2024-08-24, 23:37
Tåg är nice. Funderade ett tag på att ta en 1:a klass årsbiljett för SL och typ bo på tåget hälften av tiden.

Skulle nog tågluffa genom Europa om konstant om jag var digital nomad. Du har mött din nemesis!
Citera
2024-09-05, 10:15
Medlem
Förstår inte varför någon åker tåg när det bara finns nackdelar med det.

Nu har jag inte åkt tåg på över 10 år så saker kan ha ändrats, men t.ex så kollade jag på priser och tidsåtgång från att ta sig med tåg från södra Sverige till Östersund för så där 10-15 år sedan. Tänkte att tåg måste ju bli mycket billigare än flyg, men icke.

Tåg skulle kosta 1300 kr och ta 14 timmar med massa jobbiga byten också.
Flyg skulle kosta 800 kr och bara ta lite drygt 3 timmar inklusive ett byte.

Varför i hela friden skulle någon vilja betala mer för att resan ska ta mycket längre tid?

Ett annat exempel, också över 10 år sedan. Jag bodde 3 mil från jobbet och tog bil, men det var hyffsat smidigt och blev billigare att ta tåget med månadsbiljett så jag åkte tåg.

Sen en dag så höjdes månadsbiljetten så kraftigt att jag började jämföra och insåg att det blir samma pris att ta bilen och tanka den som att åka tåg, men skillnaden är att jag då inte behövde passa tågtider, tåg som är sena eller inställda och jag kunde parkera precis utanför jobbet.

Slutade så klart att åka tåg när det inte ens blev billigare än bil.

Har något ändrats idag eller är det fortfarande snordyrt att åka tåg?
Citera
2024-09-05, 13:35
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qh
Om man räknar all räls som ska läggas och underhållas så är det inte säkert tåg är mer energieffektivt jämfört med flyg.
Om man räknar med alla resenärer och allt gods som kommer att åka på t ex Ostlänken eller Mälarbanan under rälsens livstid så blir det garanterat mer energieffektivt än om alla dessa resenärer skulle flyga och alls gods måste gå med lastbil (Motorvägar måste också läggas och underhållas).
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
Tåg är nice. Funderade ett tag på att ta en 1:a klass årsbiljett för SL och typ bo på tåget hälften av tiden.

Skulle nog tågluffa genom Europa om konstant om jag var digital nomad. Du har mött din nemesis!
1klass årsbiljett för SL? Antar att du menar SJ? SL har ju ingen 1klass.
Citera
2024-09-06, 13:12
Medlem
Orm Ondes avatar
Jag vet inte, ett tåg som fungerar, går i tid och som har en juste restaurangvagn där man kan ta sig ett glas om man vill är inte så dumt att resa med. Tyvärr verkar dock den tiden vara förbi, dagens tåg är obekväma och framför allt opålitliga och jag undviker att resa med järnvägen numera. Samtidigt är jag gammal nog att minnas monopoltiden och det klagades lika mycket på SJ då som nu. Folk skulle bara ha vetat hur mycket sämre det blev efter avregleringen.

Tyvärr är flyget - åtminstone inrikesflyget - lika dåligt numera. Norwegian ställer in flygningar av konstiga skäl, SAS leasar ut sina flygningar till skumma baltiska bolag och är alltid försenade och flygplatserna blir mer och mer en försmak av helvetet. De senaste åren har jag känt samma stress, hopplöshet och rentav vitglödgat hat mot transportföretagen vare sig jag flugit eller åkt tåget.

Jag behöver ganska ofta resa en sträcka på cirka fyrtio-femtio mil och brukar då faktiskt ta bilen. Det tar längre tid men är säkrare och medför i regel betydligt färre irritationsmoment.
Citera
2024-09-06, 13:26
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Tåg är betydligt trevligare än flyg, åker mycket hellre tåg inom Sverige. Det tar ungefär lika lång tid eftersom flyg har så mycket time overhead. Man ska vara på flygplatsen långt innan planet går, säkerhetskontroll. checka in bagage sen en jäkla väntan innan man får gå på och innan det lyfter och sen innan man får gå av och bagage ska hämtas ut. Plus att det är trångt och jävligt enda man kan göra där är att lyssna på något i telefonen eller sova. Och när man kommer ut ur flygplatsen är man långt ute i ödemarken och måste ta en taxi. Nej då är det mycket trevligare att åka tåg, stiga på och stiga av mitt inne i stan och man kan sitta bekvämt och arbeta.

prova det på Luleå, tex
tar 11 timmar med tåg.

