Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.RedHat
Nu kanske du har gett upp den här diskussionen. Men kom faktiskt på en bättre liknelse. Du behöver såklart inte svara. Men kan vara bra om vi får ett gott avslut på diskussionen så att du inte går oviss om rättsläget.
Ponera att det skulle vara fråga om bättre rätt till ett fotoalbum som ingen har kvittot till. Hur avgör man då värdet? Värdet har ju högst ett personligt värde för parterna. I rena pengar så är det inte uppenbart att ett fotoalbum överstiger ett halvt prisbasbelopp, eftersom det går att
hitta ett motsvarande för 300kr. Sen om det fotoalbumet är värt 500kr eller 5000kr spelar mindre roll. Det är uppenbart inte värt över ett halvt prisbasbelopp.
På samma sätt förhåller det sig med det vi gör gällande: Skadeståndet är uppenbart inte över ett halvt prisbasbelopp. Jag har hänvisat till flera rättskällor i både EU rätt och svensk domstol som styrker att det inte rör sig om över ett halvt prisbasbelopp.
Du väljer dessutom att tolka lagtexten bokstavligen och utifrån dina värderingar istället för rättsdogmatiskt. Dvs du backar inte upp dina påståenden med rättskällor mer än lagtextens ordalydelse och rubriker på tidigare lagstiftning. I övrigt har det bara varit åsikter från din sida.
Jag tänker faktiskt lite att jag kanske har fel. Men inte på grund av att ni övertygat mig med det ni skrivit utan för att ni verkar ha mycket erfarenhet och jobbar med sånt här.
Men jag tänker också att vi kanske missförstår varandra eftersom jag inte riktigt kan dom rätta uttrycken. Jag försöker att inte skriva uttryck som jag inte kan helt och erkänna det. Men jag tänker att ni kanske ändå tror att jag säger något som jag inte menar för att jag använder fel uttryck. Så jag ska försöka förklara det på lite annat sätt. Och inte hålla på med personangrepp heller. Och hoppas att ni tillbaka försöker förstå vad jag försöker säga istället för att hoppa på något uttryck som jag kanske skriver fel.
Jag vill också att ni tänker på att det jag argumenterar mot är att det säkert skulle bli FT. Jag har i och för sig också låtit som att det är säkert att det inte skulle bli FT men poängen med det hela är ju att jag menar att dom som stämmer Lexbase inte kan vara säkra på att det blir FT.
Så om svaret är att det "kanske blir FT eller kanske inte", så tycker jag att vi båda har haft poänger och är kompisar istället.
Så här tänker jag.
Borttagning av en dom är inte samma sak som att överlämna en sak och det är inte något som avtalats om
. Alla dom exempel jag sett i tråden och på andra ställen om krav att måste göra något i kombo med skadestånd eller annat pengakrav, så har det dom måste göra gällt någonting som har ett värde. Det ska tex lämnas tillbaka hundar eller fastigheter eller sånt. Fotoalbumets värde kanske är oklart men det gäller fortfarande en sak som någon i slutändan ska äga.
. Om det varit både skadestånd och tex lämna tillbaka så har det som ska lämnas tillbaka fortfarande haft ett värde.
. Kanske är det skillnaden att något som har ett värde ska byta ägare. Och här byter inget ägare.
. Jag förstår att saker som avtalats om kanske inte är saker utan typ tjänster eller mer komplcierade saker. Men det har då avtalas om och kanske värdesatts i avtalen på något sätt. Eller så finns det sätt att värdera det på. Men det spelar ju ingen roll här eftersom dom som stämmer och Lexbase inte har avtal om något.
. Jag tycker alltså att skillnaden mellan exempel i tråden och i förarbetena och detta fall är tydligt men kan inte riktigt förklara den. Men jag ska försöka.
Att ta bort en dom gäller inte något som tydligt har ett värde
. Visst om Lexbase säljer den så får dom 119 kronor. Och om dom inte får ha den så kanske det kan krävas skadestånd. Men det är inte en sak som i att någon till sist kommer äger domen. Värdet följer liksom inte med domen på samma sätt som värdet följer med hunden eller fastigheten.
. Det är helt enkelt inte uppenbart att domen har ett uppenbart värde.
. Om det inte är uppenbart att det har ett värde så borde det uppenbara värdet därför inte kunna vara mer eller mindre än gränsen. Och därför borde det inte kunna bli FT. Det är typ som att man kan svara rätt eller fel på en fråga. Men om ingen ställer frågan så kan ju inte svaret bli något av dom.
Skadestånd och ta bort en dom är väldigt olika saker
. Att en stämning om skadestånd under gränsen skulle kunna bli FT har jag inte sagt emot. Jag tycker att dom som vill stämma borde gör det så. Som Försvarsadvokat skrev så borde ju Lexbase då vilja ta bort domarna så dom inte blir stämda igen. Problemet löses ju så ändå.
. Jag har inte sett ett enda fall där ett skadestånd för tex förtal också varit i kombo med att dom som förtalat måste sluta med det. Absolut inget FT i alla fall. Det måste ju finnas en anledning varför.
. Att kravet på att att ta bort domen endast skulle vara ett "indispositivt moment" till att få skadestånd tycker jag låter konstigt. Det är inte som att dom säger "Jag vill ha skadestånd!" och sedan mumlar "och bra om ni tar bort det också".
. Jag tänker att skadestånd och ta bort saker är två olika yrkanden. Och eftersom yrkandet att ta bort domen inte är om något som tydligt har ett värde, så kan det ju inte bli FT. Tänk på det jag skrev innan också om exemplen. Om ge tillbaka hunden eller fastigheten var ett eget yrkande så gällde det ju fortfarande saker som tydligt har ett värde. Men inga exempel sa att saker som inte tydligt har ett värde kan vara indispositiva moment.
Det finns fall som inte kan bli FT
. Om alla fall kunde bli FT skulle jag förstås inte tro att det här var enda som inte kunde det.
. Men det finns fall som inte kan bli det och jag har inte sett någonstans i lagen eller förarbetena att det står exakt vilka fall det gäller.
. Jag förstår att dom fallen ibland handlar om tvingande lagar. Alltså att om domstolen får reda på det så måste dom döma (eller nåt sånt). Men det här kan jag inte jättebra och jag vet inte vad som gäller GDPR här heller.
. Jag tycker det låtit lite i tråden som att allt som inte har ett tydligt värde över gränsen ska kunna bli FT. Och i så fall förstår jag att borttagning också kan bli FT. Men det är ju inte sant att alla fall kan bli det.
. Eftersom det finns fall som inte kan bli FT, så förstår jag inte varför det är så självklart att detta ska vara det. Om det är lite otydligt så borde det väl ändå bli T. Och då menar jag som sagt inte att värdet är otydligt, utan att det är otydligt om ta bort har ett värde.
. Om jag googlar det här så står det på flera ställen att endast dispositiva fall kan bli FT. Och då endast vissa typer av indispositiva fall. Jag litar inte på google och all SEO men det låter ju i alla fall som att det finns rätt mycket som inte kan bli FT.
Fallet är inte enkelt
. Det vore konstigt om ett såhär komplicerat fall skulle kunna bli FT. FT borde ju vara för enkla fall. Det står i förarbetena och överallt där man läser om det.
. Domstolarna borde också kunna ha lite möjlighet att bestämma typen av tvistemål utifrån detta.
. Detta är inte det vi bråkat mest om men om domstolarna kan göra det så påverkar detta ändå det andra. För då är det ju inte självklart att det blir FT och då riskerar dom som stämmer Lexbase att behöva betala massor.