Citat:
Ursprungligen postat av
lillkarsk
Det är lugnt, uppsök inte vård bara.
Att uppsöka vård är ju svårare än man kan tro idag. Jag har försökt få till en hälsoundersökning då jag inte är purung längre, inte har besökt en läkare sedan jag var typ 20 och har familj och släkt med alla tänkbara ärftliga åkommor. Men nej, det får man visst ej i dagens Sverige. De frågar vad man har för symptom och hur man mår dåligt, och gör man inte det så får man kalla handen. Det räcker inte att man vill få reda på hur man ser ut "på insidan" och har jävligt dåliga ärftliga förutsättningar från sina föräldrar.
Tydligen ska man bli erbjuden hälsoundersökningar vid vissa åldrar - 40, 50 osv men det har jag aldrig blivit. Kvinnan på hälsocentralen sa rakt ut "ja" när jag undrade om man måste få en stroke, hjärtinfarkt, osv för att få veta om man är i riskzonen för att drabbas av det. Japp, i princip är det så svarade hon och rekommenderade mig att gå till en privatklinik för de gör gladeligen den typen av hälsokoller och grundliga genomgångar.
Så jag är inte så rädd att allmänvården tar ett extra blodprov på mig i smyg då de ju inte tar några alls från första början!