2025-03-08, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Givet att jag inte varit på restaurang på ett tag och jag är fullt medveten att vi haft prisökningar världen över. När jag fick notan så var det jag reagerade över var priset på en "mineralvatten". Dvs vanligt kranvatten med lite kolsyra och några iskuber fyrtionnio kronor. Alltså inget fancy på flaska eller något märke på det. Utan vanligt kolsyrat vatten i ett glas tog restaurangen FYRTIONIO KRONOR för. Är detta rimligt pris år 2025?
Jag hoppas ni all förstår att Sverige håller på att bli fattigt. Värre tider väntar
Citera
2025-03-08, 06:04
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Givet att jag inte varit på restaurang på ett tag och jag är fullt medveten att vi haft prisökningar världen över. När jag fick notan så var det jag reagerade över var priset på en "mineralvatten". Dvs vanligt kranvatten med lite kolsyra och några iskuber fyrtionnio kronor. Alltså inget fancy på flaska eller något märke på det. Utan vanligt kolsyrat vatten i ett glas tog restaurangen FYRTIONIO KRONOR för. Är detta rimligt pris år 2025?

Tja en Loka kostar ju upp mot 39:- på bensinstationer och pressbyrån, så 10:- för en plats att sitta och ett diskat glas är väll rimligt.
Citera
2025-03-08, 06:07
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejaaaaaaa123456
Jag hoppas ni all förstår att Sverige håller på att bli fattigt. Värre tider väntar

Ja det är priset vi och världen får betala för att USA har avsagt sig ledarskapet för den fria världen...
Citera
2025-03-08, 06:15
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Beror på var restaurangen är.

Hyresvärdarna idag kan vara riktig svin och ta en stor del av vinsten om de ligger på bra plats.

över 100000 kronor i månadshyra för 63 kvadratmeter i centrala stan.

Bageriet överlåter verksamheten utan överlåtelseavgift till nästa idiot.
Gissa varför.

Man får helt enketl bojkotta ställen som gått över gränsen så att lokalerna står tomma ett tag.Det är det enda som kan få de giriga hyresvärdarna att sänka hyrorna något tills politikerna inför nån form av hyresreglering mot oskäliga hyror för företagare
.

Även om det är tråkigt om det är småföretagare som försöker. Men om det är kedjor så e de bara å bojkotta utan betänkligheter.

Nu skulle jag säga att vakansnivån i Stockholm, Göteborg och Malmö faktiskt inte är speciellt hög så några giriga överhyror handlar det inte om.

När vi pratar om landsorten så har förändringen gått rasande fort och där handlar det om att en sänkt hyra innebär en sänkt värdering av fastigheten vilket genererar ett lägre värde på bolaget och där med sämre förhandlingschef gentemot banker mm så över tid om fastighetsägaren har ett par fastigheter kan det vara mer ekonomiskt att låta lokalerna stå toma
Citera
2025-03-08, 06:24
Medlem
På en herrgård jag jobbade tog dom 75 kr flaskan för KRANVATTEN i en flaska
Men när man betalat 75 kr fick man fri påfyllning
Kranvatten lixom...
Och nej det är inte normalt varken 49 kr eller 75 kr
Citera
2025-03-08, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
många år sen man var ute på krogen /restaurang
men Lion bar ska öppna ett hak där jag bor. de ska ha billig öl
tittat på deras hemsida men står inga priser där
vad kostar en öl på Lion bar

Vi har en i Örebro. Vet inte vad enstaka öl kostar, men dom har stående erbjudande om plankstek och stor stark för 139 kronor. Jag har ingen aning om smak på den. Det sitter typ alkisar där och dricker. Borde vara billiga öl.
Citera
2025-03-08, 07:26
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Restaurang Tegelbacken i Stockholm så kostar mineralvatten 85 kr för en flaska.
Helt normalt när man äter på lite bättre ställen.
Citera
2025-03-08, 07:28
Medlem
Citat:
Ja, det är normalt med höga priser för sådant som vi annars kan köpa eller göra själva eftersom en restaurang är ett företag som har kostnader för personal, lokal, utrustning, förbrukningsartiklar, och så vidare. Vad som är rimligt avgörs av det egna tyckandet och den egna plånboken. Så, då var det utrett.
Citera
2025-03-08, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Nu skulle jag säga att vakansnivån i Stockholm, Göteborg och Malmö faktiskt inte är speciellt hög så några giriga överhyror handlar det inte om.

