2025-03-08, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Restaurang Tegelbacken i Stockholm så kostar mineralvatten 85 kr för en flaska.
Helt normalt när man äter på lite bättre ställen.
hade du betalat 100 000 kr för en mineralvatten?
antagligen hade du funnit det orimligt dyrt.
men det hade varit normalt på de första restaurangerna på månen..
du måste förstå skillnaden mellan normalt och rimligt.

jag kan sälja en dl vatten för 1 miljard kronor.
det innebär inte att det är normalt
Citera
2025-03-08, 10:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Vill minnas jag på 90-talet i USA fick betala motsvarande 50 kr för en butelj franskt vatten när jag bett om "bara vatten", mer än vad en lunch kostade hemma i Sverige på den tiden, men det var ju bara att svälja.

1994, för trettio år sedan, var jag i paradgatan i Paris och firade de allierades befrielse av just Paris. Tog en stor öl på ett vanligt ölhak på eftermiddagen. 100FRF! (120SEK).
Vanligt ölhak alltså. 2025 kostar en stor stark på Avenyn i GBG 120SEK.
En lunch i GBG kostade 120SEK med en stor stark 1994.

Var i NYC under presidentvalet 2000. Frank Sinatra JR, alltså "grabben" spelade på Blue Note, en berömd jazzklubb. Blev presenterad där med Frank, jag vet inte varför i denna dag..
Men ölen kostade $4 = 50SEK. (Blev också presterad till två stycken delstatssenatorer. Varför vet jag inte heller.)
Vad vattnet kostade, vet jag inte.
Citera
2025-03-08, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Givet att jag inte varit på restaurang på ett tag och jag är fullt medveten att vi haft prisökningar världen över. När jag fick notan så var det jag reagerade över var priset på en "mineralvatten". Dvs vanligt kranvatten med lite kolsyra och några iskuber fyrtionnio kronor. Alltså inget fancy på flaska eller något märke på det. Utan vanligt kolsyrat vatten i ett glas tog restaurangen FYRTIONIO KRONOR för. Är detta rimligt pris år 2025?
Vilken restarang?
Citera
2025-03-08, 10:31
Medlem
Citat:
Givet att jag inte varit på restaurang på ett tag och jag är fullt medveten att vi haft prisökningar världen över. När jag fick notan så var det jag reagerade över var priset på en "mineralvatten". Dvs vanligt kranvatten med lite kolsyra och några iskuber fyrtionnio kronor. Alltså inget fancy på flaska eller något märke på det. Utan vanligt kolsyrat vatten i ett glas tog restaurangen FYRTIONIO KRONOR för. Är detta rimligt pris år 2025?
Vilken restarang?

Jag har sett att vatten höjs mkt
Finns slera möjl ors
Snåla kunder, lägre oms, högre pris, taktik för att pusha kaffe el vin el öl etc???
Citera
2025-03-08, 10:32
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Du verkar prata som att du jobbar med fastigheter.
Då förstår jag att du som inte har en aning om hur företagare har det idag i sverige snackar skit när du sitter på ditt kontor och tar in din höga lön utan problem.

Det handlar snarare om att många inte har nåt val då det inte finns några jobb i landet så de fortsätter rulla butiken,cafeet,restaurangen med låg lönsamhet när hyresvärden och skattmasen rånar dom på allt.

Många halvstora städer så blir lokalerna tomma gång på gång och byter ägare och inriktning hela tiden och de läggs ner också.
Malmö har ju också låg lönsamhet och tillex köpcentret entre i centrum har ju halvkonkat ner länge sen.
De har bara räddats av danska pengar som väller in och handlar pga den katastrofala kronkursen.

Det är fan sjukt att företagare i ungern,tyskland,polen och en större del av europa oftast har mer pengar i plånkan och har råd att spendera mer in i ekonomin än många svenska företagare.
svenska småföretagare har också lägst pensioner i europa pga den låga lönsamheten läste man redan 5år sen.

Sverige blir ett halvfattigt land där småföretagen försvinner och det bara blir kvar bankmaffian, storföretag som bara säljer kinesgrejer så all industri fått lägga ner och vanligt folk pga detta inte konsumerar tillräckligt osv.

I centrum blir det bara kvar matställen,pizzerior,barer som har höge marginal för vanliga småbutiker kan inte betala överhyrorna osv och alla småbutiker försvinner så matställena blir överetablerade och börjar försämra kvaliten på pizzor och annat då det aldrig blir bra med för många av samma om det inte bor extremt mycket folk runtomkring som i utlandet.