Jag hinner flyga dit - jobba en dag och vara åter hemma innan du ens hunnit fram

Inte ens malmö kan konkurera med tåg.
Citera
2024-09-06, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Jag vet inte, ett tåg som fungerar, går i tid och som har en juste restaurangvagn där man kan ta sig ett glas om man vill är inte så dumt att resa med. Tyvärr verkar dock den tiden vara förbi, dagens tåg är obekväma och framför allt opålitliga och jag undviker att resa med järnvägen numera. Samtidigt är jag gammal nog att minnas monopoltiden och det klagades lika mycket på SJ då som nu. Folk skulle bara ha vetat hur mycket sämre det blev efter avregleringen.

Tyvärr är flyget - åtminstone inrikesflyget - lika dåligt numera. Norwegian ställer in flygningar av konstiga skäl, SAS leasar ut sina flygningar till skumma baltiska bolag och är alltid försenade och flygplatserna blir mer och mer en försmak av helvetet. De senaste åren har jag känt samma stress, hopplöshet och rentav vitglödgat hat mot transportföretagen vare sig jag flugit eller åkt tåget.

Jag behöver ganska ofta resa en sträcka på cirka fyrtio-femtio mil och brukar då faktiskt ta bilen. Det tar längre tid men är säkrare och medför i regel betydligt färre irritationsmoment.

Samma här. En av nackdelarna med att ta både tåg och flyg är att när man kommer fram så kan man inte ta sig runt så enkelt. Därav tar jag bilen också om det inte är otroligt lång sträcka, men 50-60 mil är ingenting och så skönt sen att ha sin bil med sig att kunna ta sig runt med sen när man kommit fram.
Citera
2024-09-06, 13:29
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde

Byt flygbolag.

Jag bor en kvart från Bromma. Du kan checka in en kvart innan avgång och hinna med.
En timme till malmö, göteborg + 10 destinationer till.
Små kärror, snabbt på snabbt av. Turbopropp flyg som drar mindre än hälften av Norwegians eller
SAS boeing/airbus. Sällan försenad.
Citera
2024-09-06, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
prova det på Luleå, tex
tar 11 timmar med tåg.

Jag hinner flyga dit - jobba en dag och vara åter hemma innan du ens hunnit fram

Ja och som jag nämnt tidigare tror jag att, jag vet inte hur det är idag, men att ta sig från "södra Sverige till Östersund skulle med tåg ta ca 13 timmar, lång tid på grund av att det blir många byten och stopp.

Med flyg kunde det ske på drygt 3 timmar. Ett av flygen ca 45 minuter, det andra mellan 45-60 min. Sen fanns tid att hinna med bytet på Arlanda också.

3 timmar eller 13 timmar, hmm, undrar vad man väljer...
Citera
2024-09-06, 13:43
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja och som jag nämnt tidigare tror jag att, jag vet inte hur det är idag, men att ta sig från "södra Sverige till Östersund skulle med tåg ta ca 13 timmar, lång tid på grund av att det blir många byten och stopp.

Med flyg kunde det ske på drygt 3 timmar. Ett av flygen ca 45 minuter, det andra mellan 45-60 min. Sen fanns tid att hinna med bytet på Arlanda också.

3 timmar eller 13 timmar, hmm, undrar vad man väljer...

pensionärer och andra med all tid i världen väljer det billigaste färdmedlet.
Alla andra flyger.
Citera
2024-09-06, 13:59
Medlem
Citat:
pensionärer och andra med all tid i världen väljer det billigaste färdmedlet.
Alla andra flyger.

Billigast var flyget i detta fallet (var många år sedan)
Flyg 800 kr, tåg 1300 kr.
Citera
2024-09-06, 14:33
Medlem
Citat:
prova det på Luleå, tex
tar 11 timmar med tåg.

Inom Sverige sa jag
Citera
2024-09-06, 14:49
Medlem
Frågan man kan undra sig som jag undrat i många år är varför inte tåg är billigare?

De flesta gånger i livet då jag funderat på ta tåg eller flyga så har flyget alltid varit billigare.
Det är märkligt av flera anledningar. Flyg har begränsat antal platser som så klart varierar mellan olika flygplan. Tåg kan sätta på extra vagnar och utöka antal platser efter behov.

Tåg går på (för det mesta i Sverige) på el, flyg går på dyrt flygbränsle som planen slukar väldigt mycket av.

Flyg kräver dyra flygplatser och alla kostnader det innebär för flygbolagen. Tåg har visserligen vissa större stationer, men det finns gott om ställen där det bara är enkla perronger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in