2025-03-08, 08:18
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Normalt är ett ord som jag har svårt för, men vi lever i en tid då kolsyrat vatten kostar 3-4 gånger så mycket/liter som bensin/diesel på macken, men det är bränslepriserna som folk ojar sig över.

Jag har aldrig förstått storheten med kolsyrat vatten då kranvatten är i det närmaste gratis men så fort någon tar samma vara och tillsätter bubblor så ökar kostnaden till ofantliga nivåer.

Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
häng ut o boj kotta restaurangen. helt oacceptabelt ja skulle ha bestridit notan eller tagit en spring nota om ja såg de ocker priset för ett glas vatten :P fy fan

Snälla, om du ska skriva på detta forum, sluta då för helvete att särskriva alla ord. 😤
Citera
2025-03-08, 08:58
Medlem
Det är orimligt, men antagligen kan restaurangens personal slita fram en liten prislista och hävda att informationen fanns tillgänglig innan du beställde.
Citera
2025-03-08, 09:07
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Givet att jag inte varit på restaurang på ett tag och jag är fullt medveten att vi haft prisökningar världen över. När jag fick notan så var det jag reagerade över var priset på en "mineralvatten". Dvs vanligt kranvatten med lite kolsyra och några iskuber fyrtionnio kronor. Alltså inget fancy på flaska eller något märke på det. Utan vanligt kolsyrat vatten i ett glas tog restaurangen FYRTIONIO KRONOR för. Är detta rimligt pris år 2025?
Tyvärr har det blivit norm att höja priser på prick allt. En sketen macka på ett kafé gick på 65 spänn, då var det verkligen inget speciellt..
Citera
2025-03-08, 09:08
Medlem
Citat:
Givet att jag inte varit på restaurang på ett tag och jag är fullt medveten att vi haft prisökningar världen över. När jag fick notan så var det jag reagerade över var priset på en "mineralvatten". Dvs vanligt kranvatten med lite kolsyra och några iskuber fyrtionnio kronor. Alltså inget fancy på flaska eller något märke på det. Utan vanligt kolsyrat vatten i ett glas tog restaurangen FYRTIONIO KRONOR för. Är detta rimligt pris år 2025?

Lokalhyra höjs.
El höjs priset.
Försäkring höjs.
Matvaror höjs
Allt höjs i kostnad..

49 kr ska hjälpa till kostnaden.
Stöd restaurang att köpa dyrt 49 kr vatten....
Citera
2025-03-08, 09:15
Medlem
Jag gick till restaurang då jag blev förvånad över mängd blev mindre portion än förut.
Kock förklarade till mig att det räcker inte med 250 kr för normal portion. Det kostar dyrt allt i restaurang.. Kock och chefen tvingade sortera bort i större portion...

Jag tackade och lämnade orörd maten på bordet utan betala... eftersom jag var chock och besviken...

Framtid blir svårare och restaurang dör ut.
Kanske grillvagn ... stå i regn och äta mat på papptallrikar... Eller beställa mat hem...
Spara el i stort lokalen ?!
Citera
2025-03-08, 09:22
Medlem
Citat:

Inte rimligt men dyrt🙂
Citera
2025-03-08, 09:29
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Det är normalt om det är inköpt på flaska, en lite större variant. Däremot inte om det är bubbelvatten som restaurangen själva har gjort på kranvatten. Det brukar faktiskt vara gratis.
Citera
2025-03-08, 09:33
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Normalt är ett ord som jag har svårt för, men vi lever i en tid då kolsyrat vatten kostar 3-4 gånger så mycket/liter som bensin/diesel på macken, men det är bränslepriserna som folk ojar sig över.
Eftersom den som har en dieselbil inte har något alternativ. Kolsyrat vatten är ju bara vardagslyx och egentligen helt onödigt. Dessutom kan man göra bubbelvatten hemma själv billigt.
Citera
2025-03-08, 09:42
Medlem
Running_mans avatar
Skriv en negativ recension om restaurangen på nätet där du nämner priserna så att alla kan se. Sånt älskar restaurangägarna.

Då kanske fler kan undvika det haket redan när man letar efter ett ställe att äta på.
Citera
2025-03-08, 09:45
Medlem
CyberIngmars avatar
Jag köpte en 33 cl läsk på ett fik för 36 kr en gång. Det var varmt ute, så jag kollade aldrig priset utan var mer fokuserad på att hitta en sittplats. Det var nog för 3-4 år sedan. Idag är priset liknande på många fik, beroende på vilken läsk det handlar om.
Citera
2025-03-08, 10:06
Medlem
Att betala för en flaska vatten ser jag inget konstigt med då vatten i stort sett har samma inköpspris och prispåslag som läsk till exempel.

Men i fallet du beskriver är det ju inte mineralvatten du köpt, utan vanligt kranvatten med bubblor. Stor skillnad på det, speciellt om du beställde mineralvatten och fick detta. Där skulle jag inte ha varit så nöjd.
Citera
2025-03-08, 10:11
Medlem
Du betalar inte bara för vattnet utan för service, löner, hyra, el, vatten, skatt, inventarier...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in