2025-03-08, 16:27
Medlem
Inte alls rimligt. Men å andra sidan så är inga av de priser vi idag ser i matbutiker och på restauranger rimliga.
Citera
2025-03-08, 16:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Skabbigt

Men ställerna får väll köra klassikern att bara ha varmt vatten i handfaten

Skulle haft full respekt för den hustle och haft med mig vatten själv. Men varmvatten är dyrt så att bara köra vamvatten låter inte riktigt rätt.
Citera
2025-03-08, 17:41
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Givet att jag inte varit på restaurang på ett tag och jag är fullt medveten att vi haft prisökningar världen över. När jag fick notan så var det jag reagerade över var priset på en "mineralvatten". Dvs vanligt kranvatten med lite kolsyra och några iskuber fyrtionnio kronor. Alltså inget fancy på flaska eller något märke på det. Utan vanligt kolsyrat vatten i ett glas tog restaurangen FYRTIONIO KRONOR för. Är detta rimligt pris år 2025?

Vem fan köper vatten på en restaurang? Särskilt i Sverige, där kan ni ju dricka flouret rätt ur kran?

Den viktiga frågan är vad kostar en bärs på haket?
Citera
2025-03-08, 17:47
Medlem
BevinLees avatar
Jag har bojkottat dyra restauranger för flera år sen. Tar däremot gärna med mig en riktigt god hemgjord smörgås eller sallad + några kalla öl i ryggsäcken. Sen promenerar jag ner till en bänk med fin utsikt, oftast över vattnet. Där sitter jag o myser. Ibland kommer nån med hund förbi o pratar, ibland har jag musik i lurarna eller en bok. Vägrar att betala dessa hutlösa priser. Skänker hellre pengarna till bättre behövande så som Bris, Mind o liknande.
Citera
2025-03-08, 17:56
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Ja marginalen på just det glaset alla andra kostnade exluderade så är det det, men sedan har vi burken med oliver som vältes ut eller den klantiga gästen som slog sönder två glas när fumlade med sina oufostrade ungar och då är vi på minus igen.

Marginalen kan inte (annat än för budget mässiga skäl) jämföras för olika varor utan då är det sista raden som gäller.

Nog för att Chevy Chase i "Ett päron i farsa"-filmerna gjorde intryck på mig, men så är det inte normalt. Kanske i ölhak som har a-lagare till kunder, sådant förekommer. Sen så är krogglas inte särskilt dyra, köpte 96 stora ölglas för 4SEK styck på DAGAB i Göteborg när jag förlovade mig för typ 20 år sedan, drog det på bolaget. Har en massa kvar än i dag 2025.
Citera
2025-03-09, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Vi har en i Örebro. Vet inte vad enstaka öl kostar, men dom har stående erbjudande om plankstek och stor stark för 139 kronor. Jag har ingen aning om smak på den. Det sitter typ alkisar där och dricker. Borde vara billiga öl.

klart billig öl lockar till sig törstiga 139 kr låter helt okey för planka med en stor stark
bodde i örebro för ca 38 år sen ,en höst jobbade på restaurang gränden bredvid bion ock slottet finns gränden kvar ? de körde planka för 99 kr ock öl för 29 på AW
Citera
2025-03-09, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Givet att jag inte varit på restaurang på ett tag och jag är fullt medveten att vi haft prisökningar världen över. När jag fick notan så var det jag reagerade över var priset på en "mineralvatten". Dvs vanligt kranvatten med lite kolsyra och några iskuber fyrtionnio kronor. Alltså inget fancy på flaska eller något märke på det. Utan vanligt kolsyrat vatten i ett glas tog restaurangen FYRTIONIO KRONOR för. Är detta rimligt pris år 2025?

Hade det varit för 2-3 år sedan, så hade jag sagt att det inte var normalt, men nuförtiden tycker jag själv att jag blir chockad i ett när man är och handlar. Priserna har dragit i från i snart sagt allt och inget är märkligt längre. Svensk krona håller nästan på att bli som vad den italienska Lire var förr och det gäller priserna med.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in