2025-03-07, 22:07
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Jahopp. Där ser man. Tack. Då har jag blivit lite klokare på det området.
Det är lugnt.

Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Sitter och följer utvecklingen i tråden efter HD´s dom och hurvida ett tvistemål skulle kunna gå som FT eller vanligt.

Helt klart är att det är dispositivt rakt igenom. När det gäller det totala värdet är det intressant. Dels skadeståndsbeloppet men vad är då värdet av 1 dom? Ja, man kan begära ut uppgifter på hur mång de faktiskt har sålt de senaste åren och antagligen är det väldigt få och det ekonomiska värdet av domen i sig är väldigt ringa.

Men så kan man blanda in frågan som väcktes i ett case med en resebyrå där resebyrån argumenterade för att det totala beloppet potentiellt kan bli mycket större. Om jag inte missminner mig fullständigt blev det att det skulle hanteras som ett ordinärt tvistemål. Något liknande kommer Lexbase att argumentera för det är jag säker på. I så fall kan det röra sig om ett större belopp. Är det då rimligt att tingsrätten faktiskt tar hänsyn till detta under rådande omständigheter? Dels är jag säker på att tingsrätten vill lägga målet på vila till EU-domstolen har sagt sitt. Sedan kan man faktiskt ifrågasätta själva lagligheten i vad Laxbase gör och fundera på om det är en rimlig invändning av Lexbase att hävda att det är värt ett större belopp.

Ett alternativ jag hade övervägt själv är att yrka på ett ordinärt mål med tre domare och dessutom yrkat på att det har varit skäligt att få frågan prövad så till vida att var och en ska stå för sina egna rättegångskostnader. Prövad i ljuset av HD-dom att GDPR faktiskt står över grundlagen m.m.
Citat:
Skadeståndet är ideellt, inte ekonomiskt. Så ser inte hur det är relevant hur många domar de sålt. Det är publiceringen i sig som är skadevållande eftersom man står antecknad som "förekommande" för alla som söker på sitt namn.

Det hade eventuellt varit mer intressant att veta hur många som sökt på ens eget namn. Men det tror jag inte är uppgifter de lagrar.

Ja, läggs det om till T-mål tror jag också det är till fördel om det avgörs av tre domare istället för en.

Finns det praxis som stödjer att prejudikatfrågor kan föranleda att envar står sina kostnader? ?
Vad jag vet så finns det ingen praxis om att folk ska stå sina egna kostnader oavsett utgång bara för att ett mål rör en prejudikatfråga. På juristprogrammet läser man otaliga prejudikat, och jag kan inte minnas att det har hänt att parterna fått stå sina egna kostnader p.g.a. det.

En sån kostnadsfördelning sker som regel när båda parterna delvis nått framgång och delvis tappat i målet, så att det inte går att utse någon klar "vinnare."

(Förekommer även i vissa särskilda typer av mål, t.ex. familjerättsliga tvister och VA-mål.)

Citat:
Ursprungligen postat av z800kul
finns redan det du syftar på

Ja, EU-domen du syftar på är C-740/22, Endemol Shine Finland, som kom från EU-domstolen den 7 mars 2024. Den handlar om huruvida arbetsgivare får begära utdrag ur belastningsregistret vid rekrytering.

Vad sa EU-domstolen?
EU-domstolen slog fast att artikel 10 i GDPR förbjuder behandling av uppgifter om brott och fällande domar, om det inte sker under kontroll av en myndighet eller enligt en specifik nationell lag.

Konsekvens:
👉 Arbetsgivare får inte rutinmässigt begära belastningsregisterutdrag vid anställning, om det inte finns en lag som tillåter det.
👉 Det räcker inte med att en arbetsgivare har "berättigat intresse" enligt artikel 6 GDPR – det krävs uttryckligt lagstöd.

Hur påverkar detta Sverige?
I Sverige finns särskild lagstiftning som kräver belastningsregisterutdrag för vissa yrken, t.ex.:
✅ Skola och barnomsorg
✅ Vård och omsorg
✅ Säkerhetsklassade tjänster

Men för privata arbetsgivare utan lagkrav kan domen innebära att det blir svårare att kräva belastningsregisterutdrag i rekrytering. Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) kan också börja granska arbetsgivares rutiner på ett strängare sätt efter denna dom.
Citat:
Fast det jag efterfrågar är att det finns ett brott mot just förfrågan. Brott måste framgå av lagtext enligt Legalitetsprincipen och får inte tillämpas analogt.