När vi pratar om landsorten så har förändringen gått rasande fort och där handlar det om att en sänkt hyra innebär en sänkt värdering av fastigheten vilket genererar ett lägre värde på bolaget och där med sämre förhandlingschef gentemot banker mm så över tid om fastighetsägaren har ett par fastigheter kan det vara mer ekonomiskt att låta lokalerna stå toma

Du verkar prata som att du jobbar med fastigheter.
Då förstår jag att du som inte har en aning om hur företagare har det idag i sverige snackar skit när du sitter på ditt kontor och tar in din höga lön utan problem.

Det handlar snarare om att många inte har nåt val då det inte finns några jobb i landet så de fortsätter rulla butiken,cafeet,restaurangen med låg lönsamhet när hyresvärden och skattmasen rånar dom på allt.

Många halvstora städer så blir lokalerna tomma gång på gång och byter ägare och inriktning hela tiden och de läggs ner också.
Malmö har ju också låg lönsamhet och tillex köpcentret entre i centrum har ju halvkonkat ner länge sen.
De har bara räddats av danska pengar som väller in och handlar pga den katastrofala kronkursen.

Det är fan sjukt att företagare i ungern,tyskland,polen och en större del av europa oftast har mer pengar i plånkan och har råd att spendera mer in i ekonomin än många svenska företagare.
svenska småföretagare har också lägst pensioner i europa pga den låga lönsamheten läste man redan 5år sen.

Sverige blir ett halvfattigt land där småföretagen försvinner och det bara blir kvar bankmaffian, storföretag som bara säljer kinesgrejer så all industri fått lägga ner och vanligt folk pga detta inte konsumerar tillräckligt osv.

I centrum blir det bara kvar matställen,pizzerior,barer som har höge marginal för vanliga småbutiker kan inte betala överhyrorna osv och alla småbutiker försvinner så matställena blir överetablerade och börjar försämra kvaliten på pizzor och annat då det aldrig blir bra med för många av samma om det inte bor extremt mycket folk runtomkring som i utlandet.
Senast redigerad av Blatteman 2025-03-08 kl. 07:37.
Citera
2025-03-08, 07:58
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman

Det är fan sjukt att företagare i ungern,tyskland,polen och en större del av europa oftast har mer pengar i plånkan och har råd att spendera mer in i ekonomin än många svenska företagare.
svenska småföretagare har också lägst pensioner i europa pga den låga lönsamheten läste man redan 5år sen.

Inte bara småföretagare har låg pension/ kommer få låg pension.
Sverige har väl överlag lägst pensioner i norden och kanske t o m är bland de lägre i EU. Undantaget 40-talisterna som har högre pensioner än vad man själv får ut på lönen.

Så det är inte specifikt småföretagare som är fattiga utan rätt många. Dessa kommer dessutom få en chock när de ska börja ta ut pension och frågan tycks inte vara viktig inom politiken.

Var går smärtgränsen för ett restaurangbesök? Ni som är flashbackmiljardärer är inte intressanta utan vad den med medellön är villig att betala!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle.webmaster
Blir man förvånad eller upprörd över höga restaurangpriser så är det nog bättre att man stannar hemma och själv lagar sin mat. Själv tillhör jag den gruppen som hellre lagar min egena mat hemma och vet vad jag stoppar i magen och dessutom alltid får nylagad mat typ nykokt potatis, nykokt ris, nygräddad potatisgratäng, nykokt pasta mm mm mm. För att inte tala om helt nystekt/nykokt kött, fisk och fågel.
Du gillar inte folk va?
Citera
Avslutad
Man säger nej till dryck och går till tolaetten med ett glas och tar kranvatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in