Citat:
Ursprungligen postat av
Eidermag
Jag har inte hävdat att fastställelsetalan är omöjligt som TF. Jag tycker jag gjort ett tydligt att jag inte riktigt har koll på den terminologin. Och om du tvunget ska läsa bibeln som fan och anser att jag hävdat något liknande så hade jag oavsett redan gått vidare från det i inlägget du svarade på.
Men jag förstår i vilket sammanhang du nämnde hunden nu så vi kan släppa det.
Vad är det tydliga värdet på domen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Eidermag
Jag drog faktiskt ett exakt likadant exempel nyss för att visa på det absurda i att ett krav på skadestånd automatiskt skulle göra ett mål TF.
Nu kanske du har gett upp den här diskussionen. Men kom faktiskt på en bättre liknelse. Du behöver såklart inte svara. Men kan vara bra om vi får ett gott avslut på diskussionen så att du inte går oviss om rättsläget.
Ponera att det skulle vara fråga om bättre rätt till ett fotoalbum som ingen har kvittot till. Hur avgör man då värdet? Värdet har ju högst ett personligt värde för parterna. I rena pengar så är det inte uppenbart att ett fotoalbum överstiger ett halvt prisbasbelopp, eftersom det går att
hitta ett motsvarande för 300kr. Sen om det fotoalbumet är värt 500kr eller 5000kr spelar mindre roll. Det är uppenbart inte värt över ett halvt prisbasbelopp.
På samma sätt förhåller det sig med det vi gör gällande: Skadeståndet är uppenbart inte över ett halvt prisbasbelopp. Jag har hänvisat till flera rättskällor i både EU rätt och svensk domstol som styrker att det inte rör sig om över ett halvt prisbasbelopp.
Du väljer dessutom att tolka lagtexten bokstavligen och utifrån dina värderingar istället för rättsdogmatiskt. Dvs du backar inte upp dina påståenden med rättskällor mer än lagtextens ordalydelse och rubriker på tidigare lagstiftning. I övrigt har det bara varit åsikter från din sida.