Intressant besked i övrigt. Skummade igenom den. Ska läsa lite närmare vid senare tillfälle.
z800kul har tyvärr missförstått domen.

Målet handlade om rätten att få ut fällande domar i brottmål från en allmän domstol under Finlands motsvarighet till offentlighetsprincipen*, inte huruvida enskilda arbetsgivare får begära utdrag från arbetssökande. Den domen sätter inte upp några hinder mot att arbetsgivare ber arbetssökande att själva visa upp ett utdrag.

*Här är frågorna som ställdes av den finska domstolen:

Och här är EU-domstolens svar:

Domen kan läsas i sin helhet på Curia:
https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf;jsessionid=AD6A92CEE7F9814AB32D632217 9F3BCF?text=&docid=283530&pageIndex=0&doclang=SV&m ode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=405757
Senast redigerad av Kallebrogen 2025-03-07 kl. 22:15.
Citera
2025-03-07, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen

z800kul har tyvärr missförstått domen.

Blir lätt så när man låter chatGPT föra ens talan precis överallt.
Citera
2025-03-08, 10:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av boombadabimbada
Vet du om ett företag som R3cway har tillgång till hela belastningsregistret? De är ett privat företag som gör bakgrundskontroll, tänker om deras säkerhetsintervju ger dem automatisk tillgång till registret utan kandidatens godkännande.

De gör uppdrag åt andra företag som inte är inom säkerhetsbranschen.

Det finns inga privata företag som har tillgång till belastningsregistret. De dessa företag gör är att kolla av hos domstolar eller tjänster som finns tillgängliga.

När jag tidigare skrev om säkerhetsintervjuer så syftade jag på statliga tjänster. Företaget du nämnder gör något liknande fast i privat regi, de har inte samma befogenheter. De är copycats i sämre tappning.

Hoppas det var svar på din fråga.
Citera
2025-03-08, 11:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsadvokat
Det finns inga privata företag som har tillgång till belastningsregistret. De dessa företag gör är att kolla av hos domstolar eller tjänster som finns tillgängliga.

När jag tidigare skrev om säkerhetsintervjuer så syftade jag på statliga tjänster. Företaget du nämnder gör något liknande fast i privat regi, de har inte samma befogenheter. De är copycats i sämre tappning.

Hoppas det var svar på din fråga.

Förstår inte riktigt hur du menar, och jag vill ifrågesätta nu bara för att jag vill förstå.

Om företagen får utdrag från domstol och andra tjänster så har dom ju indirekt tillgång till en sökandes belastningsregistret ändå? Samt om en bakgrundskontroll görs en gång på en sökande, så sparas väl antagligen utdragen i den personens profil? Dvs. att även om brottet blivit preskriberat ur polisens belastningsregister så har väl ändå företagen kvar dessa uppgifter och delar med sig det till sina uppdragsgivare vid begäran?
Citera
2025-03-08, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boombadabimbada
Vet du om ett företag som R3cway har tillgång till hela belastningsregistret?

Var fick du den infon ifrån?

1. De har inte tillgång till belastningsregistret.
2. Det som har varit tillgängligt är domar.
Citera
2025-03-08, 12:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfik007
Förstår inte riktigt hur du menar, och jag vill ifrågesätta nu bara för att jag vill förstå.

Om företagen får utdrag från domstol och andra tjänster så har dom ju indirekt tillgång till en sökandes belastningsregistret ändå? Samt om en bakgrundskontroll görs en gång på en sökande, så sparas väl antagligen utdragen i den personens profil? Dvs. att även om brottet blivit preskriberat ur polisens belastningsregister så har väl ändå företagen kvar dessa uppgifter och delar med sig det till sina uppdragsgivare vid begäran?

Ja företagen kan få del av domar m.m. De har emellertid inte tillgång till belastningsregistret, det har enbart de som är listade i 6-15 §§ enligt Lag (1998:620) om belastningsregister. Det var det mitt svar avsåg. Sedan att vissa uppgifter går att få tag i på annat vis är inte det jag uttala mig om.

