag kollade var det Socialstyrelsen som styr upp läkarkårens arbetssätt. Har dessa gett sitt klartecken till denna nya rutin och dessa riktvärden, och även dold provtagning av patienterna?

Har den här skiten fått Socialstyrelsens godkännande?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in