• 1
  • 2
2025-03-07, 22:24
Medlem
En fråga till er som tränar på gym; hur hittar jag motivationen till det? Tycker det är såååååå tråkigt, men känner att det är ett ont måste för mig. Har ett mycket stillasittande arbete och börjar känna hur ryggen tar stryk. Att jag sedan gillar sötsaker lite för mycket gör ju inte saken bättre, har noterat att det börjar synas en liten kulmage.

Behöver verkligen tips och råd för att ta mig i kragen.
Citera
2025-03-07, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dafwid
En fråga till er som tränar på gym; hur hittar jag motivationen till det? Tycker det är såååååå tråkigt, men känner att det är ett ont måste för mig. Har ett mycket stillasittande arbete och börjar känna hur ryggen tar stryk. Att jag sedan gillar sötsaker lite för mycket gör ju inte saken bättre, har noterat att det börjar synas en liten kulmage.

Skaffa en partner så nu pushar varandra. Har just gjort det och det går mycket lättare. Först gymmet i simhallen sen simma en timme. Bastun efter är grymt skön.
Citera
2025-03-07, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Skaffa en partner så nu pushar varandra. Har just gjort det och det går mycket lättare. Först gymmet i simhallen sen simma en timme. Bastun efter är grymt skön.

Tack för tipset! Kanske får ta och göra det, för det är svårt att på egen hand ta sig till gymmet. Men jag håller med; bastu är alltid skönt och det är ju en morot bara det, att veta att man kan ta en varm bastu efter väl utfört pass.
Citera
2025-03-07, 22:40
Medlem
hockexs avatar
Disciplin, ingen motivation här inte. Har tränat 6 år och det varierar ifrån dödstråkigt till helt ok.

Du får se det som att städa, duscha, borsta tänderna etc, bara något du rutinerat och livet ut. Du har ändå inte så mycket till val då kroppen blir som en säck potatis med åldern ändåså.
Citera
2025-03-07, 22:43
Medlem
S.O.Stolps avatar
1. Sätt ett tidsmål. dvs bestäm ett datum där du fram till dess ska ha tränat 2 pass i veckan. Förslagsvis 1 juni. Det blir runt 24 pass. Det klarar du!

2. Kör inte för många övningar. Fokusera på 4-5 övningar och se hur du ökar i dessa. Det räcker för oss amatörer. Det blir för spretigt annars.

3. Om det känns motigt en dag, så tänk att du ska ta dig till gymmet och köra EN övning. Sen får du gå hem. Det brukar resultera i att man ändå kör sitt vanliga pass. Så lättlurad är iaf jag
Citera
2025-03-07, 22:49
Medlem
supremanics avatar
Ljudböcker är min lösning + att jag gillar att basta efteråt. Har man väl gått regelbundet ett tag så tycker jag att det inte känns svårt alls att hålla rutinen uppe och det känns inte som att man behöver pusha sig själv att gå dit.
Citera
2025-03-07, 22:50
Medlem
Citat:

Motivation är kortvarigt.

Lär dig disciplin.

Edit: Ifall man får träningen att bli något underhållande, intressant och roligt så går det som på dans.
Citera
2025-03-07, 23:15
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Gå alltid i alla trappor du ser.

Gå en timmes promenad varje dag.

Plotta ut en kurs med mobilen.

Ny annorlunda väg varje dag.
Citera
2025-03-07, 23:30
Köp hantlar, sen skivstång och träningsbänk och träna hemma framför tvn. Jag har alltid tränat hemma och byggt upp en väldigt god fysisk. Att ta sig iväg till gymmet har jag alltid varit för lat för men att träna hemma, inga problem.
Citera
2025-03-07, 23:36
Medlem
Ratads avatar
Vill du bli av med tjockismagen är det bättre att du koncentrerar dig på energiintaget med eventuell träning i andra hand.

Min träning är en vana - om jag inte tränar på några dagar blir jag otålig och rastlös. Så jag antar att min motivation är att jag tycker om känslan av att ta i och att känna lite ansträngning. Jag blir alltså motiverad av att känna belastningen och känslan efter en träning.
Citera
2025-03-07, 23:38
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
Motivation är kortvarigt.

Lär dig disciplin.

Edit: Ifall man får träningen att bli något underhållande, intressant och roligt så går det som på dans.
Detta. Man tvingar sig inte ut på träningspass - man får tvinga sig att inte träna när man får förhinder eller inte kan.
Citera
2025-03-08, 07:44
Medlem
Motivation är för latmaskar vi andra litar på disciplin och vanor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in