Jag tror att i den situation som råder nu och kanske minst 4 år framåt, så ändras världsbilden en hel del.
USA: Från att varit den goda världspolisen till att vara en smått galen stat.
Moskvastaten: Från att varit ett ständigt hot, till att vara en svag fd stormakt, som dock skriker om kärnvapen hela tiden.
Kina: Från att varit ett fattigt land, kommunister 100% till att vara ett mer resonerande handelsvänligt industriland som vill ha bra relationer med hela världen. Ej krigshotande dock med undantag för ärkefienden Taiwan.
Europa: Från att ha investerat kraftigt i USA, börja investera i Europa och bygga upp europeisk industri, försvar och modern teknologi istället för att ligga i bakvattnet som de gjort senaste 50 åren.
Afrika: Expanderar, blir billig arbetskraft, men tyvärr också krigselände och överbefolkning. Bekymren på den nivån eskalerar. Europa måste tyvärr bygga murar för att få kontroll över migration, hundratals miljoner afrikaner kommer vilja flytta till Europa för att slippa eländet i Afrika. Men Afrika måste helt enkelt för första gången på flera hundra år själva ta ansvar.
Övriga Asien: Går framåt, mycket högre levnadsstandard på sätt och vis följer fler länder nu efter Japan, Sydkorea, Kina och når förmodligen samma levnadsstandard som i Europa.
Sydamerika: Jag har ärligt inte bra koll på sydamerika, men med tanke på att USAs största problem är migranter från sydamerika så känns det som att de har akuta problem med arbetsmarknad och överbefolkning. Dock inte så allvarligt som i Afrika. Kan bli så att USA satsar på sydamerika om Trump hittar mineraler där,
Men i min analys, det finns ingen anledning till stora konflikter mellan Europa och Kina.
Där kommer det ske en stor förändring tror jag att Europa och Kina närmar sig av den enkla anledning att Kina är resonabel och ingen buffel som bara tänker på sig själva. Men givetvis så krävs det slipade politiker och affärsmänniskor i Europa för att hantera att Kina inte genomför dåliga avtal med Europa, dessutom så måste Europa nu närmaste årtiondet fokusera på att återfå kunskapsindustrier till Europa istället för att bara släppa iväg investeringar till USA och industri till Kina.