2025-03-08, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Verkligen och det beror främst på att vi betalar för mycket skatt till inkompetens i stora drag. De känner sig maktfullkomliga och som övermänskliga.
Tragiskt att skåda och jag förstår de av mina landsmän som väljer att lämna Sverige för något annat land.
Det dör ca 200 personer/år i trafiken i Sverige, i Thailand dör det 20 000/år så berätta gärna mer om hur dåligt det fungerar i Sverige.
2025-03-08, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Det dör ca 200 personer/år i trafiken i Sverige, i Thailand dör det 20 000/år så berätta gärna mer om hur dåligt det fungerar i Sverige.
Ja men då så! Varför vill du då att läkaren ska kunna anmäla dig till Transportstyrelsen?
Senast redigerad av Truefighter 2025-03-08 kl. 14:12.
2025-03-08, 13:57
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Exakt. Det är precis så det fungerar. Jag vet en person som är alkis som har detta problem, han har blivit av med lappen flera gånger men han fortsätter ändå köra rattfull när han är utan den.

Ja jag har precis samma erfarenheter om en person i min närhet. Spelar ingen roll om man har körkort eller inte.
Det riskerar ju snarare att slå på dom som faktiskt sköter sig och inte kör berusade, de riskerar kanske att bli av med jobbet om de blir av med körkortet och riskerar därmed att sjunka ännu djupare ner i drickandet.
2025-03-08, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Ja jag har precis samma erfarenheter om en person i min närhet. Spelar ingen roll om man har körkort eller inte.
Det riskerar ju snarare att slå på dom som faktiskt sköter sig och inte kör berusade, de riskerar kanske att bli av med jobbet om de blir av med körkortet och riskerar därmed att sjunka ännu djupare ner i drickandet.
Just det! Och halva befolkningen kommer att mer eller mindre sluta att söka upp vården. Vissa som kan kommer förmodligen att flytta utomlands med.
Medans rattfylleristerna skiter i det här med körkort och fortsätter att köra ändå.
2025-03-08, 14:02
Medlem
Galejans avatar
Kanske en aning konspirationsteori här men kan detta vara ett sätt för den i Europa allom rådande miljöagendan att få ner bilkörningen av miljöskäl? Ge sig på svennarna eftersom svennarna lyder där de blir förbjudna? Lätta offer?
2025-03-08, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Kanske en aning konspirationsteori här men kan detta vara ett sätt för den i Europa allom rådande miljöagendan att få ner bilkörningen av miljöskäl? Ge sig på svennarna eftersom svennarna lyder där de blir förbjudna? Lätta offer?
Bara de som aldrig dricker alkohol får då framföra ett fordon medans resterande får anses vara ej tillräckliga. Miljön kanske det? Men här blir det en riktig status markör att som svensk få äga och ha friheten att köra ett fordon. 😂

PS. Observera ironin!
2025-03-08, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleFix
Det här kommer att göra mer skada än nytta; folk kommer att dra sig för att söka vård.

De som begriper att det faktiskt är dessa premisser som råder, de kommer också agera precis just så som du beskriver. Är man orolig över något kopplat till hälsan, då må man se till att vara nykter ett bra tag innan man ger sig på en undersökning utan att riskera förlora sitt körkort.

En god vän förlorade nyligen körkortet pga detta vansinne. Denne har aldrig kört rattonykter, men blodprovet som läkaren på den lokala hälsocentralen skickade till Transportstyrelsen, det gjorde att dennes körkort rök ett par månader senare. Vansinne.
2025-03-08, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymusfilijockus
De som begriper att det faktiskt är dessa premisser som råder, de kommer också agera precis just så som du beskriver. Är man orolig över något kopplat till hälsan, då må man se till att vara nykter ett bra tag innan man ger sig på en undersökning utan att riskera förlora sitt körkort.

En god vän förlorade nyligen körkortet pga detta vansinne. Denne har aldrig kört rattonykter, men blodprovet som läkaren på den lokala hälsocentralen skickade till Transportstyrelsen, det gjorde att dennes körkort rök ett par månader senare. Vansinne.
Men det är ju bara ett förslag av en förvirrad KD politiker än så länge som jag förstår? 😮
2025-03-08, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Det är lugnt, uppsök inte vård bara.

Att uppsöka vård är ju svårare än man kan tro idag. Jag har försökt få till en hälsoundersökning då jag inte är purung längre, inte har besökt en läkare sedan jag var typ 20 och har familj och släkt med alla tänkbara ärftliga åkommor. Men nej, det får man visst ej i dagens Sverige. De frågar vad man har för symptom och hur man mår dåligt, och gör man inte det så får man kalla handen. Det räcker inte att man vill få reda på hur man ser ut "på insidan" och har jävligt dåliga ärftliga förutsättningar från sina föräldrar.

Tydligen ska man bli erbjuden hälsoundersökningar vid vissa åldrar - 40, 50 osv men det har jag aldrig blivit. Kvinnan på hälsocentralen sa rakt ut "ja" när jag undrade om man måste få en stroke, hjärtinfarkt, osv för att få veta om man är i riskzonen för att drabbas av det. Japp, i princip är det så svarade hon och rekommenderade mig att gå till en privatklinik för de gör gladeligen den typen av hälsokoller och grundliga genomgångar.

Så jag är inte så rädd att allmänvården tar ett extra blodprov på mig i smyg då de ju inte tar några alls från första början!
2025-03-08, 14:35
Medlem
Citat:
Men det är ju bara ett förslag av en förvirrad KD politiker än så länge som jag förstår? 😮

Ja, sant. Jag korrigerar: min väns historia var lite annorlunda, denne tyckte sig behöva hjälp för att få ned sin alkoholkonsumtion och bokade därför tid på sin lokala Hälsocentral. Läkaren flaggade till transportstyrelsen som sedermera drog in min väns körkort, trots att denne alltid varit stenhård på att aldrig köra rattonykter.
2025-03-08, 14:37
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Bara de som aldrig dricker alkohol får då framföra ett fordon medans resterande får anses vara ej tillräckliga. Miljön kanske det? Men här blir det en riktig status markör att som svensk få äga och ha friheten att köra ett fordon. 😂

PS. Observera ironin!
Ja, det här kommer naturligtvis enbart att drabba de som följer lagen. Etniska svenskar. Lätta offer som knyter näven i fickan och accepterar, lite som de gör när Swedbank stänger deras bankkonton för att de samlat in pengar till barnens skolresa via Swish.

Man är väldigt väl medvetna om vem det går att slå på utan att riskera att bli slagen tillbaka.
2025-03-08, 14:45
Medlem
Sublinguals avatar
Citat:
För att nå över 0,30 µmol/L PEth krävs regelbundet högt alkoholintag. En ungefärlig uppskattning:
• Minst ca 100–150 gram ren alkohol per dag i en vecka (motsvarar ungefär en flaska vin eller 4–5 starköl per dag).
• Ju längre och mer kontinuerligt du dricker, desto högre PEth-värde.

Individuella faktorer som metabolism, vikt och tidigare alkoholintag påverkar också.

Ska någon som dricker en flaska vin om dagen köra bil?

Nej.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in