Fast allt det du beskriver har ju inget med lokalkostnader, utan handlar enbart om den småföretagarfientliga politik som förts i Sverige i närmare 70 år.

Just lönsamheten för små caféer mm är ju starkt avhängt den låga köpkraften svenskar i allmänhet har i förhållande till driftskostnader för en verksamhet. Bara en sådan sak som handikappanpassning av en lokal gräver djupa hål i budgeten. Sen har vi regler kring utskällning mm allt koplat till dryga stämpelavgifter.

Små caféer i små orter drivs ju för övrigt ofta av glada amatörer som kör på känsla och saknar kunskap om hur man maximerar sin vinst och gör upp en budget. Exempelvis så bjuder de på kranvatten istället för att göra en produkt av det genom att servera med citron i en karaff.
Många svenskar saknar även förståelsen för vad vår livstil kostar i avgifter och skatter. Vinsten efter lön, kostnader avgifter mm för vatten för 49:- är kanske inte mer än 1 eller max 2 kronor, men svenebanan föreställer sig att det är 30 kr rakt ner i fickan då vattnet kostar 12 kr på Coop
Citera
2025-03-08, 10:33
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsaft69
Man säger nej till dryck och går till tolaetten med ett glas och tar kranvatten.

Skabbigt

Men ställerna får väll köra klassikern att bara ha varmt vatten i handfaten
Citera
2025-03-08, 10:42
Medlem
Citat:

priserna eskalerar. jag har själv fattat att jag måste kolla vad priset är på varor nuförtiden istället för att bara kasta varorna i butikskorgen. 2 liter juice kan kosta över 60 kr, det är det inte värt. jag kör med lättdryck istället. köpte en chokladkaka marabou , kostade 39 kr???
Citera
2025-03-08, 10:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Vinsten efter lön, kostnader avgifter mm för vatten för 49:- är kanske inte mer än 1 eller max 2 kronor, men svenebanan föreställer sig att det är 30 kr rakt ner i fickan då vattnet kostar 12 kr på Coop

Man kan inte jämföra som du gör. OK, om det är en Perrier för femtio kronor (franskt mineralvatten) så kan man jämföra så, men ett kommunalt kranvatten är "vinsten" inklusive disk av glaset näst intill "pengar rakt ner i fickan på krögaren" om han eller hon tar 50:- för ett glas vatten.
Citera
2025-03-08, 11:06
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oops2000
köpte en chokladkaka marabou , kostade 39 kr???

Varför köpte du den om du ändå ska sitta här och besvära dig själv? Här är problemet. Om konsumenterna bara slutade köpa det som de ansåg vara ett oskäligt pris.

Hade jag fått en nota där vanligt vatten kostade 49 hade jag aldrig kommit tillbaka.
Citera
2025-03-08, 11:10
Avstängd
Citat:

Det är helt fantastiskt att detta inte ifrågasätts - har de dessutom egen kolsyremaskin blir vinsten astronomisk.

Det är m a o billigt att äta högklassig mat på restaurang - vällagad näringsrik mat med hög uppfinningshöjd - samtidigt som deet är heelt sinnessjuukt dyyyrtt att dricka något till maten som
har NOLL i uppfinningshöjd
Citera
2025-03-08, 11:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Du betalar inte bara för vattnet utan för service, löner, hyra, el, vatten, skatt, inventarier...

O det är gratis när det gäller maten - dvs mat till råvarornas självkostnad - o service löner hyra el vattan skatt inventarier på kolsyrat vatten, läsk eller öl.

Det har blivit dyrare att äta men även försämrad mat - detta innebär naturligtvis inte att restaurangerna skall kompensera sig genom att skörta upp folk på måltidsdrycken.

Det har blivit mer o mer dyyr vällagad hemmamat på senare år - o det är relativt set billigt med 100 kr per person i kött plus goda grönsaker o läsk på riktig frukt eller färskpressad juice.

Det går nog åt 10,000 kr mån i matutifter per mån på två pers - men med dom pengarna kommer man inte långt på utemat ex junk food
Citera
2025-03-08, 11:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Tja en Loka kostar ju upp mot 39:- på bensinstationer och pressbyrån, så 10:- för en plats att sitta och ett diskat glas är väll rimligt.

På bageri/cafe brukar bakverk kosta samma som över disk - hur förklarar du det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in