Företag som ägnar sig åt bakgrundskontroller bryter mot artikel 10 i GDPR. De behandlar brottsuppgifter. Det finns enbart ett företag i Sverige som har tillstånd från IMY, såvitt jag känner till.
Citera
2025-03-08, 13:53
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Fast det jag efterfrågar är att det finns ett brott mot just förfrågan. Brott måste framgå av lagtext enligt Legalitetsprincipen och får inte tillämpas analogt.

Intressant besked i övrigt. Skummade igenom den. Ska läsa lite närmare vid senare tillfälle.

Berätta gärna vad du kommer fram till. För jag var under intrycket att en arbetsgivare har all rätt i världen att begära utdrag ur belastningsregistret. Och kan vägra den sökande anställning om det nekas.

Detta innebär ju att en arbetsgivare inte ens får fråga om utdrag ur belastningsregistret om det inte är säkerhetsklassade arbeten då.
Citera
2025-03-08, 14:37
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
Berätta gärna vad du kommer fram till. För jag var under intrycket att en arbetsgivare har all rätt i världen att begära utdrag ur belastningsregistret. Och kan vägra den sökande anställning om det nekas.

Detta innebär ju att en arbetsgivare inte ens får fråga om utdrag ur belastningsregistret om det inte är säkerhetsklassade arbeten då.
Ja, jag kan inte se några hinder för arbetsgivaren att i dagsläget kräva ett belastningsregister (även det med sekretess). På motsvarande sätt har den sökande rätt att neka överlämna det.
Citera
2025-03-08, 14:42
Medlem
Trots HD domen så finns lexbas och de andra kvar. Frågan är hur det ska tolkas.

https://www.youtube.com/watch?v=sQ6U0Eiu9H4

I klippet ovan så berättar Gunnar A att han inte kommer att backa oavsett dom. Även om det leder till fängelse. Sidan kan han säkert fortsätta att ha uppe men att få ut nya domar borde bli svårt.

Jag har en magkänsla(och förhoppning) av att den kommer att ligga uppe lika länge som https://ww4.thepiratebay3.co/
Citera
2025-03-08, 14:53
Avslutad
Citat:
Ja, jag kan inte se några hinder för arbetsgivaren att i dagsläget kräva ett belastningsregister (även det med sekretess). På motsvarande sätt har den sökande rätt att neka överlämna det.

Vilka arbetsgivare pratar du om nu? Menar du säkerhetsklassade jobb eller i allmänhet?
Hur kan det anses vara sekretessbelagt om det ändå går att få ut?
Citera
2025-03-08, 15:07
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Vilka arbetsgivare pratar du om nu? Menar du säkerhetsklassade jobb eller i allmänhet?
I allmänhet, och som inte omfattas av de med särskilda registerutdrag (skola, lss, hvb och försäkringsbolag)

Läs här: (FB) Dödsstöten för mrkoll,Lexbase och liknade sidor är GDPR.
Citera
2025-03-08, 15:54
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsadvokat
Ja företagen kan få del av domar m.m. De har emellertid inte tillgång till belastningsregistret, det har enbart de som är listade i 6-15 §§ enligt Lag (1998:620) om belastningsregister. Det var det mitt svar avsåg. Sedan att vissa uppgifter går att få tag i på annat vis är inte det jag uttala mig om.

Företag som ägnar sig åt bakgrundskontroller bryter mot artikel 10 i GDPR. De behandlar brottsuppgifter. Det finns enbart ett företag i Sverige som har tillstånd från IMY, såvitt jag känner till.
Ni har båda rätt.

Man kan i allmänhet inte få uppgifter om någon annan från belastningsregistret.

Genom att läsa eventuella domar mot någon så kan man däremot få precis samma uppgifter som står i belastningsregistret.

Citat:
Ursprungligen postat av Scratty

Citat:
Citat:
Det stämmer att i dagens läge så har privata arbetsgivare* rätt att be arbetssökande att visa upp ett utdrag sån belastningsregistret, och de kan även neka att anställa någon som vägrar att göra det.

*Arbetsgivare inom den offentliga sektorn får bara göra det om det är sakligt motiverat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in